۱۰ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۵:۳۲
کد خبر: ۶۱۸۷۰۵
حجت الاسلام والمسلمین انصاریان:

حسینی بودن ریشه در خلقت شیعیان دارد

حسینی بودن ریشه در خلقت شیعیان دارد
استاد حوزه علمیه با بیان اینکه شیعیان از باقی مانده گل اهل بیت(ع) خلق شدند، گفت: حسینی بودن ریشه در خلقت شیعیان دارد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین حاج حسین انصاریان استاد حوزه علمیه، امروز در حسینیه هدایت و در جمع عزاداران حسینی به ایراد سخنرانی پرداخت و گفت: با توجه به وضعی که در قلب، عمل و اشکمان داریم نگاهی عمیق به قیامت خود بیاندازیم، ائمه اطهار(ع) فرمودند: در شک و تردید به سر نبرید، آیات قرآن و روایات مبتلایان به شک و تردید را درمان می‌کنند.

وی افزود: قیامت صحنه‌ای است که 114 کتاب آسمانی و 124 هزار پیامبر از آن خبر دادند، در قرآن بیش از هزار آیه از قیامت گفته است و تمام انبیا، ائمه و اولیای الهی بر اساس اعتقاد و باور به قیامت زندگی کردند.

حجت الاسلام والمسلمین انصاریان در ادامه بیان داشت: اعتقاد به قیامت یعنی اگر عمل بد شخصی به اندازه دانه ارزن باشد در قیامت به او نشان داده می‌شود، امیرمومنان علی(ع) می‌فرمایند والله قسم اگر شب تا صبح من را عریان روی تیغهای تیز گیاه سودان بخوابانند و صبح بدنم را به زنجیر بسته و روی این تیغها بکشانند چنین وضعی نزد من محبوب‌تر از آن است که در قیامت مرا در پیشگاه خداوند و در حضور پیامبراکرم(ص) نگاه دارند و به من بگویند در تمام عمرت به اندازه یک شئ ناچیز از حق مردم غصب کردی و یا به کسی ستمی روا داشتی.

استاد حوزه علمیه ابراز کرد: خداوند در قرآن کریم می‌فرماید: افراد کمی از بندگان من شکرگزار هستند، منظور از شکرگزاری در این دنیا اطاعت از فرامین الهی، ترک معصیت و انجام عمل صالح است، این نشان می‌دهد همه مومنان بر اساس اعتقاد به قیامت زندگی نمی‌کنند.

وی افزود: دو کتاب بسیار مهم مناقب خوارزمی و ربیع الابرار زمخشری از منابع غیرشیعه و چهار کتاب معانی الاخبار، عیون اخبار الرضا، بحار الانوار و خصال از منابع تشیع مجموعه کتابهایی هستند که با نقل یک روایت مستند از رسول خدا(ص) قیامت هر شخص را به او نشان می‌دهند.

حجت الاسلام والمسلمین انصاریان اضافه کرد: این روایت بسیار محکم و دقیق است، رسول خدا(ص) که طبق معارف دینی از ظاهر و باطن هستی آگاه است و چیزی از نگاه ایشان خارج نیست، خطاب به امیرمؤمنان علی(ع) فرمودند «وقتی قیامت برپا می‌شود تمام تکیه، توسل و توکل من فقط و فقط به نور خداوند متعال است و علی جان در قیامت تو متوسل و متمسک به نور من خواهی بود و یازده امام بعد از تو در قیامت همه متمسک به نور تو می‌شوند و شیعیان فرزند تو به نور ائمه اطهار متمسک می‌شوند، علی جان خدا درباره من، تو، ائمه طاهرین از نسل تو و درباره شیعیان ائمه چه خواهد گفت».

استاد حوزه علمیه ادامه داد: در روایات دیگر آمده است که خداوند به پیامبر(ص)، امام علی(ع)، ائمه طاهرین(ع) و شیعیان آنها از هشت بهشت بهترین آن را پاداش می‌دهد؛ عجیب است که پیامبر خدا در این روایت می‌فرمایند تمام تمسک من در قیامت به نور الهی است و حرفی از نمازهایی که خواندند، جهاد، مبارزات، زحمات، عبادات و اعمال صالح خود نمی‌زنند.

وی افزود: اگر بعد از شنیدن این روایت محکم و حتمی شکی در دل انسان باشد آن شک حجابی بین انسان و خدا، پیامبر، علی(ع) و اهل بیت(ع) است که باید برطرف شود؛ روایتی که ذکر شد جایگاه شیعه و پیروان اهل بیت(ع) در قیامت را به تصویر کشید اما وضعیت و جایگاه شیعیان در دنیا چگونه است؟

 حجت الاسلام والمسلمین انصاریان در ادامه بیان داشت: امام صادق(ع) فرمودند: خدا شیعیان ما را رحمت کند که از زیادی خاک ما خلق شدند و با آب ولایت ما عجین گشته‌اند در ایام حزن ما محزون و در ایام سرور ما شادمان هستند.

استاد حوزه علمیه ادامه داد: عشق، محبت و قبول سرپرستی و ولایت اهل بیت(ع) با تمام وجود شیعیان عجین شده است، در این روزگار وانفسای جهان حسینی شدن انسان آسان نیست بلکه این فیض عظیم ریشه در خلقت شیعیان دارد.

وی بیان کرد: روایت است چون شیعیان از اهل بیت(ع) هستند همانند ما به رحمت و مغفرت الهی شاد هستند؛ شیعیان به ابزار مادی از دست رفتنی دنیا دلخوش نمی کنند؛ عزاداری برای امام حسین(ع) انسان را به پروردگار نزدیک می کند برای همین پس از شرکت در این مجالس انسان یک شادی درونی در وجود خود احساس می کند.

حجت الاسلام والمسلمین انصاریان با بیان اینکه غصه و اندوه جامع اهل بیت(ع) و شیعیان مربوط به مظلومیت اباعبدالله الحسین(ع) می شود، خاطرنشان کرد: زمانی که ایام محرم فرا می رسید تا پایان ماه صفر خنده بر لبان مبارک امام سجاد(ع) نمی آمد؛ شیعیان هرگز در مصائب و مشکلات از ولایت اهل بیت(ع) روی برگردان نمی شوند./813/پ202/ب1

گزیده‎ای از خبر را می‎توانید در کلیپ صوتی زیر بشنوید

تعداد بازدید : 10
فاطمه علی آبادی
ارسال نظرات