۱۹ تير ۱۳۹۸ - ۱۸:۰۶
کد خبر: ۶۱۲۷۵۲

برگزاری نشست «جایگاه علم اصول» در نجف

برگزاری نشست «جایگاه علم اصول» در نجف
نشست «جایگاه علم اصول» در نجف اشرف با حضور آیت الله سیفی مازندرانی برگزار شد.

به گزارش خبرنگار بین الملل خبرگزاری رسا در نجف اشرف، آیت الله شیخ علی اکبر سیفی مازندرانی عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، با حضور در دانشگاه علوم دینی «الصدر» واقع در شهر مقدس نجف اشرف به بررسی جایگاه علم اصول و پایه گذاری آن در نزد اهل بیت (علیهم السلام) پرداخت و گفت: کار علم اصول تبیین قواعد بر گفت وگوهای است که در میان سیره عقلاء تا زمان ما رواج داشته و با استفاده از آن تفهیم و تفاهم صورت می گیرد و این سیره فقط به زمان معاصر اختصاص ندارد، بلکه از دوران قبل از اسلام و پس از آن رایج بوده است. عقلاء به این قواعد احتیاج داشتند بنابراین اگر چه اسمش را علم اصول قرار نداده و قانون‎مندش نکرده بودند، اما در ذهن هایشان حفظش کرده بودند.

وی افزود: شارع مقدس نیز هیچ شخصی را اعم از انبیاء و ائمه (علیهم السلام) استثنا نکرده است و آنان نیز از طریق احتجاج از آن بهره می بردند.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با اشاره به آیه 4 سوره ابراهیم گفت: «وَمَا أَرْسَلْنَا مِن رَّسُولٍ إِلَّا بِلِسَانِ قَوْمِهِ لِيُبَيِّنَ لَهُمْ» (ما هیچ پیامبری را، جز به زبان قومش، نفرستادیم؛ تا (حقایق را) برای آنها آشکار سازد.) زبان باید در نزد شارع مقدس و امت اسلامی تطابق داشته باشد و تبیین نیز فرع مساله تطابق با امت است و تبیین و بیان بر آن متوقف و شارع مقدس رسولش را بر این اساس ارسال کرده است.

وی ادامه داد: مباحث علم اصول چیزی جز این قواعد محوری نیست که سیره عقلا بر آن استقرار یافته است و از این جا مطلب روشن می شود که نبی اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) از حیث قواعد مطابق با امتش است و الا اقرار به جهالت و عقاب بلا بیان می شود. اگر ما این قواعد –اصولی- را نفهمیم، نمی توانیم مراد شارع مقدس را درک کنیم.

ارسال نظرات