۱۹ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۲:۳۹
کد خبر: ۷۴۱۴۸۲

توصیه های مدیر حوزه به اعضای دبیرخانه همایش مبانی فقهی بیانیه گام دوم انقلاب

توصیه های مدیر حوزه به اعضای دبیرخانه همایش مبانی فقهی بیانیه گام دوم انقلاب
آیت الله اعرافی تدوین کتاب فقه سیاسی به عنوان متن درسی در حوزه فقه معاصر را یکی از دستاوردهای مهم قابل تصور برای این همایش برشمرد.

به گزارش خبرنگار سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا، آیت الله علیرضا اعرافی در دیدار اعضای دبیرخانه همایش بین المللی مبانی فقهی بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی با تسلیت ایام سوگواری دهه پایانی ماه صفر و با تقدیر از اقداماتی که پیرامون برگزاری همایش مبانی فقهی بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی در مجتمع آموزش عالی فقه و جامعةالمصطفی صورت گرفته گفت: وظیفه همه ماست که به رشد و بالندگی این مرکز علمی بین المللی کمک نماییم.

انقلاب اسلامی درهای جدیدی را به روی معارف ناب اسلامی گشود

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، با تاکید بر اهمیت جایگاه، اهداف و آفاق جامعةالمصطفی، خاطرنشان کرد: انقلاب اسلامی درهای جدیدی را به روی معارف ناب اسلامی گشود که پیش از آن در تصور ما نیز نبود و باید قدردان این فرصت ارزشمند باشیم که به لطف الهی و برکت انقلاب و شهدا در اختیار ما قرار گرفته است.

وی جایگاه حوزه علمیه را پاسخگویی به نیازهای بنیادین ایران، انقلاب و جهان معاصر دانست و ابراز داشت: ما با وجود اینکه مدافع همه ارزش های سنتی حوزه های علمیه هستیم، معتقدیم ذات حوزه باید پاسخگو و تامین کننده نیازهای بنیادین در جامعه باشد.

مدیر حوزه های علمیه، سند ایرانی اسلامی پیشرفت را مکمل بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی خواند و یادآور شد: در این زمینه از چند سال قبل تلاش هایی صورت گرفت و حاصل آن به خدمت مقام معظم رهبری(مدظله العالی) رسید که مورد توجه ایشان قرار گرفت. در تدوین برنامه هفتم نیز جلساتی با مشارکت حوزه علمیه تشکیل شده است و زمینه خوبی برای ورود حوزه به مسائل بنیادین و مورد نیاز کشور گشوده شده است.

هدف اصلی تأسیس مجتمع آموزش عالی فقه توسعه مرزهای فقهی است

وی هدف اصلی تأسیس مجتمع آموزش عالی فقه را توسعه مرزهای فقه، ناظر به نیازهای جدید با تاکید بر مناهج اصیل فقهی دانست و یادآور شد: هم کار فقهی که در مجتمع آموزش عالی فقه رقم می خورد باید از عیار لازم فقاهت حوزه برخوردار باشد و هم لازم است این مجتمع در بسط مباحث فقهی گام بردارد. هم اکنون نزدیک به بیست باب جدید فقهی وجود دارد که می توان با حفظ آداب و سنن حوزوی، مورد توجه قرار گیرد.

آیت الله اعرافی در ادامه اذعان داشت: فقه ما در قرن هایی، متعرض مسائل مستحدثه به شکل متفرقه گردید، اما در تطوری که پیدا شده است، هم باید به دنبال ابواب جدید فقهی بود و هم باید کتب جدید را با حفظ سنت های علمی گذشته تدوین نمود و برای عرضه به دنیا، مورد فراوری قرار داد.

مدیر حوزه های علمیه با اشاره به گام هایی خوبی که در این زمینه در مجتمع آموزش عالی فقه برداشته شده است، خاطرنشان کرد: توسعه فقه سه سطح دارد. سطح نخست تربیت کارشناسانی آشنا به مسائل و ابواب فقهی است. سطح دوم تربیت مجتهدان متجزی در این ابواب و سطح نهایی پرورش مجتهدان مطلق است که در ابواب جدید، صاحب نظریه و اندیشه باشند. مجتمع آموزش عالی فقه باید با استفاده از گروه های علمی و اساتید خود این مسیر را خود طی نماید تا در تطور و توسعه فقه، مؤثر باشد.

آیت الله اعرافی، بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی را مبتنی بر رویکرد فلسفی، کلامی، اجتماعی، سیاسی، اقتصادی و فقهی مقام معظم رهبری دانست و تصریح کرد: در هر گام از کار فقهی باید مبانی مقام معظم رهبری مدنظر باشد. دقت بالا، ذوق فقهی و طبع روان رهبر انقلاب مورد تحسین علما و مجتهدان است. بخشی از رویکردهای فقهی معظم له به صورت مستقیم در درس های ایشان و برخی نیز به صورت غیرمستقیم از جمله در بیانیه گام دوم انقلاب، قابل بررسی است.

مبانی فقهی بیانیه گام دوم بخش عمده فقه سیاسی را شامل می‌شود

وی با تأکید بر ضرورت استمرار فعالیت این همایش، اظهار داشت: مبانی فقهی بیانیه گام دوم در واقع بخش عمده فقه سیاسی است که علیرغم همه اقدمات، همچنان در مورد آن با ضعف مواجه هستیم و در این مسیر حوزه علمیه جریان ساز نبوده است. منظومه فقه سیاسی از درون مباحث فقهی بیانیه گام دوم باید استخراج گردد.

آیت الله اعرافی در پایان تدوین کتاب فقه سیاسی به عنوان متن درسی در حوزه فقه معاصر را یکی از دستاوردهای مهم قابل تصور برای این همایش برشمرد و اذعان داشت: در کنار این دستاورد، اگر همایش به متنی روان تر دست یابد که به منظور تبیین بیانیه در سطح عمومی مورد استفاده قرار گیرد، می توان گفت به اهداف اصلی خود دست یافته است که نهایتا به استخراج نظریه فقهی انقلاب اسلامی منجر خواهد شد.

ارسال نظرات