۱۹ مهر ۱۴۰۲ - ۰۷:۵۷
کد خبر: ۷۴۳۴۶۵
نماینده ولی فقیه در فارس مطرح کرد؛

تحقق عدالت اجتماعی در سایه عمل به قانون

تحقق عدالت اجتماعی در سایه عمل به قانون
جلسه انس و همدلی قوای نظامی و انتظامی استان فارس با حضور حجت الاسلام والمسلمین دژکام برگزار شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در فارس، حجت الاسلام والمسلمین لطف الله دژکام نماینده ولی فقیه در جلسه انس و همدلی نیروهای نظامی و انتظامی فارس گفت: برای یادواره شهدا یک پیشنهاد دادم که ۱۵ هزار شهید داریم و ۱۵ هزار ختم قرآن بگذاریم و روز بزرگداشت شهدا این ۱۵ هزار ختم قرآن را به شهدا تقدیم کنیم و برنامه های خود را از اینجا آغاز کنیم.

وی افزود: این ویژگی شهدای ما است که با قرآن کریم ارتباط داشتند و شهید فی سبیل الله هستند و برای قرآن، اسلام و مکتب اسلام ناب شهید شدند و از این جهت ما باید بیشتر به قرآن کریم توجه داشته باشیم.

حجت الاسلام والمسلمین دژکام تصریح کرد: نسخه ای که خدا برای ما پیچیده تا همه مشکلات دنیا و آخرت خود را حل کنیم را گاهی درگیر برخی مراسم می شویم و از آن غفلت می کنیم در حالیکه مراسم ما باید در راستای قرآن کریم باشد.

امام جمعه شیراز افزود: امیدوار هستم با همت عالی همه شما بتوانیم این بزرگداشت 15 هزار شهید استان فارس را یک بزرگداشت قرآنی کنیم.

وی گفت: برای قرآن شهید داده ایم و اگر انشاالله چنین رسمی شروع شود و همه استان های دیگر هم این کار را کنند امید بنده این است که خیلی از بلاهایی که برای کشور ممکن است پیش بیاید خدای متعال به برکت قرآنی که می خوانیم و هدیه به شهدا میکنیم از سر کشور ما رفع می کند.

حجت الاسلام والمسلمین دژکام افزود: آیه شریفه هشتم سوره مبارکه مائده که آرم نیروی انتظامی مزین به آن است را بنده از زاویه دیگری اشاره مختصری به آن خواهم داشت. خدای متعال در این آیه می فرماید"یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا کُونُوا قَوَّامِینَ لِلَّهِ شُهَدَاءَ بِالْقِسْطِ وَلَا یَجْرِمَنَّکُمْ شَنَآنُ قَوْمٍ عَلَى أَلَّا تَعْدِلُوا اعْدِلُوا هُوَ أَقْرَبُ لِلتَّقْوَى وَاتَّقُوا اللَّهَ إِنَّ اللَّهَ خَبِیرٌ بِمَا تَعْمَلُونَ"، در این آیه چند بار مسئله عدالت ذکر شده است.

وی گفت: فرماندهی انتظامی در خدمت عدالت است و این شعار شماست. بحث عدالت اگر این همه مهم است باید ببینیم عدالت چیست؟ اگر می خواهیم عدالت را اجرا کنیم ملاک عدالت در جامعه چیست؟اگر رهبر معظم می فرماید گفتمان آینده کشور گفتمان عدالت است و چه مقدار رهبری سخنرانی دارند که نسبت به مسئله عدالت عقب هستیم و ما برای اینکه عدالت اجرا شود باید چه کار کنیم؟ گاهی اوقات احساس می کنیم چیزی که خودمان می فهمیم به عدالت نزدیک تر از قانونی است که باید اجرا کنیم، گاهی ممکن است به عدالت نزدیک تر باشد اما اگر عدالت را به تشخیص خودمان اجرا کنیم چه بر سر جامعه می آید؟

امام جمعه شیراز تصریح کرد: جامعه دچار هرج و مرج می شود و امروز برای اینکه بگوییم عدالت در جامعه اجرا شود ملاک این است که قانون اجرا شود. گرچه می دانیم گاهی خود قانون از عدالت فاصله گرفته است و وظیفه قانون گذار و مجلس این است که این قانون را اصلاح کند اما مجری قانون گذار باید مطابق قانون عمل کند.

وی افزود: باید تلاش کنیم در فهمیدن قانون و اجرای دقیق قانون و اگر هم احتمال می دهیم قانون از عدالت فاصله گرفته به مسئول اصلاح قانون گزارش دهیم نه اینکه به سلیقه خودمان عمل کنیم.

حجت الاسلام والمسلمین دژکام خاطرنشان کرد: قاعده کلی ما در جامعه از هر قشر و مجموعه ای که هستیم برای اینکه به سمت عدالت برویم این است که به قانون احترام بگذاریم و اگر این را ملاک برای اجرای عدالت کردیم در ادامه یکصدا می توانیم از قانون گذار بخواهیم ایرادات قانون را مطابق عدالت اصلاح کند اما اگر اینگونه نباشیم جامعه هیچ گاه رو به رشد نمی رود.

ارسال نظرات