۱۴ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۳:۱۵
کد خبر: ۶۱۹۲۷۹
حجت الاسلام الیاسی:

جدا شدن از امام معصوم مساوی با هلاکت است

جدا شدن از امام معصوم مساوی با هلاکت است
امکان دارد که در یک مکان و یک زمان با امام(ع) باشیم، ولی در کنار امام(ع) نباشیم، مثل حاضران در کربلا که با سیدالشهدا(ع) در کربلا بودند اما در مقابل ایشان ایستادند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام هادی الیاسی در هیأت فاطمیون قم با اشاره به انواع معیت همراهی با ولی خدا اظهار داشت: معیت زمانی و مکانی به معنای در کنار ولی خدا بودن است که به خودی خود در کنار امام بودن نجات بخش نیست، مثل منافقینی که در کنار پیامبر(ص) بودند و پشت سر پیامبر(ص) نماز می خواندند و آرزوی خلافت پس از آن حضرت را داشتند و دست به ترور آن حضرت نیز زدند.

وی معیت دوم و معیتی که نجات بخش است را معیت حبّی و ولایی دانست و گفت: گاهی با بذر محبت در دل، انسان را جذب می کنند؛ معیت حبی، خوب و گاهی نجات بخش است اما کافی نیست.

این کارشناس دینی تصریح کرد: محبت اهل بیت(ع) در این دنیا انسان را نجات می دهد اما ولایت معصوم(ع) است که انسان را در آخرت نجات می دهد.

وی افزود: هر کسی در وادی معیت حبی با اهل بیت(ع) نتیجه اش را در این دنیا می بیند، حتی اگر مسیحی و پیرو دیگر ادیان باشد.

حجت الاسلام الیاسی اظهار داشت: این محبت گاهی پلی برای عبور جهت رسیدن به ولایت معصوم است که این معیت نجات بخش است.

وی گفت: امکان دارد که در یک مکان و یک زمان با امام(ع) باشیم، ولی در کنار امام(ع) نباشیم، مثل حاضران در کربلا که با سیدالشهدا(ع) در کربلا بودند اما در مقابل امام حسین(ع) ایستادند و راه را بر حضرت بستند.

این کارشناس دینی تصریح کرد: البته بر عکس آن هم هست که می شود در مکانی غیر از مکان اهل بیت(ع) بود، اما با امام بود؛ در گفتار، رفتار و اعتقادات باید با امام بود؛ امام حسینی بودن با ژست و تیپ نیست.

وی به اهمیت تبعیت از ولی خدا پرداخت و افزود: مالک اشتر در میدان جنگ بود و قصد کشتن معاویه را داشت، به او خبر دادند که حضرت علی(ع) می فرمایند برگرد و معاویه را به قتل نرسان، او هم تبعیت کرد چرا که جلب رضایت امام مهم است و این برای امام ارزش داشت؛ البته این گونه افراد در اطراف آن حضرت اندک بودند.

حجت الاسلام الیاسی با بیان این که لازمه رسیدن به مقامی در دایره امام(ع)، در تبعیت از ولی خدا است، اظهار داشت: حتی اگر پسر امام معصوم(ع) هم باشی و از ایشان تبعیت داشته باشی، مهم است؛ مقامی که به حضرت ابالفضل(ع) دادند، به خاطر نسبت آن حضرت با اهل بیت(ع) نبود، بلکه به خاطر تبعیت از امام خود بود؛ جدا شدن از امام معصوم(ع) مساوی با هلاکت است./822/ج

مهدی فلاحی
ارسال نظرات