۲۵ مهر ۱۳۹۸ - ۲۳:۰۴
کد خبر: ۶۲۴۲۲۶

تلاش زنانه برای حل معمای «داعش»

تلاش زنانه برای حل معمای «داعش»
«به من گفتند تنها بیا» به همت کتابستان معرفت روانه بازار نشر شده است.
به گزارش خبرگزاری رسا، سعاد مخنت در واقع دنبال ریشه تروریسم منسوب به گروه‌های اسلامی و نحوه شکل‌گیری آن بوده و هست؛ گرو‌ه‌­هایی مثل القاعده و داعش.

مخاطب جمله بالا، روزنامه‌­نگاری به نام سعاد مخنت است و گوینده­ آن، ابویوسف یکی از افراد بانفوذ جبهه داعش.

این دیالوگ در یک دیدار نیمه‌­رسمی رد و بدل شده است. شخصی که خود را نماینده دولت اسلامی می‌­داند قطعاً به راه خودش هم ایمان دارد و سعاد مخنت دختر جوان روزنامه­‌نگارِ مراکشی‌تبارِ تبعه آلمان در پی کشف منشاء و دلیل این یقین و قطعیت است. چرا یک گروهک خون­ریز و قاتل خود را برتر و والاتر از همه می­‌دانند؟

سعاد مخنت تجربه­‌ها و نظریات خود را در کتابی به نام «به من گفتند تنها بیا» مکتوب کرده. عنوان کتاب به علاوه توضیح روی جلد «پشت خطوط داعش» و حتی فصل اول کتاب این شبهه را به وجود می‌­آورد که سعاد مخنت به پشت جبهه داعش راه پیدا کرده و تمام صفحات کتاب حاصل گفتگو با فرماندهان و نیرو‌های داعش است. عنوان کتاب حتی تاحدودی توهم آدم‌­ربایی را به وجود می‌­آورد.

دختری که اسیر دست داعش شده و به طور معجزه‌­آسایی نجات پیدا کرده، اما همه این چینش‌ها شاید فقط یک ترفند تبلیغاتی است برای جلب توجه مخاطب. البته این ترفند تبلیغاتی چیزی از ارزش‌­های این کتاب کم نمی‌­کند. خبرنگار جوان اسیر دست داعش نبوده. حتی هیچ­‌وقت پا به جبهه‌­های داعش نگذاشته، اما در مکان‌­هایی حضور داشته که کم­‌خطرتر از جبهه داعش نبودند. پا به مکان­‌هایی گذاشته و با افرادی گفتگو کرده که زنده برگشتن از آن موقعیت­‌ها اغلب شبیه یک معجزه است.

سعاد مخنت در واقع دنبال ریشه تروریسم منسوب به گروه­‌های اسلامی و نحوه شکل‌­گیری آن بوده و هست. گرو‌ه‌­هایی مثل القاعده و داعش. او گاهی با سران این جنبش‌­ها به گفتگو نشسته و گاه با افراد رده‌­های پائین‌تر و گاه با خانواده­‌های این افراد.

حوادث کتاب به صورت متوالی از سال ۲۰۱۴ شروع شده و در سال ۲۰۱۶ به سرانجام می‌­رسند. اما همه حوادث به صورت خطی پیش نمی‌­رود. نویسنده کتاب به فراخور صحنه‌های کتاب فلاش‌­بک زده و داستانی را در گذشته روایت کرده است.

بخش قابل توجهی از کتاب مربوط به کودکی و زندگی خانوادگی نویسنده است. شاید با توجه به موضوع کتاب پرداختن به زندگی خصوصی نویسنده غیرضروری به نظر برسد، اما اگر بدانیم که او از مادری شیعه و پدری سنی متولد شده و به عنوان یک مسلمان عرب‌­تبار در یک کشور اروپایی با چه مشکلاتی دست و پنجه نرم کرده، دیگر روایت‌­های شخصی، بی­‌مورد به نظر نمی‌­رسند. تجربه زیستی از او یک منتقد و تحلیل­گر ساخته است.

سعاد مخنت در کتاب «به من گفتند تنها بیا» فقط یک راوی یا قصه‌­گو نیست. او اطلاعات را تحلیل می‌­کند و با توجه به تحلیل‌­هایش به نقد جامعه می‌­پردازد و اتفاقاً نوک تیز پیکان نقد او به سمت تروریست­‌ها نیست. او مجموعه عواملی که باعث شکل­‌گیری این گروهک­‌ها شده­‌اند را مورد هدف قرار داده است. خیلی بی­‌پروا به سیاست‌­های غرب خصوصاً آمریکا می‌­تازد، اما اختلاف میان شیعه و سنی را هم یکی از عوامل مهم این فجایع می‌­داند. البته همه تحلیل‌­ها را از زبان خودش ارائه نمی‌­دهد. بخشی از این تحلیل­‌ها را در نقش راوی از زبان دیگران نقل می‌­کند. خصوصاً وقتی که نقش شیعیان را در این حوادث پررنگ می‌­کند یا جایی که به نقش ایران در منطقه اشاره می‌­کند.

«به من گفتند تنها بیا» در ۳۳۶ صفحه و با قیمت ۳۵ هزار تومان توسط انتشارات کتابستان معرفت روانه بازار نشر شده است. /۹۹۸/د ۱۰۱/ش
میثم صدیقیان
ارسال نظرات
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۶ مهر ۱۳۹۸ - ۱۰:۱۸
لعنت خدا برا بانیان داعش که چهرهدروغین و بسیار زشت از اسلام در جهان ارائه کردند
0
0