۰۸ تير ۱۳۹۸ - ۱۳:۴۹
کد خبر: ۶۱۱۳۸۴
حجت الاسلام قرنی:

امام صادق انسان کامل و قرآن ناطق هستند

امام صادق انسان کامل و قرآن ناطق هستند
استاد حوزه علمیه با بیان اینکه امام صادق(ع) قرآن ناطق بودند، گفت: انسان کامل تفسیر انفسی قرآن کریم است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام قرنی استاد حوزه علمیه، به مناسبت شب شهادت امام صادق(ع) در مهدیه تهران به ایراد سخنرانی پرداخت و گفت: امام صادق(ع) همزمان با سالروز ولادت پیامبراکرم(ص) در سال 83 هجری در مدینه منوره دیده به جهان گشودند و با 35 سال امامت در سن 65 سالگی به شهادت رسیدند.

وی با اشاره به اینکه وصیت سیاسی و الهی امام راحل با حدیث ثقلین آغاز می شود، ادامه داد: در اصل این وصیتنامه سوگواره ای در شرح این روایت است.

حجت الاسلام قرنی بیان داشت: پیامبراکرم(ص) قبل از اینکه دیده از جهان فرو ببندند خطاب به امت اسلامی فرمودند: من دو چیز سنگین و گران در میان شما به یادگار می گذارم بدانید قرآن و عترت هرگز از هم جدا نمی شوند و تنها راه نجات تمسک به این دو گوهر ارزشمند است.

استاد حوزه علمیه درباره رابطه قرآن و عترت از منظر عرفان، ابراز کرد: مفسران در تفسیر قرآن کریم از 5 نوع سبک بهره می برند که نخستین آن تفسیر قرآن با قرآن است، علامه طباطبایی در تفسیر قرآن کریم سبک نخست را پسندیده و فرمودند: برخی آیات تفسیر و معنی آیات دیگر است.

وی ابراز کرد: تفسیر قرآن به سنت و حدیث سبک دیگری است که نیاز به تخصص دارد؛ در این نوع سبک مفسر آن برداشتی که از روایات دارد اقدام به تفسیر آیات می کند.

حجت الاسلام قرنی درخصوص سبک سوم تفسیر قرآن، گفت: این سبک تفسیر قرآن به عقل است که بسیار دشوار و خطرناک است؛ یکی از گناهان کبیره تفسیر به رای آیات الهی است؛ کسانی که با این سبک تفسیر می کنند باید مراقب باشند که مرتکب تفسیر به رای نشوند.

استاد حوزه علمیه تفسیر دیگر را مختص حکمای اسلامی بیان کرد و اظهار داشت: سبک پنجم تفسیر قرآن کریم مختص عرفا است که از آن به تفسیر انفسی یاد می شود؛ مقصود از این تفسیر همان تفسیری است که در نفوس انسان پیاده  شده و فرد خود تفسیر قرآن کریم می شود.

وی ادامه داد: وجود مبارک امام صادق(ع) خود تفسیر قرآن کریم بودند به همین خاطر آن بزرگان را قرآن ناطق می نامند؛  مقصود از انسان کامل اهل بیت(ع) هستند که تفسیر انفسی قرآن کریم محسوب می شوند./813/پ202/ب1

گزیده ای از خبر را می توانید در کلیپ صوتی زیر بشنوید

تعداد بازدید : 4
فاطمه علی آبادی
ارسال نظرات