۰۷ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۶:۲۵
کد خبر: ۷۰۳۳۲۵
نماینده حزب‌الله در پارلمان لبنان:

کسانی که روی حمایت‌های آمریکا حساب می‌کنند در خواب‌های آشفته هستند

کسانی که روی حمایت‌های آمریکا حساب می‌کنند در خواب‌های آشفته هستند
حسن فضل الله با اشاره به تحولات اوکراین اعلام کرد، کسانی که روی کمک و حمایت‌های آمریکا حساب می‌کنند در خواب‌های آشفته به سر می‌برند.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری رسا، «حسن فضل الله» عضو فراکسیون وفاداری به مقاومت در پارلمان لبنان در سخنانی درباره تحولاتی که میان روسیه و اوکراین در حال رخ دادن است اعلام کرد، آنچه که در بیانیه وزارت خارجه لبنان در این زمینه آمده بیانگر موضع مردم این کشور و همچنین دولت لبنان نیست. دولت لبنان دارای نهادهای رسمی است که هرگز چنین موضعی را اتخاذ نمی‌کنند؛ چرا که این بیانیه از سوی هیئت وزیران صادر نشده و طبق قانون اساسی تنها دولت می‌تواند موضع رسمی کشور را اعلام کند.

وی افزود، اما متاسفانه کسانی هستند که این تعهد را زیر پا می‌گذارند و چنین مواضعی را از طریق وزارت امور خارجه لبنان بیان می‌کنند. این موضع همچنین با مواضع اکثر کشورهای عربی نیز مغایرت دارد؛ چرا که ما ندیدیم کشورهای عربی موضعی مشابه موضع وزارت خارجه لبنان اتخاذ کنند. بیانیه‌ای که توسط وزارت خارجه لبنان صادر شد به گونه‌ای بود که انگار لبنان یکی از اعضای ناتو و یکی از طرف‌های این جنگ است.

این نماینده حزب الله در پارلمان لبنان در ادامه با انتقاد از بیانیه صادر شده توسط وزارت خارجه این کشور تاکید کرد که چرا وزارت خارجه برای صدور این بیانیه منتظر جلسه هیئت دولت برای بحث و بررسی آن‌ها و شنیدن نظرات مختلف نماند. به ویژه که متوجه شدیم بسیاری از طرف‌های لبنانی محتوای این بیانیه را محکوم کردند؛ چرا که شورای وزیران از صدور آن آگاهی نداشت.

حسن فضل الله تصریح کرد، کسانی که مواضع این چنینی اتخاذ می‌کنند چیزی نصیبشان نمی‌شود و تنها آبرو و کرامت خود را از دست می‌دهند و چیزی به دست نمی‌آورند. در داخل لبنان نیز برخی هستند که روی توهم حمایت‌های آمریکا حساب می‌کنند و از تجربیات گذشته درس نگرفته‌اند. ما به این طرف‌ها که در موضع دشمنی سیاسی با ما قرار دارند توصیه می‌کنیم که تحولات اوکراین را به دقت پیگیری کنند و حقیقت موضع آمریکا و ناتو و کشورهای اروپایی را بشناسند.

وی گفت، ما همچنین از این طرف‌ها می‌خواهیم به صدای التماس رئیس جمهور اوکراین و کسانی که او را تحریک کرده و به این باتلاق کشاندند و سپس اوکراین را تنها گذاشتند گوش دهند؛ چرا که دولت آمریکا همواره به سیاست تحریک و تحریم‌ متوسل می‌شود؛ جایی که «جو بایدن» رئیس جمهوری ایالات متحده گفت که ما با هیچ کس نمی‌جنگیم. این امر ثابت می‌کند که واشنگتن همه کسانی که روی آن حساب باز می‌کنند را تنها می‌گذارد و این همان کاری است که آمریکا با متحدان خود در داخل لبنان نیز انجام داده است.

این نماینده پارلمان لبنان در ادامه اظهار داشت، کسانی که در لبنان روی حمایت‌های آمریکا شرط‌بندی می‌کنند و خود را فریب می‌دهند که می‌توانند برای ایجاد تغییرات سیاسی در کشور به کمک‌های ایالات متحده تکیه کنند، در خواب‌های آشفته به سر می‌برند؛ چرا که هر لحظه ممکن است آمریکا آنها را رها کند. ما از این طرف‌ها می‌خواهیم که به هویت لبنانی خود برگردند و روی دولت آمریکا و انجمن‌هایی که این کشور در لبنان ایجاد کرده تا نتیجه انتخابات پارلمانی را تحت تاثیر قرار دهد حساب نکنند.

فضل‌الله در پایان تاکید کرد، آنچه که امروز در لبنان اتفاق می‌افتد تحریک آمریکایی‌ها برای ایجاد دشمنی میان لبنانی‌ها و سوء استفاده از شرایط اقتصادی و مالی این کشور برای رسیدن به دستاوردهای سیاسی مورد نظر واشنگتن است. سپس زمانی که آمریکا نتواند به نتایج مورد نظر خود در انتخابات پارلمانی لبنان برسد تغییر موضع داده و متحدانش را می‌فروشد، همانند کاری که در اوکراین انجام داد.

سید «هاشم صفی‌الدین» رئیس شورای اجرایی حزب الله لبنان نیز روز گذشته در سخنانی به تحولات اخیر میان روسیه و اوکراین پرداخته و تاکید کرد، اتفاقاتی که در اوکراین رخ داده شاهد دیگری بر رفتار واشنگتن در تنها گذاشتن متحدانش است.

بعد از این که وزارت خارجه لبنان با صدور بیانیه‌ای اعلام کرده بود که عملیات نظامی روسیه در اوکراین محکوم است و خواستار توقف آن شده بود، بسیاری از مقامات لبنانی از جمله «میشل عون» رئیس جمهوری این کشور، این موضع وزارت خارجه لبنان را رد کردند.

منابع آگاه لبنانی اعلام کردند که بیانیه مشکوک وزارت خارجه این کشور درباره تحولات اوکراین و روسیه، تحت فشار و تحریک سفارت آمریکا صادر شده است و بیانگر موضع رسمی لبنان نیست./۹۸۸/

منبع: تسنیم
ارسال نظرات