۱۲ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۳:۰۴
کد خبر: ۶۰۸۷۴۷
آیت الله مصباح یزدی:

طلاب نسبت به پاسخگویی به نیازهای جامعه اهتمام کنند

طلاب نسبت به پاسخگویی به نیازهای جامعه اهتمام کنند
رییس مؤسسه امام خمینی(ره) اشاره به وظایف سنگین روحانیت در شرایط امروز گفت: طلاب باید نسبت به موضوعات مورد نیاز مردم اهتمام بیشتری داشته باشند.

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری رسا، آیت الله محمدتقی مصباح یزدی رییس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) در چهاردهمین جلسه از درس اخلاق ویژه ماه مبارک رمضان که در دفتر رهبر انقلاب در قم برگزار شد،  از حماسه آفرینی ملت ایران به ویژه مردم قم در روز قدس تجلیل کرد.

وی در ادامه مباحث شب های گذشته خود با اشاره به وظایف سنگین روحانیت در شرایط امروز افزود: طلاب باید نسبت به موضوعات مورد نیاز مردم اهتمام بیشتری داشته باشند و شاید بتوان برخی موضوعات را در کتاب های درسی گنجاند تا بحث و بررسی بیشتری پیرامون آن صورت گیرد.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان این که غفلت از برخی موضوعات اساس دین و ایمان انسان را به باد می دهد، اظهار داشت: نباید اجازه دهیم که نسل آینده تحت تأثیر برخی شبهات از معارف دینی بی بهره شود و ایمان خود را از دست دهد.

وی ادامه داد: امروز فرهنگ الحادی غربی بر جهان تسلط پیدا کرده است، اصلی ترین سندی که این افراد به آن استناد می کنند اعلامیه حقوق بشر است و کسی جرأت تشکیک درباره آزادی ها و حقوق های مطرح شده توسط این افراد را ندارد.

آیت الله مصباح یزدی با بیان این که نظریه اسلام با برهان عقلی اثبات می شود، ابراز داشت: نتیجه نظام اخلاقی اسلام قرب خدا است که بالاترین سعادت برای بشر به شمار می رود اما نهایت نظام اخلاقی بشری احترام دیگران است.

وی عنوان کرد: هرساله ده ها کتاب و رساله در این زمینه در دنیا منتشر می شود اما متأسفانه نظام آموزشی ما در این عرصه عقب است، نخبگانی باید این مسائل را به صورت ریشه ای و بنیادین بررسی کنند، در این موضوع باید حقوق و تکلیف انسان ها مورد بررسی قرارگیرد.

رییس مؤسسه امام خمینی(ره) خاطرنشان کرد: قبل از ورود در بحث باید کلمات مورد بحث را از نظر لغت شناسی مورد بحث قرار داد تا کلمات در معنای صحیح خود به کار گرفته شود، نخستین کسی که چنین بحث هایی را در حوزه آغاز کرد مرحوم علامه طباطبایی بود.

وی اضافه کرد: باید مباحثی مانند عقل نظری و عملی را حل کنیم تا بتوانیم به سطح جهانی به بحث منطقی بپردازیم، رهبر انقلاب فرمودند مباحثی وجود دارد که شاید الان خیلی فایده ای نداشته باشد اما مباحث بنیادی به شمار می رود و کسانی باید با صبر و حوصله آن را دنبال کنند.

آیت الله مصباح یزدی با بیان این که حق و تکلیف در زندگی اجتماعی بین دو انسان مطرح می شود، گفت: حقی که انسان دارد سایه حقی است که خداوند به انسان می دهد و انسان مالک عاریه ای به شمار می رود.

محمد قمین
ارسال نظرات
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۳ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۲:۲۵
برای تحقق فرمایش استاد علامه مصباح باید اسناد بالا دستی حوزوی و ماموزین نخبگلن در حوزه بازخوانی شود.
0
0