۲۲ تير ۱۳۹۸ - ۱۱:۵۵
کد خبر: ۶۱۳۰۱۷
حجت الاسلام والمسلمین رفیعی:

دین داری، بذل و تواضع سبب محبوبیت انسان می شود

دین داری، بذل و تواضع سبب محبوبیت انسان می شود
سخنران حرم مطهر رضوی گفت: امام صادق(ع) فرمود: «دین داری، بذل و تواضع سبب محوبیت انسان می شود.»

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت الاسلام والمسلمین ناصر رفیعی شب گذشته در جمع زائران و مجاوران بارگاه مطهر رضوی با اشاره به این سخن امام صادق(ع) که فرمود: «دین داری، بذل و تواضع سبب محوبیت انسان می شود.»، گفت: عزت و محبویت میل طبیعی در انسان است.

وی در مورد دین داری اظهار کرد: دین داری تنها به رکوع و سجود نیست بلکه دین اسباب مختلف دارد و خداوند در سوره طه به این محبوبیت اشاره دارد.

حجت الاسلام والمسلمین رفیعی در ادامه بذل کردن را از جمله صفاتی بیان که موجب محبوبیت انسان می شود و گفت: بذل به معنی بخشش و هزینه کردن برای مردم است و دارای اقسام مختلف از جمله بذل در جان، علم، مال، آبرو و وقت است.

کارشناس مذهبی افزود: بذل جان مانند شهدا که جان خود را بذل کردند که بالاترین بذل است، بذل علم نیز یعنی دانسته های خود را در اختیار دیگران قرار دهیم، یکی از اشکالات جوانان ما این است که فرصت برای علم نمی گذارند و در پاسخ به شبهات دینی به خاطر نداشتن اطلاعات کافی مستأصل می شوند.

وی با اشاره به تأکید اهل بیت(ع) به حفظ آبرو دیگران، گفت: زکات هر چه خدا به او جاه و مقام داده است، این است که آبروی مردم را حفظ کند بنابراین وای به حال کسانی که بذل آبرو نکرده بلکه آبرو را می ریزد، ورود به زندگی خصوصی دیگری ممنوع است.

حجت الاسلام والمسلمین رفیعی ادامه داد: این قدر که در قرآن به رفع نیاز دیگری تأکید  شده است، در مسائل دیگر عبادی به این میزان تأکید نشده است و در روایت داریم که می فرماید:«اگر کسی در جهت رفع مشکل دیگری بردارد، مثل کسی است که در صفا و مروه حرکت کند و اگر مشکل دیگری را حل کند، مثل کسی است که در کنار پیامبر(ص) به شهادت رسیده است.»

سخنران حرم مطهر رضوی تواضع و فروتنی را از دیگر خصوصیات مورد محبت قرار گرفتن عنوان و ابراز کرد: تواضع از ویژگی های مهم اهل بیت(ع) بود و به این امر تأکید داشتند./864/پ202/ب1

امیر خاکراه
ارسال نظرات