۲۷ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۷:۱۳
کد خبر: ۶۷۶۸۷۳
مدیرکل تبلیغات اسلامی خراسان شمالی:

شعبان المعظم ماه رحمت خاص حق‌تعالی است

شعبان المعظم ماه رحمت خاص حق‌تعالی است
خراسان شمالی - حجت‌الاسلام خادمی شعبان المعظم را ماه رحمت خاص حق‌تعالی دانست و گفت: در ماه شعبان و ذیل مناجات آسمانی شعبانیه، ربوبیت الهی، بُعد رحمةاللهی پیدا می‌کند.

به گزارش خبرنگارخبرگزاری رسا در خراسان شمالی، حجت‌الاسلام علی خادمی، مدیرکل تبلیغات اسلامی خراسان شمالی، امروز در جمع مسؤولان فرهنگی استان با گرامیداشت حلول ماه معظم شعبان و اهمیت مناجات شعبانیه، اظهار کرد: در فرازی از مناجات عظیم القدر شعبانیه می‌خوانیم: «إِلَهِی إِنْ کنْتُ غَیْرَ مُسْتَأْهِلٍ لِرَحْمَتِک فَأَنْتَ أَهْلٌ أَنْ تَجُودَ عَلَیَّ بِفَضْلِ سَعَتِک»؛ یعنی خدایا اگر شایسته رحمتت نیستم، تو سزاواری که با فراوانی فضلت بر من بخشش کنی.

وی افزود: همچنین در فرازی دیگر می‌خوانیم «إِلَهِی کیْفَ أَنْقَلِبُ مِنْ عِنْدِک بِالْخَیْبَهِ مَحْرُوماً وَ قَدْ کانَ حُسْنُ ظَنِّی بِجُودِک أَنْ تَقْلِبَنِی بِالنَّجَاهِ مَرْحُوماً.» و خطاب به حق‌تعالی می‌گوییم خدایا چگونه از بارگاهت با نومیدی و محرومیت بازگردم درحالی‌که خوش‌گمانی‌ام به جودت این بوده که مرا نجات‌یافته و مورد رحمت باز می‌گردانی.

حجت‌الاسلام خادمی اضافه کرد: در این دو فراز به رحمت الهی که یکی از بارزترین شئون ربوبیت خدای متعال است، عنایت ویژه‌ای شده است و هر دو فِقره به تعبیری گویای این هستند که در ماه شعبان و ذیل مأدبه آسمانی مناجات ویژه آن ربوبیت الهی، بُعد رحمةاللهی پیدا می‌کند.

وی اظهار کرد: در این ماه نباید از رحمت خاص خداوند غافل و مأیوس باشیم، حتی اگر خود را «غَیْرَ مُسْتَأْهِلٍ لِرَحْمَةِ الله» بدانیم، هم خدای متعال ذاتاً «أَهْلٌ أَنْ یَجُودَ عَلَینَا» است و هم ما باید با «حُسْنُ ظَنِّنَا بِجُودِ الله» آماده باشیم که «یُقَلِّبُنَا اللهُ مَرْحُومَاً».

حجت‌الاسلام خادمی با اشاره به اینکه برکت، رحمت و مغفرت ابعاد مهم ربوبیت الهی هستند، اظهار کرد: در امتداد این بحث معرفتی جالب است یادآور شویم که در ابتدای خطبه معروف شعبانیه می‌خوانیم: «... عَنِ الرِّضَا عَنْ آبَائِهِ عَنْ عَلِیٍّ علیهم السلام قَالَ إِنَّ رَسُولَ اللَّهِ ص خَطَبَنَا ذَاتَ یَوْمٍ فَقَال: «أَیُّهَا النَّاسُ إِنَّهُ قَدْ أَقْبَلَ إِلَیْکُمْ شَهْرُ اللَّهِ بِالْبَرَکَةِ وَ الرَّحْمَةِ وَ الْمَغْفِرَةِ...».

وی افزود: در این فراز ابتدایی حضرت ختمی‌مرتبت (ص) ماه مبارک رمضان را با سه وصف برکت، رحمت و مغفرت توصیف می‌فرماید و عالمان بزرگواری مثل مرحوم آیت‌الله شاهآبادی-استاد عرفان امام راحل (ره)- تأکید داشتند که این سه وصف، ناظر به سه دهه ماه مبارک رمضان است؛ به این ترتیب که دهه اول دهه برکت، دهه دوم دهه رحمت و دهه سوم دهه مغفرت است.

حجت‌الاسلام خادمی گفت: همچنین برخی دیگر از اهل معرفت معتقدند اساساً این سه وصف برکت، رحمت و مغفرت ترجمان و تفصیل ربوبیت حضرت باری‌تعالی است که در تمام آنات و اجزای سایر زمان‌ها نیز جاری و ساری است، هرچند در ماه مبارک رمضان جلوه بیشتر و مراتب مشددی پیدا می‌کند.

وی تصریح کرد: لذا به همین نسبت علاوه بر سه دهه ماه مبارک، سه ماه نورانی رجب، شعبان و رمضان نیز جلوهای از این سه وصف ربوبی دارند؛ به این معنا که ماه رجب الأصب، صبغه‌اش برکتی است، ماه شعبان المعظم، صبغه‌ای رحمتی دارد و ماه رمضان المبارک، شهر المغفرة است.

حجت‌الاسلام خادمی افزود: این امتداد وصفی با وسعت ربوبی حضرت حق در کل زمان‌ها توسیع یافته و علاوه بر سه دهه ماه مبارک رمضان و همچنین أشهر ثلاثة رجب، شعبان و رمضان المبارک، ناظر به تمام ماه‌های سال نیز معنا می‌یابد؛ به این معنا که چهار ماه نخستین سال یعنی محرم، صفر، ربیع الأول و ربیع الاخر تجلی برکت الهی، چهار ماه میانی سال شامل جمادی الأول، جمادی‌الثانی، رجب، شعبان گاه رحمت الهی و چهار ماه پایانی سال یعنی رمضان المبارک، شوال، ذی‌القعده و ذی‌الحجه مغفرت الهی را تجلی می‌کنند./9314/

هادی رحیمی
ارسال نظرات