۱۵ مهر ۱۳۹۸ - ۱۵:۲۳
کد خبر: ۶۲۳۱۵۸
نماینده ولی فقیه در خراسان شمالی:

دست‌یابی به فلاح معنوی و رفاه مادی درگرو همراهی علم و دین است

دست‌یابی به فلاح معنوی و رفاه مادی درگرو همراهی علم و دین است
نماینده ولی فقیه در خراسان شمالی گفت: علم و دین باید در کنار هم باشند تا به فلاح برسیم؛ زیرا ممکن است با علم به رفاه برسیم اما به فلاح نمی‌رسیم.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در خراسان شمالی، حجت‌الاسلام والمسلمین ابوالقاسم یعقوبی، نماینده ولی فقیه در خراسان شمالی و امام جمعه بجنورد، امروز در آیین و معارفه مسؤول نهاد رهبری در دانشگاه کوثر بجنورد، با اشاره به اهمیت و جایگاه علم در مکتب اسلام، اظهار کرد: بر اساس آموزه‌های دین مبین اسلام پایه مهم پیشرفت و سعادت انسان علم و دانش است.

وی گفت: خداوند در آیه 11 سوره مجادله می‌فرماید: «یرْفَعِ اللَّهُ الَّذِینَ آمَنُوا مِنْکمْ وَالَّذِینَ أُوتُوا الْعِلْمَ دَرَجَاتٍ ۚ» و تأکید می‌کند خداوند کسانی را که ایمان آورده‌اند و کسانی را که علم به آنان داده شده درجات عظیمی می‌بخشد.

حجت‌الاسلام والمسلمین یعقوبی با بیان اینکه انسان با دو بال علم و ایمان پرواز می‌کند، افزود: علم مورد نظر اسلام پیوست معنویت دارد، حضرت علی (ع) است که می‌فرمایند: «العلم و الدین توأمان، اذا افترقا احترقا» و تأکید می‌کند علم و دین پیوسته با یکدیگرند و هرگاه جدای از هم شدند، آتش‌افروز خواهند بود.

رییس شورای استانی حوزه علمیه خراسان شمالی خاطرنشان کرد: علم و دین با هم کارساز هستند اگر جدا شدند آتش‌افروزی می‌کنند؛ زیرا علم بدون ایمان و ایمان بدون علم خطرناک است.

وی ادامه داد: ایمان بدون علم خوارج نهروان است که دین داشتند اما علم نداشتند درنتیجه تحجر آن‌ها به ولایت و اسلام و پیشرفت دین ضربه زد.

حجت‌الاسلام والمسلمین یعقوبی اضافه کرد: ایمان تنها و بدون علم و دانش هم خطرآفرین است، اگر دانش و علم باشد اما ایمان نباشد، جامعه از مسیر درست انسانیت و مفید بودن خارج می‌شود.

وی با بیان اینکه علم بی‌ایمان آتش‌افروزی کرده و انسان را از مسیر راه بیرون می‌برد، ادامه داد: اگر ایمان و علم با هم توأم شدند توسعه، امنیت و نشاط روحی ایجاد کرده و به انسان روحیه منبسط می‌دهد.

رییس شورای فرهنگ عمومی خراسان شمالی افزود: ما باید در کنار علم و پژوهش به معنویت و اخلاق که روح ایمان است توجه ویژه داشته باشیم.

وی اظهار کرد: مقام معظم رهبری در بیانیه گام دوم انقلاب هفت توصیه کردند که اولی علم و پژوهش و دومی معنویت و اخلاق است؛ این دو باید در کنار هم باشند تا به فلاح برسیم؛ زیرا ممکن است با علم به رفاه برسیم اما به فلاح نمی‌رسیم در صورتی که دین اسلام دین فلاح معنوی و رفاه مادی است.

حجت‌الاسلام والمسلمین یعقوبی تصریح کرد: انسان مؤمن موفق کسی است که هم رفاه مادی او درست باشد و هم فلاح معنوی داشته باشد؛ زیرا اقتصاد بدون فرهنگ ضرر می‌زند و فرهنگ بدون اقتصاد هم راه به جایی نمی‌برد./9314/پ310/ب1

هادی رحیمی
ارسال نظرات