۱۸ خرداد ۱۳۹۸ - ۲۳:۲۴
کد خبر: ۶۰۹۲۴۶
آیت الله سیدان تبیین کرد؛

عظمت علمی امامان معصوم

عظمت علمی امامان معصوم
استاد حوزه علمیه با بیان این که امامان از جانب خداوند دارای همه کمالات هستند، گفت: موقعیت علمی امام به وصف نمی آید و به اذن خداوند محیط بر همه چیز هستند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، آیت الله سیدان، استاد درس خارج حوزه علمیه خراسان امروز در ادامه سلسله جلسات درس اخلاق در مدرسه آیت الله خویی با اشاره از حدیثی از امام رضا(ع)، به تبیین عظمت علمی اهل بیت(ع) به عنوان امام، خلیفه و جانشین پیامبر(ص) پرداخت.

وی با اشاره به فوائد شناخت امامت، گفت: این شناخت موجب رشد، سعادت و کمال انسان می شود چون این شناخت موجب علاقه بیشتر و این علاقه بیشتر موجب تبعیت بیشتر شده و وقتی تبعیت بیشتر شود موجب سعادتمندی بیشتر می شود.

آیت الله سیدان با بیان این که امامان یگانه زمان خود هستند، اظهار کرد: مثل و نظیری برای امام نیست، در عالم کسی همتای حضرت نیست، بدلی برای امام پیدا نمی شود و کسی نمی تواند جای ایشان را بگیرد،  فضائل ایشان از سعی در دنیا به دست نیامده و از ناحیه خدا اختصاص به همه کمالات دارند.

استاد حوزه علمیه افزود: با توجه به این که امامان به تصمیم خود انتخاب بی نظیر در جهت عبودیت و بندگی و تسلیم در برابر خدا و نهایت درجه عبودیت را داشتند، خداوند نیز براساس این تصمیم خیر آن ها، این کمالات را به آن ها تفویض کرده است و این بزرگواران را سرمشق برای جهانیان قرار داده است.

وی در ادامه با اشاره به حدیث 31 کتاب بحارالانوار جلد 46 صفه 243، به موقعیت علمی امام اشاره کرد و گفت: تمام کمالات در دو فضیلت علم و قدرت جمع می شود و همه کارهای ما و حتی نیت های ذهنی ما برای این بزرگواران مشخص است.

آیت الله سیدان بیانات صریح پیامبر(ص) و آگاهی اهل بیت را دلیلی بر اثبات مسأله امامت بیان و ابراز کرد: در حدیثی از امام رضا(ع) در جلد دوم مسند امام رضا، صفحه 133 حدیث پنجم بیان شده است که حضرت بیانات صریح از پیامبر(ص) و دلیل  برای اثبات امامت بیان می کند که در روایات فراوانی پیامبر(ص) به امامان بعد از خود اشاره کرده است و در مورد دلیل نیز می فرماید:«امام دارای آگاهی است که هر چه از او سوال شود، پاسخگو باشد و وقتی دعا کند دعای آن ها مستجاب می شود.»

استاد درس خارج حوزه علمیه خاطرنشان کرد: موقعیت علمی  امام به وصف نمی آید و به اذن خداوند محیط بر همه چیز هستند اما قرار نیست با این علم عمل کنند چنانچه که خدا هم با علم خود عمل نمی کند و سنت هایی نیز در کار است./864/پ202/ب1

امیر خاکراه
ارسال نظرات