۱۸ آذر ۱۳۹۹ - ۱۲:۴۱
کد خبر: ۶۶۹۹۶۸
آیت الله دریاباری مطرح کرد؛

آیت الله گلپایگانی؛ حامی انقلاب و مدافع ولی فقیه

آیت الله گلپایگانی؛ حامی انقلاب و مدافع ولی فقیه
استاد اخلاق حوزه علمیه قم، مرحوم حضرت آیت الله گلپایگانی را مصداق بارز مرجعیت موفق دانست و گفت: این عالم وارسته در همه صحنه ها و عرصه ها از امام خمینی(ره) دفاع می کرد.

آیت الله سید عنایت الله دریاباری استاد درس خارج حوزه علمیه قم در گفت‌وگو با خبرنگار سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا، با اشاره به سالروز ارتحال حضرت آیت الله سیدمحمدرضا گلپایگانی به تبیین ابعاد مختلف شخصیتی این فقیه وارسته پرداخت و گفت: ایشان از هر جهت نزد مرحوم حاج شیخ عبدالکریم حائری مؤسس حوزه مورد قبول بوده و از مقربان ایشان به شمار می رفتند.

وی با بیان اینکه اجداد و خانواده مرحوم حضرت آیت الله گلپایگانی نیز از صنف روحانیت و مرجعیت بودند و از نیکوکاران به شمار می رفتند، شخصیت علمی ایشان را مورد توجه قرار داد و اظهار داشت: این فقیه بزرگ دروس آیت الله حائری را جمع آوری کرده بود و آنها را به صورت جامع و کامل ارائه می داد.

آیت الله دریاباری به تحصیلات مرحوم حضرت آیت الله گلپایگانی در نجف اشاره کرد و عنوان داشت: ایشان از لحاظ سطح بالایی که در دروس خود داشت، همواره مورد احترام علمای نجف قرار می گرفت و آنها نیز ارزش بسیاری برای این عالم فقیه قائل بودند؛ هنگامی که حاشیه ایشان بر «عروه» به نجف فرستاده شده بود، علمای نجف دریافتند که ایشان در سطح بالایی از علم قرار دارند.

استاد اخلاق حوزه علمیه قم با اشاره به دقت های عمیق علمی حضرت آیت الله گلپایگانی مطرح کرد: هنگامی که ایشان تدریس را آغاز کرده بود نیز درس پرمحتوایی را ارائه می داد و باید دانست که درس خارجشان شرح کاملی بر «شرایع» بود و می توان گفت این عالم فقیه به صورت کامل بر فقه مسلط بودند.

وی روحیه شاگرد پروری مرحوم حضرت آیت الله گلپایگانی را مورد توجه قرار داد و با بیان اینکه ایشان شاگردان بسیار برجسته ای را تربیت کرد، افزود: این عالم وارسته حامی حقیقی انقلاب بود و در همه صحنه ها و عرصه ها از امام خمینی(ره) دفاع می کرد.

آیت الله دریاباری با اشاره به رفاقت مرحوم حضرت آیت الله گلپایگانی با امام خمینی(ره) و علاقه وافری که این عالم فقیه به رهبر کبیر انقلاب اسلامی داشت، خاطرنشان کرد: ایشان از کسانی هستند که با توجه به خطر محاکمه امام راحل، نامه تأیید مرجعیت ایشان را امضا کردند.

وی اضافه کرد: با توجه به این که طلاب در جریاناتی همچون قیام 15 خرداد یا ماجرای فیضیه مجروح می شدند و کمتر بیمارستانی بود که آنها را تحویل گرفته و مورد درمان قرار دهد، یک بیمارستان تأسیس کرد.

استاد درس خارج حوزه علمیه قم مرحوم حضرت آیت الله گلپایگانی را مصداق بارز مرجعیت موفق دانست و گفت: ایشان در زمینه معیشت طلاب و امور شهریه نیز غدغه بسیاری داشتند و همواره سعی می کردند حق طلاب به خوبی ادا شود./841/ت302/ب1

ارسال نظرات