۲۴ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۲:۱۴
کد خبر: ۶۲۰۴۰۶
حجت الاسلام والمسلمین هاشمیان:

ازدیاد نسل سبب قدرتمند شدن جامعه اسلامی می شود

ازدیاد نسل سبب قدرتمند شدن جامعه اسلامی می شود
استاد حوزه علمیه یکی از راه های قدرتمند شدن جامعه اسلامی را ازدیاد نسل دانست و گفت: جوانان به خاطر مشکلات معیشتی ازدواج را به تاخیر نیندازند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین هاشمیان، استاد حوزه و دانشگاه شب گذشته در مسجد جامع غدیرخم، گفت: در قیام عاشورا مفهوم شهادت با وجود مقدس امام حسین(ع)، مفهوم اسارت با نام حضرت زینب(س) و مفهوم پاسداری از قیام عاشورا با ساحت قدسی حضرت سجاد(ع) عجین شده است.

وی با بیان اینکه مجموعه درگیری که منجر به شهادت امام حسین(ع) شد یک یا چند روز بیشتر طول نکشید، ادامه داد: علی الظاهر جنگ یا مجموع درگیری‌هایی که منتهی به واقعه عاشورا شد یک یا چند روز و یا چند ماه بیشتر طول نکشید، اسارت حضرت زینب(س) و امام سجاد(ع) نیز به یک معنا یک یا دو ماه بیشتر نبود.

حجت الاسلام والمسلمین هاشمیان با اشاره به اینکه بعد از پایان دوران اسارت و برگشت آل الله به مدینه مسؤولیت اصلی امام سجاد(ع) آغاز شد، ابراز کرد: وقتی کاروان آزادگان کربلا وارد مدینه شدند مردم را نسبت به اتفاقی که در کربلا افتاده بود باخبر ساختند به همین خاطر یک سال بعد از شهادت امام حسین(ع) مردم مدینه قیام کردند و واقعه حره رخ داد.

استاد حوزه و دانشگاه با بیان اینکه امام سجاد(ع) در شرایط بسیار سخت و دشوار به امامت رسیدند و 35 سال در اوج غربت و مظلومیت به حفاظت از قیام عاشورا پرداختند، گفت: یزید ملعون 5 سال حکومت کرد، در سال اول حکومتش امام حسین(ع) را به شهادت رساند، در سال دوم قتل عام گسترده‌ مردم مدینه را رقم زد و در سال سوم حکومتش خانه خدا را به آتش کشید، امام سجاد(ع) در چنین شرایط دشواری به امامت رسیدند.

وی افزود: امام سجاد(ع) در آن جو خفقان اموی حاکم بر جامعه لحظه‌ای از یادآوری قیام عاشورا برای مردم دست برنداشتند، در هر موقعیتی از مظلومیت سیدالشهدا(ع) می‌گفتند اگر می‌خواستند آب بنوشند به یاد عطش شهدای کربلا گریه می‌کردند و اگر طفل شیرخواری می‌دیدند از شهادت مظلومانه حضرت علی‌اصغر می‌گفتند.

حجت الاسلام والمسلمین هاشمیان با اشاره به اینکه بعد از قیام عاشورا و شهادت بهترین یاران امام حسین(ع) در کربلا امام سجاد(ع) تقریبا تنها بودند و هیچ یاوری نداشتند، عنوان کرد: امام سجاد(ع) با برپایی مجالس عزا برای سیدالشهدا(ع)، آموزش برترین مضامین سیاسی و اخلاقی در قالب دعا و با تعلیم بردگانی که می‌خریدند و آزاد می‌کردند به تربیت نیروهای جدید برای اسلام پرداختند.

استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به محتوای سیاسی دعاهای امام سجاد(ع) در صحیفه سجادیه، اظهار داشت: دعاهای امام سجاد(ع) سرشار از آموزش‌های اعتقادی، اخلاقی و سیاسی است، آن حضرت در غالب دعا به شیعیان می‌آموختند که چگونه خود را در مقابل دشمن تقویت کرده، چه موضعی نسبت به دشمن داشته باشند و چگونه با دشمن به مقابله برخیزند.

وی افزود: خواندن و عمل کردن به این دعاها انسان را از ضعف‌ها و بیماری‌های روحی و روانی نجات می‌دهد و او را تبدیل به یک فرد قدرتمند از لحاظ ایمانی، معنوی و روحی می‌کند.

حجت الاسلام والمسلمین هاشمیان با اشاره به دعای امام سجاد(ع) درباره مرزداران، بیان کرد: امام سجاد(ع) در این دعا برای قطع نسل دشمنان اسلام و ازدیاد نسل مسلمانان دعا می‌کنند در حقیقت آن حضرت به ما می‌آموزند که یکی از راه‌های به قدرت رسیدن اسلام افزایش جمعیت مسلمانان است.

استاد حوزه و دانشگاه در بخش دیگر سخنان با اشاره به اهمیت بحث ازدواج، گفت: پیامبر اکرم(ص) فرمودند ازدواج کنید ایجاد نسل کنید و جمعیت خود را زیاد کنید که من در روز قیامت به کثرت جمعیت شما امت اسلام به سایر امتها مباهات می‌کنم.

وی با بیان اینکه یکی از دغدغه‌های جوانان برای ازدواج مشکلات معیشتی است، ابراز کرد: خداوند متعال در قرآن کریم این مشکل را پیش‌بینی کرده و وعده گشایش معیشتی بعد از ازدواج داده است از این رو در آیه 32 سوره نور می‌فرماید «مردان و زنان بی‌همسر را همسر دهید همچنین غلامان و کنیزان صالح و درستکار را، اگر فقیر باشند خداوند از فضل خود آنان را بی‌نیاز می‌سازد که خداوند گشایش دهنده و آگاه است».

حجت الاسلام والمسلمین هاشمیان با بیان اینکه از منظر تعلیمات دینی بعضی امور روزی انسان را زیاد می‌کند، عنوان کرد: ازدواج، فرزندآوری، مهمان‌داری، سفره‌داری، بیداری و عبادت در بین الطلوعین و دعا از جمله اموری هستند که روزی انسان را زیاد می‌کنند.

استاد حوزه و دانشگاه ازدواج و ازدیاد نسل انسان‌های پاک در سراسر عالم و کم شدن و قطع نسل انسان‌های فاجر و فاسد را یکی از راه‌های نزدیک شدن به ظهور حضرت حجت(عج) و تشکیل حکومت دینی در سرتاسر عالم دانست و گفت: خداوند متعال در قرآن می‌فرماید «ما می‌خواهیم بر مستضعفان زمین منت نهیم و آنان را پیشوایان و وارثان روی زمین قرار دهیم» همچنین در آیه دیگری می‌فرماید« به تحقیق که زمین را بندگان صالح من به ارث می‌برند».

وی در پایان خاطرنشان کرد: اینکه امروز در اقصی نقاط عالم توجه مردم و انسان‌های آزاده به نام مقدس حسین(ع) جلب شده و دلها به سوی آن حضرت متمایل شده نشانه‌ای از فراگیر شدن عدالت‌خواهی در جهان، میل انسان‌ها به پاکی، انسانیت و برپایی حکومت حق است./813/پ202/ب1

گزیده ای از خبر را می توانید در کلیپ صوتی زیر بشنوید
تعداد بازدید : 6
فاطمه علی آبادی
ارسال نظرات