۲۳ آذر ۱۳۹۸ - ۱۴:۴۷
کد خبر: ۶۳۰۴۹۷

سازمان ملل درباره توافق‌های مرتبط با اوضاع یمن هشدار داد

سازمان ملل درباره توافق‌های مرتبط با اوضاع یمن هشدار داد
فرستاده سازمان ملل در یک سالگی امضای توافق «استکهلم» بر آن تأکید کرد سپس درباره فروپاشیدن توافق «ریاض» هشدار داد.

به گزارش خبرگزاری رسا، «مارتین گریفیتس» فرستاده سازمان ملل در امور یمن به مناسبت گذشت یک سال از امضای توافق استکهلم میان صنعا و دولت مستعفی یمن گفت‌وگویی با وب‌سایت «اخبار الامم المتحده» انجام داد.

عربستان از دهم آگوست میزبان مذاکرات میان دولت مستعفی و نیروهای وابسته به امارات در جنوب یمن بود تا به درگیری‌ها پایان دهد، در نهایت در جمعه ۲۵ اکتبر از توافق میان طرفین خبر داد و این توافق مشهور به توافق ریاض در ۱۴ آبان ماه امضا شد.

گریفیتس در پاسخ به سوالی درباره احتمال فروپاشیدن این توافق گفت: «به نظر من هنوز زود است که گفته شود این توافق آنطور که باید پیش نمی‌رود؛ با مقامات عالی‌رتبه در دولت سعودی درباره  اجرای توافق ریاض صحبت کردم و آنها تأکید کردند که بر این موضوع اصرار دارند. اگر توافق ریاض فرو بپاشد ضربه‌ای ویرانگر برای یمن خواهد بود».

موضوع بعدی که فرستاده سازمان ملل درباره آن صحبت کرد، توافق استکهلم بود. توافقی که در ۱۳ دسامبر ۲۰۱۸ میان طرفین یمنی امضا شد و در آن به برخی موضوعات مانند آتش‌بس «الحدیده» و تبادل اسرا آمده بود.

گریفیتس در این باره گفت: سازمان ملل از توافق استکهلم شانه خالی نخواهد کرد؛ امیدهای بسیاری پس از توافق حاصل شد، درست است که این امید در بسیاری موارد از بین رفت اما توافق استکهلم دستاوردهای زیادی داشت.

وی تأکید کرد، مسایل اساسی مانند حاکمیت باید از خلال توافقی برای پایان دادن به جنگ حل شود. هیچ احتمالی درباره تحقق پیشرفت نظامی وجود ندارد؛ چیزی وجود ندارد که بتوان در میدان آن را به دست آورد اما پیروزی‌های بزرگی هست که می‌توان آنها را در میدان مذاکره به دست آورد.

یمن برای پنجمین سال متوالی شاهد حملات ائتلاف سعودی است و این حملات علاوه بر کشتن و مجروح کردن هزاران غیرنظامی، زیرساخت‌های یمن را نیز نابود کرده است.

منبع: فارس
ارسال نظرات