۲۳ بهمن ۱۴۰۰ - ۰۸:۱۹
کد خبر: ۷۰۲۳۹۳

غارت بزرگ را روایت کنیم

غارت بزرگ را روایت کنیم
فردا چهل و سومین سالگرد پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی است.

به گزارش خبرگزاری رسا، پرسشی که برای نسل جوان و آنها که در میانسا‌لی قرار دارند و آن رژیم سابق را درک نکرده‌اند یا از دریچه تصاویر و مستندهای تحریف ‌شده، برداشت‌ های خلاف واقع یا شائبه‌هایی برایشان ایجاد شده، این است که وضعیت داخلی و خارجی کشورمان چطور بوده و دلیل این‌که الان استعمار و استکبار جهانی با ما سر عداوت دارد، چیست؟ و چرا این‌ همه ماهواره و شبکه‌ های معاند در کشورهایی که یک دلار و یک یورو و یک پوند خرج کردن‌شان با برنامه است و حساب‌وکتاب، سعی در تطهیر خاندان ستمشاهی دارند؟ بدون تردید این انقلاب با خون شهدای عزیز و مجاهدان بسیاری که توسط ساواک شکنجه شده و لطمات روحی دیده‌اند به ثمر نشسته است.

قوام نوپای انقلاب اسلامی با خون شهدای جنگ تحمیلی و ۱۷هزار قربانی تروریستی سازمان منافقین، مجاهدت جانبازان و فداکاری آزادگان قوام یافت و تناور شد. بدیهی است رسانه ملی در این زمینه با دغدغه کاملی که دارد تلاش‌های خوبی را در ایفای وظیفه خطیر تبیین به انجام رسانده است. یکی از بخش‌هایی که واضح است و خیلی احتیاجی به توضیح ندارد، وضعیت آزادی‌های مدنی در قبل از انقلاب باوجود سازمان مخوف ساواک، زندان کمیته مشترک ضدخرابکاری و قربانیان و شاهدان زنده آن و عضویت اجباری در یک حزب یا رفتن از ایران است.

انتخابات فرمایشی مجلس و میزان مشارکت عمومی مردم در تعیین سرنوشت خود و نقض فاحش همان قانون اساسی مشروطه که شاه باید سلطنت می‌کرد و نه حکومت؛ اما در این میان ازجمله موضوعاتی که می‌تواند به شناخت بیشتری از خاندان منحوس پهلوی منجر شود، بحث غارت ثروت‌های عمومی متعلق به مردم هنگام فراری شدن آنها از ایران است. چندی قبل و به بهانه فرار دیکتاتورها، میزان دارایی‌های خارج کرده این زمامداران فراری، مورد بررسی مقایسه‌ای قرار گرفت.

شاه مخلوع ایران ۳۵ میلیارد دلار دارایی از ایران خارج کرده بود، دارایی‌های صدام حسین در خارج از این کشور تا ۴۰ میلیارد دلار برآورد شده.

در این میان سوهارتو، دیکتاتور سابق اندونزی با رقم ۵۱۰میلیون دلار دارایی بلوکه شده در اندونزی، زین العابدین بن علی دیکتاتور تونس بدون برآورد رقم دقیق و دیکتاتورهای سابق ساحل عاج، کنگو، کنیا و... نیز به چشم می‌خورند.

۳۵میلیارد دلار در حالی به غارت رفته که هنگام فرار شاه از ایران در سال ۱۳۵۷، درآمد نفتی کشور در حدود ۱۲۰میلیارد تومان بوده و بخشی از این بودجه نفتی هم صرف امور جاری و بریز و بپاش‌های خاندان سلطنتی می‌شده است.

خارج کردن ۳۵میلیارد دلار پول از یک چنین سیستمی چه جنایت بزرگی در حق مردم ایران محسوب می‌شود؟ رقمی که توسط مسؤولان بنیاد مستضعفان تا یکصد میلیارد دلار تخمین زده می‌شود. در کنار این رقم درشت، ۴۴هزار فقره املاک و سند توسط خاندان پهلوی غصب شده بود که فقط ۲۱۰۰ قطعه آبادی را در بر می‌گرفت.

رضاخانی که در بدو ورود به تهران نه مالی داشت نه اموالی، درآمد او از اجاره املاک در ۸۰ سال قبل به میلیاردها تومان بالغ می‌شده است.

نباید از یاد ببریم در گذشته‌هایی که تاریخ این کشور را تشکیل می‌دهد، چه جنایاتی در حق مردم ایران توسط خاندان پهلوی صورت گرفته است.

بنا بر آمار خود غربی‌ها اگر ۳۵میلیارد پول به یغما رفته مردم ایران را ملاک قرار دهیم، هر ایرانی در زمان اخراج شاه از وی و خانواده‌اش، مطالبه ۹۳۶دلار دارد (بر اساس قیمت‌های آن موقع معادل ۲۲ سکه طلای کامل) که این به‌غیر از بقیه مطالبات حکومت ۵۳ ساله پهلوی بر ایران بوده است.

علی فهیم دانش - مشاور رئیس و مدیرکل امور بین الملل صداوسیما / روزنامه جام جم

ارسال نظرات