۰۴ تير ۱۴۰۲ - ۱۲:۱۰
کد خبر: ۷۳۶۸۶۰

حمایت کامل اردوغان از اقدامات پوتین در پی شورش «واگنر»

حمایت کامل اردوغان از اقدامات پوتین در پی شورش «واگنر»
طبق اعلام کرملین، رئیس‌جمهور ترکیه حمایت کامل خود را از اقدامات رهبری روسیه برای سرکوب شورش مسلحانه گروه نظامی «واگنر» اعلام کرد.

کاخ ریاست‌جمهوری روسیه از گفت‌وگوی تلفنی «ولادیمیر پوتین» با «رجب طیب اردوغان» همتای ترکیه‌ای وی در خصوص تحولات اخیر در روسیه و تحرکات «یوگنی پریگوژین» فرمانده نیروهای شرکت خصوصی «واگنر» خبر داد. 

به گزارش خبرگزاری «اسپوتنیک»، کرملین اعلام کرد رئیس دولت روسیه، رئیس‌جمهور ترکیه را در جریان وضعیت این کشور در ارتباط با تلاش برای شورش مسلحانه قرار داد. طبق اعلام کاخ ریاست‌جمهوری روسیه، اردوغان حمایت کامل خود را از اقدامات رهبری روسیه در این خصوص اعلام کرد. 

دفتر رئیس جمهوری ترکیه هم اعلام کرد اردوغان به پوتین گفت ترکیه آماده کمک به حل‌وفصل اوضاع در روسیه است.

ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه در سخنرانی کوتاه و تند امروز خود اقدام نیروهای تحت امر پریگوژین را «خیانت در داخل کشور» و «شورش مسلحانه» خواند و گفت: هر آن‌کس که این شورش را سازماندهی کرده، تلاش داشته کشور را تسلیم کند و آن را به جنگ داخلی بکشاند.

وی با اشاره به صدور دستورات لازم برای خنثی کردن سازمان‌دهندگان «شورش مسلحانه» فعلی در روسیه با لحنی تند هشدار داد: «ما پاسخ سختی به این شورش مسلحانه می‌دهیم».

پوتین در پایان سخنرانی خود خطاب به مردم روسیه و دیگر مخاطبان داخلی و خارجی ابراز اطمینان کرد روسیه توانایی غلبه بر مشکلات و خیانت فعلی داخلی در کشور را دارد و افزود: از آن‌هایی که این جنایت را سازماندهی کردند می‌خواهم به اقدامات خود فکر کنند و تنها راه را که بازگشت به خانه و توقف این اقدامات است، انتخاب کنند.

پیش‌تر، پریگوژین در پیامی مدعی شد «روستوف» واقع در جنوب غربی روسیه هم‌اکنون تحت کنترل واگنر درآمده و آن را انتقام از حمله وزارت دفاع روسیه که این گروه مدعی شده علیه مواضعشان صورت گرفته، اعلام کرد. در پی آن، رسانه‌های محلی روسیه گزارش کردند نیروهای امنیتی روسیه وارد مقر شبه‌نظامیان واگنر در سنت‌پترزبورگ شدند که نشان می‌دهد عملیات جستجو برای عوامل کودتا در روسیه آغاز شده است.

تحرکات گروه واگنر در شرایطی انجام شده که نیروهای روسیه در حدود ۲۰ روز گذشته موفق شده‌اند با تحمیل تلفات و خسارات سنگین به نیروهای اوکراینی، ضدحملات آن‌ها را که به پشتوانه کمک‌ها و تسلیحات پیشرفته غربی انجام می‌شود، دفع کنند. 

حتی اخبار رسانه‌های غربی حکایت از آن داشت که ضدحمله نیابتی ناتو در جبهه شرق اوکراین با شکستی سهمگین مواجه شده و چیزی دست نیروهای تحت امر «ولودیمیر زلنسکی» رئیس‌جمهور اوکراین را نگرفته است؛ با این حال و در بحبوحه منهدم شدن نیمی از تجهیزات زرهی اهدایی ناتو به ارتش اوکراین، پریگوژین مستمرا نیروهای ارتش روسیه را به عقب‌نشینی متهم می‌کرد.

احسان قنبری نسب
منبع: فارس
ارسال نظرات
نظرات بینندگان
محسن
Iran (Islamic Republic of)
۰۴ تير ۱۴۰۲ - ۱۴:۵۶
چقدر زود غائله گروه واگنر از بین رفت مدیریت پوتین قوی و به موقع بود
0
0