۰۵ آبان ۱۳۹۸ - ۲۲:۱۸
کد خبر: ۶۲۵۰۷۹
به همت پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی؛

نسخه الکترونیکی کتاب «معنای هنر شیعی» منتشر شد

نسخه الکترونیکی کتاب «معنای هنر شیعی» منتشر شد
کتاب «معنای هنر شیعی» ضمن اشاره به دیدگاه تشیع در حکمت هنر، هم‌سویی تشیع با هنر را در صورت‌شکنی با تأکید بر هنرِ ایران نشان می‌دهد.
محمد پهلوانی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری رسا با اشاره به آماده سازی نسخه الکترونیکی کتاب «معنای هنر شیعی» اظهار داشت: دین منبعی پایان ناپذیر برای خلاقیت هنری است. این خلاقیت در معماری، صنایع دستی، شمایل نگاری و دیگر مصنوعات مذهبی، نمود می‌یابد.

وی گفت: دین و هنر هر دو «صورت» را امری عارضی و جدا از معنا و فاقد اعتبار می‌دانند، ولی گرایش‌های سنّتی به صورت‌های تثبیت یافته و لایتغیّر، تعارض با هنر و در اصل با مقاصد عالی و دینامیک دین را به دنبال دارد.

مدیر فناوری اطلاعات پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی تصریح کرد: فهم تمایز دین از سنّت به رغم اهمیتِ آن مورد غفلت جدّی قرار گرفته است. در این میان شیعه توانسته است از مجرای اجتهاد، رابطه منطقی با سنّت و هنر داشته باشد و از تعارض‌ها تا جای ممکن بکاهد.

وی افزود: این اثر ضمن اشاره به دیدگاه تشیع در حکمت هنر، هم‌سویی تشیع با هنر را در صورت‌شکنی با تأکید بر هنرِ ایران نشان می‌دهد. در مسیر شناخت این رابطه لازم است پس از بیان نظرگاه متفاوت عرفان وحکمت اسلامی در مفهوم صورت و معنا، به قواعد معناجویی در هنر شیعی می‌پردازیم.

پهلوانی اظهار داشت: خدادر قرآن صورتگرخوانده شده است. او انسان را در هر صورت که بخواهد ترکیب می‌کند. صورت‌های زیبایی که از حجاب غیب در عالَم شهادت انعکاس می‌یابد، حکم غیب را دارد و از حوزه حواس ظاهری پنهان است و انسان که خود در غایت حُسن آفریده شده است، می‌تواند به این صورت‌ها دست یابد.

وی گفت: معنا از منظر اهل لغت چیزی است که لفظ بر آن دلالت می‌کند. ابی‌هلال عسکری می‌نویسد: «معنا همان قصدی است که انسان از گفتار خود می‌کند.»، ولی از دیدگاه فلسفی چیزی است که روان آن را ادراک می‌کند. وجود هر چه کامل‌تر باشد، معانی بیشتری را در خود نهفته دارد.

مدیر فناوری اطلاعات پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی تصریح کرد: انسان، در مرحله نطفه فقط معنای جسم را دارد، ولی وقتی قوام یافت و در درجات استکمالی خود صعود کرد، و مشتمل بر قوای نباتی و سپس قوای حیوانی و انسانی شد، معانی بیشتری را از آنِ خود خواهد داشت.

وی افزود: از نظر مدرّس زنوزی، موجودات در مراتب نزولی معانی کمتری دارند. معنا از منظر عرفانی همان خداست. حقیقت احدیّت دریای معانی است که در صورت‌های گوناگون خود را آشکار می‌کند و خود پوشیده می‌ماند و تأمّلات انسان‌ها بیشتر به صورت‌ها محدود می‌شود.

پهلوانی اظهار داشت: عبدالرّزّاق کاشانی می‌گوید: جمال الهی خاستگاه و سرچشمه معانی است. پس علم جمال، علم معانی است و هنر و زیبایی‌شناسی تعمق در عالَم معانی است.

وی گفت: اسما و صفات حضرت حق معنوی هستند و اعیان صور اسما و معانی به واسطه اسما بر اعیان فائض می‌گردند تا ربوبیت رَب در همه مراتب وجودی، از غیب به شهادت ظاهر شوند.

پهلوانی به معرفی کتاب «معنای هنر شیعی» پرداخت و اظهار داشت: این کتاب نوشته غلامرضا جلالی است که در دفتر تبلیغات اسلامی شعبه خراسان رضوی تهیه شده و در انتشارات بوستان کتاب به چاپ رسیده است.

وی گفت: کتاب «معنای هنر شیعی» با ۱۹۵ صفحه به زبان فارسی در سال ۱۳۹۴ منتشر شده و به تازگی اداره فناوری اطلاعات پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی این کتاب را به صورت کتاب الکترونیکی و در قالب کتابخوان همراه پژوهان با قابلیت اجرا در سیستم عامل اندروید، ویندوز و iOS منتشر کرده است.

مدیر فناوری اطلاعات پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی درباره خرید نسخه الکترونیکی این کتاب اظهار داشت: علاقه‌مندان برای دریافت نرم افزار این کتاب می‌توانند به نشانی اینترنتی کتابخوان همراه پژوهان به آدرس www.pajoohaan.ir مراجعه کرده و با خرید نسخه الکترونیکی این کتاب، از مطالب آن بهره‌مند شوند. /۸۲۲/ ت ۳۰۲/ش
مهدی فلاحی
ارسال نظرات