۲۹ مهر ۱۴۰۲ - ۰۹:۱۳
کد خبر: ۷۴۴۲۳۸
امام جمعه شیراز:

طوفان الأقصی تا نابودی رژیم صهیونیستی ادامه خواهد داشت

طوفان الأقصی تا نابودی رژیم صهیونیستی ادامه خواهد داشت
حجت الاسلام و المسلمین دژکام گفت: سران استکبار جهانی بدانند این طوفان‌الاقصی که شروع شده است تا دودمان شما را به باد ندهد آرام نخواهد شد.

به گرارش خبرنگار خبرگزاری رسا در فارس، حجت الاسلام والمسلمین لطف الله دژکام نماینده ولی فقیه در فارس در خطبه‌های نماز جمعه شیراز ضمن توصیه به رعایت تقوای الهی گفت: برای زندگی دنیا به عنوان اهمیت اول ارزش قائل نشویم چراکه دنیا دار بلا و دار فنا است. آزمایش و امتحان ما اینجا انجام می‌گیرد نه اینکه اینجا را آفریده باشند که برای خوش گذرانی انسان باشد، بهشت برای زندگی جاویدان و لذت بار انسان آفریده شده است و اینجا امتحان می‌گیرند ببینند چه کسی بهشتی شده است و یک روزی هم تمام می‌شود.

وی افزود: صد سال هم کسی عمر کرد در آخر می‌رود، پس به روی مال و مقام و جایگاه دنیا، حساب باز نکنیم که بسیار زودتر از چیزی که فکر کنیم تمام می‌شود و آخرت جای ماندن است.

حجت الاسلام والمسلمین دژکام با اشاره به سیاست‌گذاری‌های کلی در نظام جمهوری اسلامی اظهار کرد: وقتی نظام اسلامی درست کردیم باید سیاست‌گذاری‌ها بر پایه عقاید و ارزش‌های اسلامی باشد و اگر غیر از این شد این اسم بی محتوا و بی معنا می‌شود.

امام جمعه شیراز بیان کرد: یکی از کارهایی که ولی فقیه به عهده دارد و باید طبق قانون اساسی انجام دهد، تعیین سیاست‌های کلی کشور براساس ارزش‌های اسلامی است. در این زمینه رهبر عظیم‌الشأن ما تلاش‌های زیادی کردند و از دهه ۸۰ تا حالا سالیان درازی است که تلاش می‌کنند برای اینکه ریل سیاست‌گذاری کشور روی اساس دینی قرار گیرد.

وی با بیان اینکه وظیفه شرعی و قانونی همه آحاد مردم از نظام اسلامی این است که از ایشان برای اینکه این‌ کار را انجام دهند حمایت و اطاعت کنند، افزود: در زمان شاه یکی از دعواهای بزرگ بین مردم و حکومت پهلوی این بود که اسم قرآن را در قانون انتخابات حذف کردند و گفتند هر کس به کتاب خودش قسم بخورد در حالی که مسلمان باید به قرآن قسم بخورد، در برخی از موارد دیگر نظیر همین اتفاق شد و صریح قانون اسلام را حکومت شاهنشاهی زیر پا گذاشت و ما انقلاب کردیم که این نشود.

نماینده مردم فارس در مجلس خبرگان رهبری اظهار کرد: رهبر معظم انقلاب هم سیاست‌های بر پایه عقاید اسلامی را ابلاغ می‌کند و دیگران باید این مسئله را عملیاتی و اجرایی کنند و این کار قوای سه‌گانه و همه کسانی است که به نوعی دخالت در این قضیه دارند.

وی همچنین گفت: اصل دومی که رهبری فرمودند و باید حتماً در همه سیاست‌ها مدنظر باشد، مسئله عدالت است که به نحوی سیاست‌گذاری نشود که نهایتاً به کسی ظلم شود و عده‌ای مظلوم واقع شوند. این مهم‌ترین رکن است که کاری نکنیم که کسی مظلوم شود، اسلام به ظلم راضی نیست و خدا ظالمان را دوست نمی‌دارد و باید جلوی ظلم گرفته شود.

حجت الاسلام والمسلمین دژکام با تأکید بر اینکه سیاست‌گذار باید در سیاست‌گذاری دقت کند و مجری سیاست‌ها در اجرا دقت کند، گفت: گاهی سیاست خوبی است اما در اجرا و عمل چیز دیگری شده است چون مجری متوجه نبوده که هدف از این سیاست‌گذاری اجرای عدالت است. مجری باید هدف از سیاست‌گذاری که اجرای عدالت است را بداند و اگر سلیقه به خرج دهد، خوب بفهمد و دقیق اجرا کند، مردم طعم عدالت را می‌چشند. وقتی مردم عدالت را لمس کردند امیدشان به آینده بهتر بیشتر می‌شود و دلگرم شده و از نظام حمایت می‌کنند.

خطیب جمعه شیراز ادامه داد: در کشور ما هر دو سال یک انتخابات برگزار می‌شود یعنی دو انتخابات در یک زمان؛ یک بار انتخابات مجلس و انتخابات خبرگان با هم برگزار می‌شود و بار دیگر دو انتخابات ریاست جمهوری و شورای شهر و امسال هم از همان سال‌ها است.

وی با بیان اینکه مسلماً قوانین انتخابات و سیاست‌های کلی انتخاباتی باید طوری گذاشته شود که عدالت برقرار شود، گفت: مقام معظم رهبری در این راستا سیاست‌های کلی انتخابات در نظام جمهوری اسلامی را ابلاغ فرمودند که ۱۸ ماده دارد و چارچوب کلی را ترسیم کردند که اگر اجرا کنیم ملت و دولت یک انتخابات عادلانه برگزار می‌شود بدون اینکه به کسی ظلمی شده باشد این انجام خواهد شد.

حجت الاسلام والمسلمین دژکام در ادامه بخش‌هایی از منویات رهبر معظم انقلاب در خصوص سیاست‌های کلی انتخابات را یادآور شد و افزود:‌ رهبری در بند اول از این ۱۸ ماده در رابطه با حوزه‌های انتخاباتی فرمودند که حوزه‌های انتخاباتی مجلس شورای اسلامی بر مبنای جمعیت مشخص شود. هر ایرانی حق دارد که رأیش در مجلس به اندازه دیگران ارزش داشته باشد و اگر جایی رأی دهند و مثلا ۵۰۰ هزار نفر یک نماینده انتخاب شود و در جای دیگری ۱۰۰ هزار نفر یک نماینده انتخاب کنند؛ باید به یک جایی برسیم که این موضوع متعادل شود.

نماینده ولی فقیه در استان فارس ادامه داد: بعضی از شهرها ممکن است یک نماینده اضافه شود یا ممکن است نوع تقسیم‌بندی جمعیتی تغییر کند که کار خیلی دقیقی است. در شهرهایی که جمعیت زیاد است تقسیم کردن جمعیت کار آسانی نیست و نیاز دارد به اینکه در قانون انتخابات بررسی شود و مجلس بازنگری کند که چه کار کنیم که عدالت برای رای دادن افراد حتی‌الامکان رعایت شود. رهبری فرمودند حداکثر عدالت انتخاباتی باید فراهم شود و این حداکثر برای این است که این قسمت کار عملیاتی کردنش خیلی دشواری دارد اما باید حتماً پیگیر باشند و مجلس و مجموعه‌های مسئول برای این قضیه فکر کنند.

وی با بیان اینکه در بند دوم رهبری فرمودند در تبلیغات انتخاباتی باید همه نامزدها و داوطلبان انتخابات از تقسیم برابر و متناسب امکانات صدا و سیما، دولتی و عمومی بهره‌مند باشند، افزود: باید امکان تبلیغ مساوی قرار داده شود که ظاهرا صدا و سیما برای امسال برنامه‌های جدیدی طراحی کرده است.

حجت الاسلام والمسلمین دژکام گفت: نکته دیگری که رهبر انقلاب فرمودند که باید حتما در انتخابات رعایت شود این است که هر داوطلبی که می‌خواهد در انتخابات شرکت کند مشخص باشد که هزینه تبلیغاتش را از کجا آورده است و فردا صحن مجلس جای لابی تعدادی پولدار نشود. نوع هزینه‌کرد و منابع مجاز برای اینکه کاندیدای انتخابات پول بگیرد باید مشخص شود تا خدایی نکرده انتخابات باعث نشود کسانی که پول دارند بگویند نماینده می‌خریم و نهایتاً یک نفر بالاخره زورش می‌رسد و می‌گوید من کاندیدا هستم و دیگران را تخریب و تهدید و آبروریزی درست می‌کند، رهبری فرمودند دستگاه‌های امنیتی و حکومتی جلوی این قبیل کارها را بگیرد. همچنین باید جلوی این نوع رفتارها که در انتخابات غیرسالم پیش می‌آید، با همت عالی مجموعه کارگزاران نظام اسلامی گرفته شود تا انتخابات سالم و بدون دغدغه انجام دهیم و مردم ناظران این قضیه هستند.

وی با تأکید بر اینکه در هیئت اجرایی انتخابات اول از خود مردم گزینش می‌شود و از معتمدین کمک می گیرند و این معتمدین بدانند پیش خدا مسئول هستند و نباید از فرد خاصی جانبداری کنند، افزود: آن‌ها می‌خواهند بار انتخابات را بردارند و به مومنین بگویند می‌خواهیم کاری کنیم که بهترین و عادلانه ترین انتخابات برگزار شود. این مقام نیست و این مسئولیت است، این جواب دادن پیش خدا در روز قیامت است و رای مردم امانت در دست آن‌هاست و این موضوعات را دقت داشته باشیم و بیش از پیش این افرادی که زحمت را قبول می‌کنند نقش‌آفرینی کرده و توضیح دهند و تبیین کنند و در این زمینه کم لطفی نکنند.

امام جمعه شیراز بر ضرورت مطالعه این ۱۸ ماده سیاستگذاری انتخابات تأکید کرد و افزود: اهل منبر هم باید این ۱۸ ماده را بخواند تا احساس نشود کسی نمی‌داند یا نمی‌خواهد اجرای عدالت شود. این کار را همه فعالان فرهنگی و مطالبه‌گران دقت داشته باشند و اگر همه اقدام کنیم هر روز انتخابات بهتری خواهیم داشت و بهره‌مندی مردم از خیر و خوبی نظام اسلامی بیشتر خواهد شد.

حجت الاسلام والمسلمین دژکام در ادامه سخنان خود مناسبت‌های پیش‌رو مورد توجه قرار داد و گفت: یکی از مناسبت‌هایی که داریم روز عقیدتی ارتش جمهوری اسلامی و هفته عقیدتی سیاسی ارتش است که انصافاً ارتش ما امروز یک ارتش مکتبی، ارزشی، دینی و اسلامی است و از این جهت باید شکرگزار باشیم و از تلاش‌های کسانی که در عقیدتی سیاسی ارتش تلاش می‌کنند، قدردانی کنیم. روحانیون، افسران عقیدتی سیاسی، سران سربلندی که هستند در خدمت روحانیت و نماینده مقام عظمای ولایت در عقیدتی سیاسی ارتش هستند.

وی به قضایای فلسطین اشاره کرد و افزود: اتفاقی که در طول هفته گذشته همه ذهن انسان‌های آگاه، وجدان ‌های بیدار و خصوصا امت اسلامی را درگیر کرد، قضیه فلسطین و دو مسئله‌ای است که آنجا رخ داد. یکی بحث طوفان‌الاقصی بود. طوفان الاقصی یک حرکت دفاعی از طرف حماس بود. اگر کسی خانه شما را بگیرد حتی اگر ۴۰ الی ۵۰ سال هم بگذرد، آیا فراموش می‌شود. اقدام حماس حمله به نظامیان صهیونیست بود که خانه‌اش را گرفته بودند. مشاهده کردیم زن‌های اسرائیلی‌ در تلویزیون اسرائیل گفتند اینها وقتی وارد خانه ما شدند به ما که زن بودیم تعرض نکردند و یک زن که بچه‌اش منتظرش بود را گرفته بودند چون بچه داشت او را رها کرده بودند. یک‌کار دفاعی آن هم کاملا همراه با فتوت، مردانگی و جوانمردی در حالی که از قدیم گفته بودند وسط دعوا حلوا قسمت نمی‌کنند اما این‌ها چارچوبشان اینگونه است، چون مسلمان هستند.

حجت الاسلام والمسلمین دژکام با اشاره به آیه ۸ سوره مائده «وَلَا یَجْرِمَنَّکُمْ شَنَآنُ قَوْمٍ عَلَی أَلَّا تَعْدِلُوا اعْدِلُوا هُوَ أَقْرَبُ لِلتَّقْوَی»، افزود: حماس یک کار دفاعی بسیار قدرتمندانه و مقتدرانه کرد و نزدیک به یک‌هزار اسیر از صهیونیست‌ها گرفت. وقتی در یک حمله صبح تا ظهر هزار اسیر بگیری و برگردی نشان می‌‍دهد که مقاومت جواب می‌دهد و از این جهت امت اسلامی سر خود را بالا گرفت که ما جوانان رشیدی داریم.

وی تصریح کرد: در جمعیت یک و نیم میلیون نفری نوار غزه می‌توانند ارتشی که مدعی است از قوی‌ترین ارتش‌های دنیاست، چنین حماسه‌ای رخ داد و توانستند در یک عملیات این تعداد اسیر بگیرند. این عظمت و قدرت ایمان مسلمانان است که خودش را در طوفان‌الاقصی نشان داد و ما به سران استکبار جهانی اعم از آمریکا و انگلیس و نتانیاهو خبیث و همه جنایتکاران می‌گوییم که این طوفان‌الاقصی که شروع شده است تا دودمان شما را به باد ندهد آرام نخواهد شد.

نماینده مردم فارس در مجلس خبرگان رهبری بیان کرد: در این روزها از تحلیل و گزارش واقعیات صحنه بسیار شنیدیم؛ یک جنایت بزرگ علیه بشریت رخ داد گرچه همه کارهای صهیونیست‌ها جنایت علیه بشریت است اما یک جنایت بزرگ که بیمارستانی که خود آن‌ها هم می‌گویند باید امنیت داشته باشد را بمباران کردند و صدها ‌کودک، زن، مجروح و معلول و کسی که هیچ قدرتی برای دفاع از خودش را ندارد، یک‌جا نابود کردند. ما این جنایت بزرگ را محکوم می‌کنیم و به پیشگاه امام زمان(عج) تسلیت عرض می‌کنیم.

وی ضمن محکوم کردن مجدد جنایت صهیونیست‌ها در بمباران بیمارستان غزه گفت: معمولاً در صحنه‌های این چنینی به خاطر اینکه احساسات تحریک شده و بی تاب می‌شویم فرصت اینکه بگوییم الان وظیفه چیست و دستور قرآن چیست و دقیقا چه چیزی را باید بپاییم پیدا نمی‌کنیم و لازم است که مرور کنیم.

حجت الاسلام والمسلمین دژکام بیان کرد: قرآن کریم هر چه ‌که در جنگ رسانه‌ای دشمن بر علیه فلسطینی‌ها تبلیغ می‌کند در آموزه‌های خودش به ما پاسخ داده است. اینکه جبهه مقاومت باید چه کار کند پاسخش داده است. علت این ذهنیت که بعضی‌ها تا بگوییم قرآن تعیین تکلیف می‌کند سؤال برایشان پیش می‌آید، نا آگاهی و نا آشنایی با قرآن است وگرنه قرآن با صدای بلند گفته هر نیازی دارید در اداره کشور، حکومت، زندگی و حیات و مماتتان ما برای شما گفته‌ایم و سعی کنیم بیشتر با این مسائل آشنا شویم.

نماینده ولی فقیه در استان فارس گفت: در این جنگ روایت‌ها که پیش آمده است اگر قرآن بخوانیم جوابشان را خواهیم داشت. قرآن که می‌خوانید چشمتان را باز می‌کند، بدانیم که چگونه می‌خواهیم با این جریان می‌خواهیم مقابله کنیم.

وی همچنین به آیه ۱۰۴ سوره نساء اشاره کرد و افزود: نکات این آیه هم شامل فلسطینی ها است که در خط اول نبرد با صهیونیست هستند و هم شامل امت اسلام می‌شود. خداوند متعال می‌فرماید «وَلَا تَهِنُوا فِی ابْتِغَاءِ الْقَوْمِ»، در اینکه با این قوم کافر، صهیونیست و دشمن خدا مبارزه کنید، سست نشوید که آن‌ها دلشان می‌خواهد شما سست شوید. اینکه بیمارستان را می‌زنند برای این است که بترسند و بگویند این‌ها به هیچ‌کس رحم نمی‌کنند و می‌خواهد بترساند و رعب در دل بیندازد و حکومت خودش را استمرار دهد و لازمه این مسئله هم آن است که طبق دستور قرآن کریم‌ همه امت اسلامی یک‌صدا فریاد بزنند تا نابودی کامل اسرائیل جنگ، نبرد و مبارزه بر علیه این ظالمان را محکم ادامه خواهد داد.

حجت الاسلام والمسلمین دژکام افزود: بعضی‌ها می‌گویند اگر جنگ کنید ضربه می‌خورید؛ در ادامه این آیه خدا می‌فرماید «إِنْ تَکُونُوا تَأْلَمُونَ فَإِنَّهُمْ یَأْلَمُونَ کَمَا تَأْلَمُونَ»، ممکن است ضربه‌ای بخوریم اما بیکار نمی‌نشینیم و ضربه‌ می‌زنیم. خدای متعال فرمود اگر به شما ضرری زدند شما هم می‌توانید ضرری به آنها بزنید، اگر شما در رنج می‌افتید آنها را هم در رنج بیندازید و انداخته‌اید.

وی با بیان اینکه صهیونیست‌ها از جان خودشان می‌ترسند، گفت: نگران این نباشیم زیرا طبق وعده قرآن پیروزی آخر برای ماست. «وَتَرْجُونَ مِنَ اللَّهِ مَا لَا یَرْجُونَ»، اگر سختی می‌کشیم امید داریم که خدا جبران می‌کند اما کافر چه امیدی دارد. لذا ما با کافران متفاوت هستیم. آن‌ها امید ندارند که در آینده خدا برایشان جبران می‌کند اما مسلمانان مطمئن هستند که یا در دنیا یا در آخرت خداوند جبران می‌کند.

امام جمعه شیراز با ابراز امیدواری از اینکه در آینده نزدیک شاهد نابودی رژیم صهیونیستی از نقشه جهان باشیم، بیان کرد: این همان وعده خداوند در قرآن کریم است که فرمود «نَصْرٌ مِنَ اللّهِ وَ فَتْحٌ قَرِیبٌ وَ بَشِّرِ الْمُؤْمِنِینَ».

حجت الاسلام والمسلمین دژکام با بیان اینکه در این عرصه امتحانات مؤمن و منافق از یکدیگر جدا می‌شوند، افزود: آیه ۱۴۰ سوره آل عمران می‌فرماید این صحنه‌ها خوب است چون مومن و منافق از هم جدا می‌شوند. برخی بین ما خیلی ادعای مسلمانی می‌کنند اما وقتی مظلومیت مردم غزه را می‌بینند می‌گویند این کار را نکنند تا ضربه نخورند، این فرد منافق است. خدای متعال فرموده است من امتحان می‌گیرم تا معلوم شود چه کسی مومن است و چه کسی منافق است.

وی با یادآوری اینکه مؤمن نمی‌تواند ذلت را بپذیرد، گفت: اگر واقعاً مؤمن هستیم، ذلت امت اسلامی را می‌بینیم نباید اینگونه صحبت کنیم. مؤمن باید بگوید ما از عزت خود دفاع می‌کنیم. خدای متعال می‌خواهد شاهد بگیرد که روز قیامت کسی نتواند بگوید نشد و نفهمیدیم. کسی بلند می‌شود وسط غزه می‌ایستد و می‌گوید می‌خواهم پرچم اسلام بالا رود، با همه فشارهایی که روی آن است و یکی هم میلیاردها میلیارد پول دارد و بیخیال است که بخواهد یک کمک جزیی دهد. این‌ها روز قیامت شاهد بر این است که یکی از جان و مالش گذشت و یکی هیچ کمکی نکرد.

امام جمعه شیراز همچنین گفت: مردم مظلوم افغانستان در هرات از این زلزله‌ای که آمد متضرر شدند و نیاز به کمک دارند و امیدوارم به آن‌ها کمک شود و همینطور مردم غزه که ممکن است کمک‌های دارویی نیاز داشته باشند؛ البته هلال احمر برای هر دو جهت برای جمع‌آوری کمک‌های مردمی فراخوان زده است.

ارسال نظرات