۰۵ تير ۱۳۹۸ - ۱۶:۵۵
کد خبر: ۶۱۱۱۶۶

تحرکات رژیم‌های عربی برای وضع طرح سازش جدید با رژیم صهیونیستی

تحرکات رژیم‌های عربی برای وضع طرح سازش جدید با رژیم صهیونیستی
مقاماتی از کشورهای عربی و حوزه خلیج فارس مشغول تحرکاتی برای فیصله دادن به طرح صلح عربی هستند تا طرح جدیدی را جایگزین آن کنند.

به گزارش خبرگزاری رسا، مقاماتی از کشورهای عربی و حوزه خلیج فارس مشغول تحرکاتی برای فیصله دادن به طرح صلح عربی هستند.

طرح صلح عربی، طرحی است که اتحادیه عرب در اجلاس سران سال 2002 در بیروت معرفی کرد و بر تشکیل کشور فلسطین بر اساس مرزهای اشغالی 1967 و پایتختی قدس شرقی و همچنین بر حل عادلانه مسأله آوارگان فلسطینی و عقب‌نشینی صهیونیست ها از بلندی‌های جولان و بخش‌هایی در جنوب لبنان که کماکان تحت اشغال اسرائیل است، تاکید کرده تا در ازای تحقق این موارد، کشورهای عربی هم رژیم اشغالگر را به رسمیت بشناسند.

در شرایط کنونی که برای کشورهای عربی پایبندی به بندهای طرح صلح عربی دشوار شده است بخصوص درباره دو بخش مربوط به حمایت از مسأله فلسطین و عادی سازی آشکار حالا تحرکاتی برای لغو این طرح و جستجوی طرح جایگزینی منعطف تر از آن آغاز شده است.

این منابع خبر دادند، ائتلاف عربی جدیدی به رهبری عربستان و با حضور کشورهای مصر، بحرین، امارات و عمان تشکیل شده تا به توافقی برای تدوین نهایی طرح صلح جدیدی دست یابند و آن را به طور رسمی در نیمه های سال 2020 اعلام خواهند کرد.

منابع مصری افزودند: برخی کشورهای عربی و در راس آن امارات به رغم اینکه همه بندهای طرح صلح در اجلاس بیروت را امضا کرده بود حالا این طرح را پیچیده توصیف می‌کنند و با قدرت خواهان لغو آن و تدوین طرح جدیدی با توافق کشورهای عربی است به گونه‌ای که طرحی منعطف‌تر برای منطقه باشد./983/ب

منبع: فارس

ارسال نظرات