۱۲ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۲:۳۹
کد خبر: ۶۰۸۷۲۵
حجت الاسلام والمسلمین پناهیان:

غفلت خطرناک‌تر از جهل است

غفلت خطرناک‌تر از جهل است
استاد حوزه علمیه توجه و ذکر را بسیار مهم‌تر از یاد گرفتن دانست و گفت: ریشه بسیاری از مشکلات انسان از غفلت نشأت می گیرد و ربطی به جهل ندارد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین علیرضا پناهیان استاد حوزه علمیه، شب گذشته در حسینیه آیت الله حق شناس(ره) به ایراد سخنرانی پرداخت و گفت: گاهی می طلبد انسان ذهن خود را از موضوع و یا مسأله ای که احتمال گناه و یا زیان دارد، منصرف کند؛ این انصراف ذهن کار آسانی نیست و اگر انجام شود بیانگر قدرت ذهن است.

وی افزود: شاخص دیگری که در برخورداری از قدرت ذهن قابل توجه است آن است که انسان نسبت به یک موضوع بسیار مهم اما در عین حال کم جاذبه تمرکز داشته باشد و حضور قلب داشتن در نماز مصداق این سخن است.

حجت الاسلام والمسلمین پناهیان در ادامه بیان داشت: برای رسیدن به این قدرت راه هایی وجود دارد که انسان با فراغت بال و بدون دشواری می تواند تمرین کند؛ انسان برای اینکه بتواند نسبت به امور مطلوب تمرکز داشته باشد لازم است ساعتی را برای فکر کردن به آن امور اختصاص دهد.

استاد حوزه علمیه توجه و ذکر را بسیار مهمتر از یاد گرفتن بیان کرد و گفت: ریشه بسیاری از مشکلات انسان از غفلت نشأت می گیرد و ربطی به جهل ندارد؛ اینکه انسان به کمک کسی و یا چیزی بتواند نسبت به برخی مسائل تمرکز پیدا کند خوب است اما بهتر آن است که انسان در خلوت خود نسبت به آن امور توجه و تمرکز داشته باشد و نوشتن یکی از راه های تمرکز کردن به شمار می رود.

وی ادامه داد: انسان زمانی که به یک مساله‌ای تمرکز داشت و ذهن لحظه ای از توجه به آن غافل شد مجدد انسان باید ذهن خود را متوجه آن مساله کند و این رفت و آمدهای ذهنی تمرینی برای قوی شدن ذهن آدمی است.

حجت الاسلام والمسلمین پناهیان ابراز کرد: طبق صریح روایات؛ مجلس ذکر باغ های بهشت است، زیرا این اجتماع به انسان کمک می کند تا او نسبت به آن اذکار توجه و تمرکز پیدا کند؛ بنابراین برای آنکه ما بتوانیم قدرت ذهن پیدا کنیم باید در بین کارهای روزمرده خودمان وقتی را قرار دهیم تا به احوال خودمان اندیشه کنیم.

استاد حوزه علمیه اظهار داشت: بسیاری از برنامه های دینی ما در راستای تفکر کردن است برای مثال روایت است انسان برای آنکه به یاد قیامت باشد باید بسیار یاد مرگ کند و این یاد مگر با حضور در قبرستان بسیار آسان می شود.

وی افزود: مرگ برای انسان بسیار هولناک است و هرگز عظمت آن از بین نمی رود اما اگر ترس مرگ از وجود انسان خارج شود حکمت آن به باطن فرد خواهد آمد؛ بنابراین یاد مرگ بسیار توجه برانگیز و بسیار مهم است./813/پ202/ب1

فاطمه علی آبادی
ارسال نظرات