۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۰:۵۱
کد خبر: ۶۰۷۰۳۹
آیت الله مصباح یزدی:

تشکیل جامعه اسلامی زمینه رشد انسان را فراهم می کند

تشکیل جامعه اسلامی زمینه رشد انسان را فراهم می کند
رییس مؤسسه امام خمینی(ره) تأکید کرد که تشکیل جامعه اسلامی یک مقدمه اما دارای ارزش است چرا که زمینه رشد انسان را فراهم می کند.

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری رسا، آیت الله محمدتقی مصباح یزدی رییس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) در دهمین جلسه از جلسات درس اخلاق ویژه ماه مبارک رمضان که در دفتر رهبر انقلاب برگزار شد، گفت: برای تشکیل جامعه باید بین افراد وحدت معقول وجود داشته باشد.

وی افزود: گاهی ارتباط بین انسان ها بر اساس رابطه طبیعی است که این عامل طبیعی می تواند منشأ اعتبار وحدتی بین فرزند و والدین باشد که وحدت خانواده نام دارد، عامل دیگر عامل روانی، احساسی و عاطفی است که معمولا دنباله عامل طبیعی است.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم اظهار داشت: از عوامل دیگری که سبب وحدت شده و مخصوص انسان است عامل عقلانی است یعنی عقل انسان حکم می کند صرف نظر از عامل طبیعی، غریزی و عاطفی این وحدت صورت گیرد.

وی ادامه داد: وحدت جامعه بر اساس عامل عقلانی یعنی انسان ها بر اساس منافع عقلی سعی بر تقویت ارتباط و وحدت بین خود داشته باشند، باید روابط بین افراد جامعه را تقویت و تحکیم کرد، زندگی مدرن امروزی جوامع با به این سمت پیش می برد که عواطف کمرنگ می شود و افراد علاقه ای برای برقراری ارتباط ندارند که این روند خلاف فطرت انسان است و نشانه بازگشت به توحش محسوب می شود.

آیت الله مصباح یزدی با بیان این که اگر جامعه ای بخواهد از برکات زندگی اجتماعی استفاده کند باید روابط انسانی بین افراد تقویت شود، ابراز داشت: چنین جامعه دیرتر از هم پاشیده می شود، یک دسته از اخلاق اجتماعی که مطرح می شود مربوط به رفتارهای انسان برای تقویت روابط با افراد دیگر است.

وی عنوان کرد: برای تقویت روابط بین افراد مقرراتی لازم است و ابتدا اقتضا می کند که نظام حقوقی الزامی برقرار باشد، یکی از فرق های اساسی بین نظام حقوقی و اخلاقی این است که در نظام حقوقی عقل ضرورت را درک کرده و برای تحقق آن حتی از قوه قهریه استفاده می کند اما ویژگی مسائل اخلاقی است است که قائم به نیت بوده و از انگیزه درونی انسان نشأت می گیرد.

رییس مؤسسه امام خمینی(ره) خاطرنشان کرد: اگر در جامعه اسلامی می خواهیم که رابطه محکمی بین افراد باشد تا منافع و مصالح جامعه بهتر تأمین شود باید یک نظام حقوقی متعادل داشته باشیم و برای اجرای حقوق انسانی ترین کار این است که در فکر، تربیت و بینش افراد تأثیرگذار باشیم تا خود افراد برای رعایت حقوق اقدام کنند.

وی اضافه کرد: ارزش زندگی اجتماعی در دیدگاه اسلام زمینه سازی برای رشد و کمال انسان است، حضرت امام فرمود هدف قیام به قسط و برقراری نظام عادلانه نیست بلکه هدف معرفت الله است، تشکیل جامعه اسلامی یک مقدمه اما دارای ارزش است چرا که زمینه رشد انسان را فراهم می کند.

گزیده ای از خبر را می توانید در کلیپ صوتی زیر بشنوید

تعداد بازدید : 5
محمد قمین
ارسال نظرات