۱۹ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۴:۳۱
کد خبر: ۶۸۶۶۲۷
مدیر مدرسه علمیه تخصصی امام خامنه‌ای بجنورد:

امام حسین عصاره همه حقایق الهی است

امام حسین عصاره همه حقایق الهی است
خراسان شمالی - حجت‌الاسلام آزموده گفت: امام حسین(ع) عصاره همه حقایق الهی است و وجود مبارک ایشان تنها متعلق به شیعیان و مسلمانان نیست بلکه متعلق به همه انسان‌ها هستند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در خراسان شمالی، حجت‌الاسلام نعمت‌الله آزموده، مدیر مدرسه علمیه تخصصی امام خامنه‌ای بجنورد، امروز در مراسم عزاداری نخستین روز ماه محرم، با گرامیداشت حلول ماه محرم و ایام سوگواری اباعبدالله(ع)، به تبیین شراکت سیدالشهدا(ع) با قرآن پرداخت و اظهار کرد: در زیارت حضرت سیدالشهدا(ع) آمده است: «السَّلَامُ عَلَیک یا شَرِیک الْقُرْآنِ».

وی افزود: تعبیر شریک القرآن اشاره اکید بر حدیث متواتر ثقلین و تبیین‌کننده عِدل و قرین بودن اهل‌بیت(ع) با قرآن است؛ زیرا هدایت کامل و نجات از ضلالت در تمسک به هر دو است و با تمسک به هر دو و بهره‌گیری از هدایت هر دو می‌توان به رستگاری و سعادت کامل دست یافت.

حجت الاسلام آزموده تصریح کرد: همان‌طور که قرآن جامع تورات، انجیل و زبور است در خصوص امام حسین(ع) نیز داریم «السَّلَامُ عَلَیْکَ یَا وَارِثَ التَّوْرَاةِ وَ الْإِنْجِیلِ وَ الزَّبُورِ» و این عبارت گویای این است که حضرت سیدالشهدا(ع) عصاره همه حقایق الهی است و ازاین‌جهت وجود مبارک ایشان تنها متعلق به شیعیان و مسلمانان نیست بلکه متعلق به همه انسان‌ها هستند.

حجت‌الاسلام آزموده ادامه داد: علاوه بر این وجود مبارک پیغمبر درباره امیرالمؤمنین(ع) فرمود «أَنْتَ مِنِّی بِمَنْزِلَةِ هَارُونَ مِنْ مُوسَی»، موسای کلیم به خدای سبحان عرض کرد «وَ أَشْرِکْهُ فی أَمْری» یعنی هارون را شریک امر من قرار بده، خدای سبحان هم به سؤال‌های موسای کلیم پاسخ مثبت داد و فرمود: «قَدْ أُوتیتَ سُؤْلَکَ یا مُوسی»؛ یعنی هارون به استثنای مسئله نبوّت، رسالت، وحی تشریعی شریک وحی و نبوّت در مقام عصمت و آگاهی از علوم غیب و ... می‌شود و امیرالمؤمنین(ع) هم در همین امور شریک پیامبر(ص) است.

وی خاطرنشان کرد: در این مقام انسان کاملی که امام معصوم(ع) است، شریک بوده و به‌منزله هارون نسبت به موسای کلیم است؛ لذا در این جهت دوازده امام یک حکم دارند.

حجت‌الاسلام آزموده ادامه داد: اینکه رسول گرامی اسلام(ص) خطاب به امام علی(ع) فرمود «أَنْتَ مِنِّی بِمَنْزِلَةِ هَارُونَ مِنْ مُوسَی»، مثل اینکه فرموده باشد این دوازده امام نسبت به من «بِمَنْزِلَةِ هَارُونَ مِنْ مُوسَی» هستند و چون هارون شریک امر موسای کلیم است و امر پیامبر(ص) همان قرآن کریم است؛ لذا در زیارت‌ها به ذوات قدسی ائمه(ع) عموماً عرض می‌کنیم «شُرَکاءَ الْفُرْقَان» و خصوصاً در زیارت مخصوص سالار شهیدان(ع) آن حضرت را «شَرِیکَ الْقُرْآنِ» خطاب می‌کنیم./9314/پ210/

هادی رحیمی
ارسال نظرات