۰۶ آبان ۱۳۹۸ - ۱۵:۱۷
کد خبر: ۶۲۵۱۸۴
امام‌جمعه بجنورد:

نجات جامعه از انحراف فکری و التقاط عقیدتی از مهم‌ترین اقدامات امام رضا بود

نجات جامعه از انحراف فکری و التقاط عقیدتی از مهم‌ترین اقدامات امام رضا بود
امام‌جمعه بجنورد گفت: حضور فعال در مبارزه‌های فرهنگی و نجات جامعه از انحراف فکری و التقاط عقیدتی به‌ویژه در مسئله توحید از مهم‌ترین اقدامات امام رضا (ع) بود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در خراسان شمالی، حجت‌الاسلام والمسلمین ابوالقاسم یعقوبی، نماینده ولی فقیه در خراسان شمالی و امام بجنورد، امروز در مراسم عزاداری شهادت امام رضا (ع)، اظهار کرد: این امام همام در یازدهم ذی‌القعده سال 148 هجری در مدینه دیده به جهان گشود و در سال 138 هجری به مقام امامت رسید.

وی افزود: امام رضا (ع) قریب به 20 سال در پیروی از پدر بزرگوارشان امام کاظم (ع) در عرصه جهاد فرهنگی شرکت داشتند؛ به‌گونه‌ای که بیشتر اوقات در مسجد پیامبر (ص) جلسات درس برگزار می‌کردند و به سؤالات و شبهات گوناگون مردم پاسخ می‌دادند.

حجت‌الاسلام والمسلمین یعقوبی گفت: امام رضا (ع) در زمانی که پدر بزرگوارشان در زندان توسط هارون الرشید گرفتار شده بودند، به دیدار پدر رفته و سفارش و توصیه‌های پدر بزرگوارشان را دریافت و اجرا می‌کردند.

وی ادامه داد: بدین ترتیب با وجود امام رضا (ع) مردم غیبت امام کاظم (ع) را احساس نکردند و از برکات وجود امام کاظم (ع) با واسطه امام رضا (ع) بهره می‌بردند.

حجت‌الاسلام والمسلمین یعقوبی افزود: پس از شهادت امام موسی کاظم (ع) در امامت امام رضا (ع) تشکیک شد و فرقه‌ای به نام واقفیه اندیشه خود مبنی بر وفات نکردن امام موسی بن جعفر (ع) را در بین مردم ترویج کرد.

رییس شورای استانی حوزه علمیه خراسان شمالی ادامه داد: انحرافات فکری موجود در جامعه از سوی خلافت، برای مشغول نگه داشتن مردم امور غیرضروری و غفلت از فساد حکومت حمایت می‌شد.

وی افزود: رفاه‌زدگی و اشرافیت خلفای عباسی در این دوره، نظام اقتصادی جامعه را متزلزل کرده بود؛ به‌گونه‌ای که بیت‌المال حق مسلم آن‌ها به شمار می‌رفت و آن‌ها برای حفظ اقتدار پوشالی خود از این منبع مالی نهایت استفاده را می‌کردند.

حجت‌الاسلام والمسلمین یعقوبی گفت: فرهنگ‌های بیگانه نیز در دوره مأمون در حال نفوذ در جامعه بود؛ زیرا در این دوره بر اثر ترجمه آثار علمی یونان، هند و ایران باستان، افکار بیگانه وارد جهان اسلام شد و این امر علاوه بر تأثیری که در رشد فرهنگ بشری داشت، سبب رشد التقاط در جامعه شد و برخی مبانی اصیل اندیشه اسلامی مانند توحید زیر سؤال رفت.

وی افزود: در چنین شرایطی حضور فعال امام رضا (ع) در مبارزه‌های فرهنگی و عقیدتی و نجات جامعه از انحراف‌های فکری و التقاط عقیدتی به‌ویژه در مسئله توحید بسیار اثرگذار بود؛ ازاین‌رو باید این مبارزه را از مهم‌ترین اقدامات امام رضا (ع) برشمرد./9314/پ210/ب1

هادی رحیمی
ارسال نظرات