۰۳ تير ۱۳۹۸ - ۱۷:۱۲
کد خبر: ۶۱۰۹۲۶

امتیازدهی حکومت سعودی از سبد فلسطین برای همگرایی با رژیم صهیونیستی

امتیازدهی حکومت سعودی از سبد فلسطین برای همگرایی با رژیم صهیونیستی
حکومت سعودی نقش پررنگی در برگزاری کنفرانس منامه دارد و با امتیازدهی از سبد فلسطین سعی دارد خود را به رژیم صهیونیستی نزدیک کند.

به گزارش خبرگزاری رسا، سیاستمداران فلسطینی بر سر این مسأله که نقش و جایگاه عربستان در عرصه فلسطین در دوره های اخیر بازگشت بی‌سابقه ای داشته اتفاق نظر دارند. از نظر آنها علت این موضوع این است که عربستان از رویکردهای سیاسی و اقتصادی که آمریکا طرح کرده و در راس همه آنها معامله قرن پیروی می کند.

سیاستمداران فلسطینی در بیانیه ای به خلیج آنلاین اعلام کردند که چهره واقعی عربستان در سالهای اخیر مشخص شده است و این کشور در طرح ها و معاملاتی که با هدف حذف جریان فلسطین صورت می گیرند نقش پدرخوانده دارد.

آنها همچنین اشاره کردند که عربستان نقش خود را فقط محدود به این تهدید نکرده است؛ بلکه هرگونه حمایتی را فراهم کرده تا سایر کشورهای عربی نیز تغییر مسیرداده و جرات رد شدن از خط قرمز در روابط با رژیم اشغالگر صهیونیستی و گشودن درهای عادی سازی با آن را داشته باشند.

هرچند که تشکیلات خودگردان فلسطین و در راس آن ابومازن رییس این تشکیلات، ارتباط خود را به دلیل کمک های مالی با عربستان حفظ کرده است؛ اما صدای گروه های مختلف فلسطینی به ویژه حماس که هرگونه ارتباط با عربستان را قطع کرده اند بالا رفته و به شدت از سیاست عربستان در مقابل جریان فلسطین انتقاد می کنند.

نقش مشکوک عربستان در معامله قرن

محمود الزهار عضو دفتر سیاسی جنبش حماس تاکید کرد که نقش عربستان در جریان فلسطین مشکوک است و نسبت به اهداف و نیت های آن جای تردید وجود دارد، به ویژه پس از پذیرش جریان های مشکوکی که آمریکا طرح و رژیم صهیونیستی از آن حمایت و فلسطینی ها آن را رد کردند.

الزهار در مصاحبه ای با خلیج آنلاین تصریح کرد که علامت سوال های زیادی در رابطه با نقش عربستان در منطقه وجود دارد، کشوری که در جریان و پروژه های فلسطینی ها در جهت منافع رژیم اشغالگر عمل می کند، در حالی که رژیم صهیونیستی هرروز جنایت های متعددی در حق مردم فلسطین مرتکب می شود.

از نظر محمود الزهار عربستان به خاطر بازکردن درهای عادی سازی با رژیم صهیونیستی و حمایت و تشویق سایر کشورهای عربی به این مسئله، در مقابل فلسطین مسئول است.

وی همچنین اعلام کرد که اقدام ریاض در رابطه با معامله قرن و اعلام مشارکت آن در کنفرانس بحرین که در 25 ژوئن برگزار خواهد شد و با وجود رد قاطع این کنفرانس از سوی فلسطینیان و هشدار در باره خطرات آن، نشان می دهد که عربستان در حذف جریان فلسطین شریک است.

این رهبر جنبش حماس، ریاض را متهم کرد که با سیاست تحریم و فشار مالی بر مردم فلسطین می خواهد آنها را مجبور کند تا طرح های سیاسی و اقتصادی آمریکا را بپذیرند. وی تاکید کرد مواضع عربستان در نزدیکی با رژیم صهیونیستی و مشارکت در پروژه های حذف جریان فلسطین، تاثیر منفی در منطقه دارد.

حضور عربستان در توطئه ضد فلسطین

کاید الغول عضو دفتر سیاسی جبهه مردمی آزادی فلسطین در گفتگو با خلیج آنلاین اعلام کرد مواضع ضعیف عربستان در رابطه با جریان فلسطین به ویژه تصویب معامله قرن و اعلام مشارکت در کنفرانس منامه تاثیر بسیار بدی در جریان فلسطین دارد.

عضو دفتر سیاسی جبهه مردمی آزادی فلسطین همچنین در ادامه این مصاحبه تاکید کرد که ریاض درهای هماهنگی علنی با رژیم اشغالگر را گشوده و دیدار های دوجانبه ای با تل آویو انجام داده است.

وی خاطرنشان کرد عربستان گمان می کند که سازش با فلسطینی ها از طریق پولی که در خلال پروژه های اقتصادی ارائه می شود،انجام پذیر است؛اما این گمان کاملاً اشتباه است و مردم فلسطین که به دنبال یک راه حل سیاسی عادلانه هستند و سیاست تحریم مالی و فریب با پروژه های بزرگ را نمی پذیرند، هرگز آن را قبول نخواهند کرد.

ریاض تلاش می کرد تا از طریق کمک های مالی متناوب به تشکیلات خود گردان فلسطین، نزدیکی و ارتباط خود با رژیم صهیونیستی را پنهان کند، به ویژه پس از اینکه ارتباطات پی درپی عربستان با رژیم اشغالگر علنی شد، به این صورت که محمد بن سلمان در نوامبر 2017 از محمود عباس رییس تشکیلات خودگردان فلسطین خواست تا از رویکرد آمریکا برای صلح با رژیم صهیونیستی حمایت کند.

طبق گزارش های روزنامه آمریکایی وال استریت ژورنال، در سال 2018 نشست ها و دیدار های متعددی میان رژیم صهیونیستی و عربستان به منظور عادی سازی در زمینه های مختلف انجام شد. بر اساس این گزارش سرتیپ احمد عسیری نائب رییس برکنار شده سازمان امنیت عربستان چندین بار و به مناسبت های مختلف با رژیم صهیونیستی دیدار کرده است.

سایت انگلیسی میدل ایست آی در روز شنبه 22 ژوئن از سفر رییس سازمان امنیت عربستان به سرزمین های اشغالی در پایان هفته جاری خبر داد./847/ب

منبع: تسنیم

ارسال نظرات