۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۶:۵۴
کد خبر: ۶۰۵۸۸۷
آیت الله علم الهدی:

ایمان به ربوبیت خدا سبب عزت و پیروزی در برابر دشمن است

ایمان به ربوبیت خدا سبب عزت و پیروزی در برابر دشمن است
نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی گفت: معنای توکل ایمان به ربوبیت خداوند است؛ توکل موجب عدم بروز آشفتگی و پذیرش ذلت در برابر حوادث و دشمنان است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، آیت الله سید احمد علم الهدی عصر امروز در جلسه تفسیر سوره احزاب که در مهدیه مشهد برگزار شد با بیان اینکه اوامر خداوند به پیامبر اکرم(ص) دارای منطقی توجیهی است، گفت: خداوند با منطقی آمرانه و از بالا به پایین با ایشان سخن نمی گوید. در آیه «وَاتَّبِعْ مَا يُوحَى إِلَيْكَ مِنْ رَبِّكَ» پس از اینکه خداوند خود را حکیم و علیم معرفی می کند، پیامبر اکرم(ص) را به تبعیت از وحی به دلیل دارا بودن دو صفت ذکر شده سفارش می کند. لازمه تبعیت و پیروی توجیه و قانع شدن است.

نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی با اشاره به فریب دادن برخی از جوانان با استناد به دلایل غیر موجه توسط برخی افراد افرود: برخی جوانان بدون توجه به این نکته که باید با استناد به دلایل موجه از دیگران پیروی کرد، به دنبال برخی افراد می افتند و از آنان تبعیت می کنند. در حالی که خداوند نیز در گفتگو با پیامبر اکرم(ص) از منطق توجیهی برای تبعیت از خویش استفاده می کند.

وی علم و حکمت خداوند را بهترین دلایل موجه برای پیروی از او دانست و خاطر نشان کرد: پروردگار در آیه دوم سوره احزاب در واقع بهترین روش برخورد با کفار و منافقین را پیروی از آنچه او به رسول خویش وحی می کند می داند. چرا که علم و حکمت او بر اعمال و حیله های کفار و منافقین سایه افکنده و راه های مقابله با آنان را از همه کس بهتر می داند.

آیت الله علم الهدی خطاب خداوند به پیامبر اکرم(ص) در مورد چگونگی مقابله با کفار و منافقین را خطاب به همه مسلمانان تاریخ خواند و تصریح کرد: یکی از ابعاد سکولارسازی جامعه جداسازی تحلیل ها و راهکارهای سیاسی از دینی است. باید تحلیل ها و راهکار های قرآن را در پیش رو قرار داد، چرا که خداوند در این آیه می فرماید که در فتنه ها و توطئه های دشمن به وحی و قرآن رجوع کنید. دین زدایی از عرصه سیاسی و دیپلماسی موجب خسارت خواهد شد.

امام جمعه مشهد با اشاره به ناچیزی قدرت دشمن در برابر قدرت خداوند افزود: قیاس قدرت خداوند با قدرت دشمن مضحک است و باید در برابر دشمنان همواره به قدرت پروردگار پناه برد. اگر در مقابل توطئه دشمنان به او پناه بردیم، خداوند جواب ما را خواهد داد. البته باید در هنگام مراجعه به دین، چشم و گوش مان را از دیگر تحلیل ها و گفته های غیر قرآنی برگیریم، چرا که عمل به گفتار خداوند همه مشکلات ما را حل خواهد کرد.

وی وحی را صرفا منحصر به خداوند ندانست و خاطر نشان کرد: پیامبر اکرم(ص) غیر از جانب خداوند وحی دیگری دریافت نمی کردند اما در مورد سایرین اینگونه نیست. راغب ثانی در مفردات معنای وحی را هرگونه ارتباط غیر محسوس می داند و قرآن نیز می فرماید که شیاطین به دوستان خود وحی می کنند. همچنین طبق آیات قرآن خداوند به زنبور عسل نیز وحی می کند.

آیت الله علم الهدی با بیان اینکه خداوند ارتباط فطری از جانب خود را وحی تعبیر می کند، تصریح کرد: وسوسه های شیاطین نیز وحی هستند و خداوند به همین دلیل در آیه دوم سوره احزاب به پیامبر اکرم(ص) می فرمایند که تنها از آنچه از جانب خدا به تو وحی می شود تبعیت کن. 

نماینده مجلس خبرگان رهبری با اشاره به آیه «وَ تَوَكَّلْ عَلَى اللَّهِ ۚ وَكَفَى بِاللَّهِ وَكِيلًا» و لزوم توکل به خداوند در مشکلات افزود: اگر در مشکلات به خداوند توکل کنیم، او با تمام قدرت خود به حل مشکل ما خواهد پرداخت. توکل به معنای این است که در مشکلات به جای اینکه به دست و پای دیگران بیفتیم، کار و حل مشکل خود را به او واگذار می کنیم.

وی عدم توکل به خداوند را ناشی از ایمان نداشتن به ربوبیت او دانست و خاطر نشان کرد: ما خداوند را به خالق و رازق بودن قبول داریم اما ربوبیت او را قبول نداریم. ربوبیت خداوند پذیرش مدیریت مطلق او در همه جریانات هستی درون و بیرون ما است. باید کارهای خود را به مدیریت و ربوبیت خداوند واگذاشت و معنای توکل این است.

آیت الله علم الهدی ادامه داد: اگر ربوبیت خداوند را بپذیریم و توکل داشته باشیم، در برابر حوادث و دشمنان خود را نخواهیم باخت و تسلیم ذلت نیز نخواهیم شد. امام خمینی(ره) و رهبر معظم انقلاب به دلیل توکل و ایمان به ربوبیت خداوند هیچگاه دچار ترس و حاضر به پذیرش ذلت در برابر دشمن نشدند و این دو الگو باید همواره در پیش روی ما باشند./861/پ202/ب1

ارسال نظرات