۰۹ شهريور ۱۳۸۹ - ۰۰:۴۶
کد خبر: ۸۵۲۰۹
بخش نخست/آیت الله مصباح یزدی:

اختلاف افکنان در دین، دار و دسته شیطان هستند/ حفظ اصالت دین، بزرگ ترین وظیفه روحانیان است

خبرگزاری رسا ـ رییس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) حفظ اصالت دین، مذهب و اعتقادات را از جمله بزرگ ترین وظایف و ماموریت هایی دانست که بیشترین مسؤولیت آن به دوش روحانیت است.
آيت الله محمد تقي مصباح يزدي
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت الله محمد تقی مصباح یزدی، رییس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره)، دوشنبه شب، در بیستمین شب از ماه مبارک رمضان، در ادامه بحث تفسیر خطبه فدکیه که در دفتر مقام معظم رهبری در قم برگزار شد، تصریح کرد: بعثت پیامبر گرامی اسلام قبل از خلقت عالم هستی پیش بینی شده بود و خدا نور ایشان را قبل از خلقت آفرید و در آخرالزمان ایشان را به پیامبری مبعوث کرد تا تقدیراتی که خدا می خواهد تحقق پیدا کند.

وی ادامه داد: وقتی پیامبر(ص) مبعوث شد، اطراف و اکناف عالم را گمراهی ها و ابهامات فراگرفته بود و مردم در دین خود سردرگم و حیران بودند، دین های متفاوتی رواج داشت و دین حقیقی مخفی مانده بود و طالبان حق و حقیقت راه درست و مستقیم را نمی شناختند.

رییس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) گفت: مساله بعدی در این بین، اختلاف مردم در ادیان و ایجاد فرقه های مختلف بود.

وی با بیان اینکه در خصوص پیدایش ادیان مختلف دو نظریه جامعه شناسی و قرآنی وجود دارد، به تبیین و تحلیل این دو نظریه پرداخت و افزود: مؤسسان نظریه جامعه شناسی، عمدتا گرایش های مادی گرایانه و ماتریالیستی دارند و پیش زمینه های مباحث آنها در خصوص فلسفه اجتماع، مبتنی بر پیش فرض هایی از جنس مادی گرایانه است.

عضو مجلس خبرگان رهبری، راه دیگر شناخت دین را مراجعه به مبانی دینی و آموزه های قرآنی دانست و ابراز داشت: ما وقتی به این آموزه ها مراجعه می کنیم، می بینیم کاملا در تضاد با مبانی و پیش فرض های جامعه شناسان است، بر اساس آموزه های قرآنی، همه انسان ها فطرتا خداپرست هستند.

وی نشان دادن راه سعادت و کمال را فلسفه اصلی بعثت انبیاء الهی دانست و گفت: انبیاء الهی مبعوث شدند که راه سعادت را به بشر نشان دهند و آنها را از ضلالت و گمراهی نجات دهند.

رییس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره)، سوء استفاده برخی از منفعت طلبان و فرصت طلبان را از جمله عوامل اختلاف در دین دانست و تصریح کرد: فلسفه اصلی دین، کنار زدن اختلافات است و اصلا دین برای همین منظور آمد، اما همین دین توسط عده ای سود جو و فرصت طلب که به دنبال منافع خودشان هستند، به عامل اختلاف بدل گشت.

این استاد برجسته حوزه علمیه قم گفت: دینی که بر اساس اصول توحید، برای رفع اختلاف آمده بود، توسط عده ای که به دنبال منافع و سودجویی خودشان بودند و در این راه برای رسیدن به مقاصد شوم خود از هر نقشه ای سوء استفاده می کردند، تبدیل به عامل اختلاف شد.

وی اظهار داشت: در دین اسلام نیز فرقه های مختلفی است، در ظاهر فقط شیعه و سنی هستند، اما در واقع فرقه های متعددی وجود دارند.

رییس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) تاکید کرد: کسانی که از روی سودجویی و با اهداف فوق در دین اختلاف ایجاد کردند، اگر این خصلت ها را کنار می گذاشتند در دین اختلافی بوجود نمی آمد.

عضو مجلس خبرگان رهبری اظهار داشت: راه پیامبر گرامی اسلام کاملا روشن و ترسیم شده بود، روش ترسیم شده توسط ایشان، هم دلایل عقلی داشت و هم دلایل فطری، این اختلاف افکنان در دین دار و دسته شیطان بودند که اجازه ندادند و امروز هم بیکار نیستند.

وی با اشاره به مساله صلیب در بین مسیحیان تاکید کرد: مسببین اختلاف در مسیحیت، یک مساله و امر تعارفی را به اصل دین تبدیل کردند و قتی دیدند برای عیسی مسیح(ع) پدری نیست، گفتند خدا پدر او است.

آیت الله مصباح یزدی در ادامه با تشریح انواع تحریف در دین بیان داشت: از یک سو اینها مطالبی را به دین آرام آرام ضمیمه می کنند و از سویی دیگر مسائل اصلی دین را غیر مهم جلوه می دهند و امروز نیز چنین مسائلی وجود دارد و مشاهده می شود.

عضو مجلس خبرگان رهبری، با مهم و سنگین توصیف کردن نقش روحانیان و علما در مقابله با این گونه مسائل و پاسخگویی به شبهات تاکید کرد: مساله حفظ اصالت دین، مذهب و اعتقادات، از جمله بزرگ ترین وظایف و ماموریت هایی است که بیشترین مسؤولیت آن به دوش روحانیت و امثال ما است. /924/پ20پ/ج

ارسال نظرات