۲۲ تير ۱۳۹۸ - ۱۲:۰۵
کد خبر: ۶۱۳۰۲۷
نایب رییس مجمع نمایندگان مطرح کرد؛

آزادی اندیشه در عصر امام رضا و تکلیف امام در حراست از ارمغان توحید

آزادی اندیشه در عصر امام رضا و تکلیف امام در حراست از ارمغان توحید
حجت الاسلام والمسلمین رضوی مهر با بیان این که حرکت امام رضا(ع) از مدینه به طوس، سیاسی صرف نیست، گفت: این حرکت دارای ابعاد علمی، فرهنگی، اجتماعی و سیاسی است.

حجت الاسلام والمسلمین سیدجلال رضوی مهر در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا، با تبریک ولادت امام رضا(ع) دوران زندگی امام رضا(ع) را عصر مذاکرات علمی دانست و گفت: امام رضا(ع) بر همه مذاکرات غالب شدند و توانستند شبهات علمی و فرهنگی را رفع و دفع کنند.

نایب رییس مجمع نمایندگان طلاب و فضلای حوزه علمیه قم با اشاره به جریان حرکت امام رضا(ع) از مدینه به سمت طوس گفت: این حرکت امام رضا(ع) نمی تواند فقط یک حرکت سیاسی باشد بلکه یک حرکت علمی، اجتماعی سیاسی و فرهنگی برای کوتاه کردن دست مأمون از برهم زدن انسجام مسلمانان، جلوگیری از تزریق افکار عباسیان و محافظت از جبهه ناب محمدی صورت گرفته است.

وی اضافه کرد: حضور امام رضا(ع) در میان کارگران، کار کردن در باغ همراه با باغبانان یا ورود ایشان به نیازهای جامعه، همانند سبک زندگی و طب که از امام نقل شده است نشان می دهد جهان بینی امام رضا(ع) یک جهان بینی تمام عیار الهی است.

استاد درس خارج حوزه علمیه قم خاطرنشان کرد: امام رضا(ع) با تربیت شاگردان عالم برای جلوگیری از شبهه زدایی از عقاید مفرطی که خود را با نفوذ در جامعه القا کرده بودند، سپری علمی ایجاد کردند و آن را می توان در فقه الرضا(ع) مشاهده کرد.

وی با تأکید بر این که تکلیف اصلی امام رضا(ع) حراست از ارمغان توحید بوده است، اظهار کرد: آزادی اندیشه در عصر امام رضا(ع) به گونه ای بوده است که نمایندگان تمامی مذاهب و ادیان نظرات خود را به صورت آزادانه بیان می کردند که البته با پیروزی امام رضا(ع) و مسلط شدن ایشان بر گفت وگوهای ساختگی مأمون همراه شد.

حجت الاسلام والمسلمین رضوی مهر اضافه کرد: مأمون به دنبال این بود که امام رضا(ع) را از حیض انتفاع علمی فرهنگی و عقیدتی ساقط کند اما فکر مأمون ساقط و امام(ع) غالب شد؛ درس بزرگی که از امام رضا(ع) می توان گرفت این است که برای ترویج دین خدا تلاش کرده و در این راه از هیچ کاری دریغ نکنیم./1324/ج

گزیده ای از خبر را می توانید در کلیپ صوتی زیر بشنوید

تعداد بازدید : 4
مصطفی رستمی
ارسال نظرات