۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۵:۱۸
کد خبر: ۶۰۷۲۶۲
مسؤول فرهنگی حوزه علمیه خراسان شمالی:

امام حسن مجتبی اسوه کرامت، بردباری و عبادت است

امام حسن مجتبی اسوه کرامت، بردباری و عبادت است
مسؤول فرهنگی، اجتماعی و سیاسی حوزه علمیه خراسان شمالی با اشاره به فضائل و مناقب امام حسن مجتبی (ع)، گفت: این امام همام اسوه کرامت، بردباری و عبادت است.

حجت‌الاسلام امید رحمانی، مسؤول فرهنگی حوزه علمیه خراسان شمالی، در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا در خراسان شمالی، با گرامیداشت پانزدهم ماه مبارک رمضان؛ ولادت باسعادت سبط اکبر امام حسن مجتبی (ع)، اظهار کرد: بیت عصمت و طهارت علی (ع) و فاطمه (س) در نیمه ماه مهمانی خدا در سال سوم هجری، منور به قدوم دومین ستاره از آسمان امامت و ولایت شد و شادی و سرور را به قلب بهترین بندگان خداوند بخشید.

وی افزود: مولودی که چون حضرت فاطمه (س) او را به دنیا آورد، به پدرش علی (ع) عرض کرد: نامی برای او بگذار، علی فرمود: من چنان نیستم که در مورد نام‌گذاری او به رسول خدا پیشی گرفته و سبقت جویم. در این وقت رسول خدا (ص) آمد و آن کودک را در پارچه زردی پیچیده، به نزد آن حضرت بردند. حضرت فرمود: مگر من به شما نگفته بودم که او را در پارچه زرد نپیچید؟ سپس آن پارچه را به کناری افکند و پارچه سفیدی گرفته و کودک را در آن پیچید.

حجت‌الاسلام رحمانی ادامه داد: رسول اسلام آنگاه رو به علی کرده فرمود: آیا او را نام‌گذاری کرده‌ای؟ عرض کرد: من در نام‌گذاری وی به شما پیشی نمی‌گرفتم، رسول خدا فرمود: من هم در نام‌گذاری وی بر خدا سبقت نمی‌جویم، در این وقت خدای تبارک‌وتعالی به جبرئیل وحی فرمود که برای محمد پسری متولدشده، به نزد وی برو و سلامش برسان و تبریک و تهنیت‌گوی و به وی بگو: به‌ راستی که علی نزد تو به‌منزله‌ هارون است از موسی، پس او را به نام پسر هارون نام بگذار، جبرئیل از آسمان فرود آمد و از سوی خدای تعالی به وی تهنیت گفت و سپس اظهار داشت: خدای تبارک‌وتعالی تو را مأمور کرده که او را به نام پسر هارون نام بگذاری. رسول خدا پرسید: نام پسر هارون چیست؟ عرض کرد: «شبر» فرمود: زبان من عربی است؟ عرض کرد: نامش را «حسن» بگذار و رسول خدا او را حسن نامید.‌

وی در ادامه با اشاره به فضائل و مناقب میوه دل رسول خدا (ص)‌، افزود: بزرگی منش و سترگی روح آن امام، چندان بود که پیامبر اسلام (ص) او را با کمی سن، در برخی از عهدنامه‌ها گواه گرفت.

حجت‌الاسلام رحمانی اضافه کرد: آنگاه که پیامبر به امر خدا، با اهل نجران، به مباهله برخاست، امام حسن و امام حسین و حضرت علی و فاطمه (ع) را نیز به‌فرمان خدا، همراه خویش برد که این موضوع نشان‌دهنده جایگاه والای این امام همام است.

وی با بیان اینکه امام حسن مجتبی (ع) شبیه‌ترین مردم به رسول خدا (ص)‌ و سید جوانان اهل بهشت است، گفت: پیامبر اکرم (ص) به امام حسن و امام حسین (ع) محبت فراوان داشت و می‌فرمود که آن دو سید جوانان اهل بهشت هستند./9314/ت310/ق

هادی رحیمی
ارسال نظرات