۱۳ شهريور ۱۳۸۹ - ۱۲:۵۳
کد خبر: ۸۵۶۴۸
پژوهشگر حوزه علمیه مطرح کرد:

مبانی اعتقادی و سیاسی حمایت ایران از ملت فلسطین

خبرگزاری رسا ـ پژوهشگر حوزه علمیه گفت: شعار نه غزه نه لبنان در روز مقدسی که نمادی از مقاومت و مبارزه است مطرح شد و خنجری بر قلب فلسطینی ها و همه آزادگان دنیا بود و در روحیه آن ها تاثیر منفی داشت.
حجت الاسلام حميدرضا غريب رضا رييس موسسه گفت و گوي ديني


به گزارش سرویس پیشخوان خبرگزاری رسا، وقتی در ۱۳ رمضان سال۱۳۵۹ امام خمینی در پیام مهمی آخرین جمعه ماه رمضان را به نام روز قدس نامگذاری کرد شاید کمتر کسی تصور می کرد که به زودی فلسطین و قدس به مهم ترین مسئله مسلمانان در دنیای معاصر تبدیل شود و با این روز مقاومت مردم فلسطین دوران تازه ای را تجربه کند. امام خمینی با نگاه تیزبین و دقیق خود همه نگاه ها را متوجه سرزمین زیتون کرد و جهت مبارزه مردم فلسطین را از عربی به اسلامی تغییر داد و فرهنگ مبارزه و جهادی را که از نهضت امام حسین(ع) و قیام عاشورا الهام گرفته بود از انحصار تشیع خارج و به کل دنیای اسلام تزریق کرد تا مردم فلسطین با قلب هایشان و به بهای خون هزاران شهیدشان مبارزه کنند و هم چنان بعد گذشت بیش از شصت سال به آزادی سرزمین شان امیدوار باشند. روز قدس در حقیقت روز رستاخیز جهان اسلام در راه آزادی قبله اول و مبارزه با صهیونیست است که این مبارزه و مقاومت هر روز ابعاد تازه ای به خود می گیرد و تجربه تاریخی جهان اسلام نیز ثابت کرده که با دست خالی اما با دلی سرشار از ایمان می توان مقاومت کرد و پیروز شد. به قول شهید آوینی حلقو م ها را می توان برید اما فریادها را هرگز. فریادی که از حلقوم بریده می آید جاودانه می ماند.

به بهانه روز قدس با حجت الاسلام حمیدرضا غریب رضا مدیر موسسه گفت وگوی دینی و کارشناس و پژوهشگر جهان اسلام که مقالات متعددی را تاکنون در زمینه جنبش ها و جریان های اسلامی منتشر کرده درباره این روز و جریان شناسی مقاومت اسلامی در سرزمین فلسطین به گفت وگو نشسته ایم که در ادامه می خوانید.

*وقتی امام خمینی آخرین جمعه ماه رمضان را به نام روز قدس نامگذاری کردند این عملکرد و استراتژی تاثیر مهمی بر مسئله فلسطین و قدس گذاشت و تغییر و تحولات اساسی در این مسئله ایجاد نمود و به نوعی مبارزات مردم فلسطین را وارد دوران تازه ای کرد. از این تغییرات و تاثیر این دیدگاه بر افکار عمومی جهان اسلام برایمان بگویید؟

**اسلامی شدن مبارزه با صهیونیست زاییده تفکر امام بود. امام خمینی با اعلام روز قدس مسئله فلسطین را از یک بحث صرف عربی به موضوعی کاملا اساسی تغییر داد. البته قبل ازاعلام روز قدس توسط ایشان مبارزه اسلام گرایان با اسرائیل در حد شعار و نوشتن مقاله وجود داشت ولی جریان مبارزه با اسرائیل یک جریان عربی و قومی بود ولی پس از پیروزی انقلاب اسلامی امام فضای مبارزه را دینی و اسلامی کرد و مسئله فلسطین را به مهم ترین مسئله معاصر دنیای اسلام تبدیل نمود و هویتی اسلامی و دینی به مبارزات مردم فلسطین بخشید.

امام خیلی صریح و جدی با مسئله مردم فلسطین برخورد کرد و دیدگاه های شفاف و روشن در این مسئله داشت. این که امام می گوید اسرائیل باید از صحنه روزگار محو شود تعارف یا یک ژست سیاسی نیست بلکه او در عمق باورها و ارزش هایش به این مسئله اعتقاد داشت متاسفانه دیدگاه های امام و رهبری در مسئله فلسطین و قدس مغفول واقع شده و کسی باید آن را احیا کند.

امام در مورد فلسطین معتقد بود اگر مبارزه اسلامی باشد مسلمانان حتی با دست خالی هم شکست نمی خورند چنان که شما دیدید در جنگ اعراب و اسرائیل که صبغه قومی- عربی داشت اعراب با کشورهای بزرگی همچون مصر، سوریه و اردن و با امکانات نظامی فراوان در برابر اسرائیل شکست خوردند اما در جنگ سی و سه روزه که جهت مبارزه اسلامی بود تعداد اندکی یعنی نیروهای نظامی حزب ا... با امکانات کم اسرائیل را وادار به شکست کردند.

به اعتقاد من امام افتخارات بی شماری را در زمان حیاتش کسب کرد که اعلام روز قدس و بسیج توده های مردم علیه اسرائیل از افتخارات یگانه دوران حیات او محسوب می شود. این که در یک روز آزادگان جهان به ویژه مسلمانان از مذاهب و ملیت های مختلف حول یک محور مشترک یعنی قدس جمع شوند و قدرت اسلامی شان را نشان دهند برای غرب سنگین و خطرناک است.امام روز قدس را به نماد مبارزه علیه استکبار و بیداری امت اسلام در عصر رکود و نزول تمدن اسلامی تبدیل کرد و این تفکر توانست هواداران بسیاری را نیز در سطح دنیای اسلام پیدا کند بنابراین به اعتقاد من مهم ترین تاثیر اندیشه امام بر افکار عمومی جهان اسلام در مسئله فلسطین تغییر جهت مبارزات، مردم فلسطین از عربی به سوی اسلامی بود که تاثیر این تفکر را ما خیلی خوب روی خود فلسطینی ها و بقیه مسلمانان جهان می بینیم. اعلام روز قدس به نوعی باعث وحدت امت اسلامی نیز شد و این که مسلمانان به ویژه طرفداران انقلاب اسلامی در یک روز حول یک محور جمع شوند عمق نفوذ انقلاب اسلامی را نشان می دهد.

حماس به عنوان یک گروه غیرشیعی تحت تاثیر افکار امام و انقلاب اسلامی قرار می گیرد. خالد مشعل رهبر سیاسی حماس خیلی زیبا این مسئله را ترسیم می کند او قبل جنگ بیست و دو روزه غزه که به ایران آمده و به مرقد امام رفته بود آن جا سخنرانی کرد و گفت: «حماس الابن الروحی الامام خمینی، حماس فرزند معنوی امام خمینی است.»

این صحبت ایشان بازتاب گسترده ای در سطح جهان اسلام به ویژه کشورهای عربی داشت و به خصوص وهابیت به شدت به حماس و شخص خالد مشعل حمله کرد.

*صهیونیست ها و هم پیمانانشان چه واکنشی در برابر این تفکر امام یعنی اسلامی شدن مبارزات مردم فلسطین نشان دادند؟

**آن ها از این موضوع به شدت نگران شدند و به دنبال راه حل بودند و هنوز هم هستند. یکی از مهم ترین واکنش های آن ها به وجود آوردن و حمایت از گروه های تندروی مذهبی مثل القاعده و وهابیت است تا این گروه ها علیه مقاومت اصیل اسلامی بایستند و مقاومت اسلامی را در اذهان عمومی مردم جهان دچار خدشه کنند مثلا غربی ها حماس را به عنوان یک گروه مقاوم اسلامی، گسترش دهنده تشیع و مزدور و نماینده سیاسی و مذهبی ایران در فلسطین معرفی می کنند در حالی که حماس یک گروه از اهل تسنن است اما به وحدت اسلامی اعتقاد دارد و گرایش های تفرقه آمیز ندارد.

به خاطر همین دشمنان ایران و کشورهای عرب منطقه که از نفوذ جمهوری اسلامی هراس دارند جایگاه حماس را تخریب می کنند و به آن ها می گویند شما شیعه شده اید و دارید تشیع را توسعه می دهید.

در مورد جهاد اسلامی هم همین دیدگاه را دارند در حالی که مسئله فلسطین و قدس مسئله ای فراملی و قومی حتی فرااسلامی است و همه آزادگان دنیا حتی اگر مسلمان هم نیستند می توانند حامی مردم فلسطین باشند که در عمل هم ما می بینیم حتی گروه های یهودی و ضدصهیونیستی در این زمینه فعال و حامی مردم فلسطین اند. به نظر من این حربه پیچیده دشمنان اسلام است که جریان های مذهبی را علیه گروه ها و جریان های اسلامی مقاومت تجهیز می کنند.

برای آن ها هم فرقی نمی کند که این جنبش های اسلامی شیعه باشند یا اهل سنت مهم برای آن ها از بین بردن خط مقاومت است آن هم توسط گروه های منحرف که به ظاهر مسلمانند اما در حقیقت به دنبال تفرقه امت اسلام از یکدیگر هستند.

*به خاطر همین است که گروهی مثل حماس در داخل کشور ما به عنوان جریانی با گرایشات و تفکرات وهابی و حتی ناصبی معرفی می شود و برعکس در فلسطین این گروه به عنوان شیعه و مروج اعتقادات شیعی که به نفع جمهوری اسلامی است فعالیت می کند و آرمان های فلسطین برایش اهمیتی ندارد معرفی می شود؟

**دقیقا همین طور است ما معتقدیم حماس نه وهابی بوده و نه شیعه است یک گروه اهل تسنن اعتدال گرا و وحدت گراست. در اصل می توان حماس را شعبه ای از اخوان المسلمین مصر در فلسطین دانست حتی آرم و پرچم این دو شبیه هم است.

اخوان المسلمینی که رهبرانی مثل سیدحسن البنا و سیدقطب دارد که این ها شیعه نبودند ولی گرایشات شیعی داشتند و برخی مبانی فکری به ویژه مبانی مبارزاتی را از شیعه و مکتب عاشورا گرفتند و اصلا هم گرایش به وهابیت ندارند.

اتفاقا وهابی ها به شدت علیه اخوان المسلمین و حماس کار می کنند مثلا گروهی از وهابی ها که در دانشگاه اسلامی مدینه به عنوان مرکز فکری وهابیت فعالیت می کنند و به جریان جامی که در حقیقت رهبر این گروه بوده معروف هستند. به طور جدی علیه گروه ها وجنبش های اسلامی از جمله اخوان و حماس فعالیت می کنند و به دنبال تکفیر این جنبش های معاصر هستند کتاب های مفصلی هم در این زمینه نوشته اند و به جایی رسیده اند که حتی شیعه را مسلمان هم حساب نمی کنند و روی جنبش های شیعی مثل حزب ا... لبنان یا شخصیت های تاثیرگذاری مثل امام خمینی هم خیلی جدی کار کردند و آن ها را مورد هجمه قرار می دهند. از آن طرف متاسفانه در داخل کشور ما مثلا در زمان جنگ ۲۲ روزه غزه این تفکر ترویج می شد که فلسطینی ها و حماس ناصبی هستند که به تعبیر مقام معظم رهبری این شبهات ویروسی بود که در ذهن مردم انداختند و من در مقاله ای در همان ایام نوشتم که مقاومت در بین پتک و سنان است.

از یک طرف در ایران این ها به عنوان ناصبی معرفی می شوند از آن طرف در فلسطین به عنوان رافضی و شیعه معرفی می شوند دلیل اصلی اش را هم گفتم این ها می خواهند مقاومت را که در برابر اسرائیل ایستاده با حربه مذهبی از میدان به در کنند و به لحاظ جایگاه مذهبی تضعیف نمایند. حالا در ایران به دلیل حساسیت بحث شیعه و سنی روی این موضوع مانور می دهند در بقیه کشورهای اسلامی و مناطق با حساسیت ها و حربه های دیگر مقاومت را تخریب می کنند. در حالی که همه می دانند مردم فلسطین به طور عموم و گروه هایی مثل حماس و مقاومت به طور خاص محب اهل بیت هستند و دیدگاه های اصیل اسلامی دارندو با همین نگرش با دست خالی مقاومت می کنند و در خط مقدم مبارزه جبهه اسلام و صهیونیست ایستاده اند.

آقای نضال فرحات که خانواده اش چندین شهید در راه فلسطین تقدیم کردند و مادر او به عنوان نماد مادران شهید فلسطین مطرح است در وصیت نامه اش تعبیر زیبایی به کار می برد و می گوید: این دوران دوران امام مهدی است و من از هم اکنون تا زمانی که ایشان ظهور کنند با او بیعت می کنم.

شهید فرحات مخترع موشک های قسام حماس است که در جنگ ۲۲ روزه غزه از این موشک ها خیلی سمت اسرائیل پرتاب شد. ایشان چنین دیدگاهی در مورد مبارزه دارد اصلا در میان مبارزان فلسطینی بیعت با امام مهدی خیلی جدی مطرح است.یادم هست زمان حج در بعثه مقام معظم رهبری در مدینه یکی از رهبران دینی فلسطین را دیدم که روحانی بود و به گفته خودش بر گروه های جهادی فلسطین هم تاثیر داشت. آدم تحصیل کرده و فرهیخته ای هم بود ایشان به من گفت:من می روم در مساجد فلسطین و برای سربازی امام مهدی از مجاهدان بیعت می گیرم امروز با اسرائیل می جنگیم تا در آینده سرباز مهدی باشیم. می بینید که چه نگاه عمیقی نسبت به اهل بیت در میان فلسطینی ها وجود دارد و آن ها واقعا ارادتمند اهل بیت هستند.

*مبانی فکری انقلاب اسلامی و اندیشه های ناب اسلامی و شیعی چقدر در اصلاح الگوی مبارزه و تقویت نگرش مقاومت و شهادت طلبی در میان مردم فلسطین و گروه های مقاومت تاثیرگذار بوده است؟

**به اعتقاد خیلی ها امام خمینی روح مبارزه و جهادی را که از مکتب عاشورا و نهضت کربلا الهام گرفته بود از انحصار تشیع خارج و آن را به کل دنیای اسلام تزریق کرد. به تعبیری عاشورا و قیام امام حسین را او به عنوان الگوی مقاومت در عصر معاصر معرفی کرد. امروزه حرکت های استشهادی در فلسطین و شهادت طلبی و مقاومت عده کمی با دست خالی در مقابل امکانات و تجهیزات فوق پیشرفته اسرائیل با نفرات بسیار و روح جهاد و مقاومت از نهضت عاشورا وام گرفته شده و این به خوبی در مقاومت مردم فلسطین، لبنان، یمن و... قابل مشاهده است.

دشمنان اسلام هم خوب آن را درک کرده اند به نظر من هنر رهبران بزرگی مثل امام خمینی در عصر حاضر توسعه تفکر و گرایش استشهادی امام حسین(ع) و الگوی مبارزه و جهاد از شیعه به میان سایر مسلمانان است.

امام عاشورا وتفکر آن را از دایره شیعه توسعه داد و به کل دنیای اسلام صادر کرد. در کنار تشیع اعتقادی جریانی به نام تشیع سیاسی به وجود آورد که امروزه درسطح جهان این مکتب سیاسی خیلی جدی است و خیلی از مسلمانان جهان آن را الگو و سرمشق خود قرار داده اند.

گروه هایی مثل حزب العمل و اخوان المسلمین در مصر، الحوثی در یمن، جهاد اسلامی و حماس در فلسطین، حزب ا... در لبنان و ... این الگو را در عمل پیدا می کنند در حقیقت این گروه ها آرمان و عزتشان را در پیروی از تفکرات اصیل و ناب اسلامی دیده اند و احساس کرده اند که این تفکرات می تواند ما را از بن بست فعلی که دنیای اسلام در آن گرفتار شده خارج کند که نتایج درخشان اعتقاد به این تفکر هم اکنون نیز قابل مشاهده است.

به خاطر همین است که اولین گروه هایی که بعد از پیروزی انقلاب به ایران آمدند و این پیروزی را به امام تبریک گفتند همین گروه های مبارزه بودند مثلا اخوان المسلمین از مصر به ایران آمد و با امام بیعت کرد چون اهداف آن ها شباهت شدیدی با امام و انقلاب اسلامی داشت. تفکرات موسسان و رهبران این گروه ها نیز خیلی به تشیع به ویژه تشیع سیاسی نزدیک است.

مقام معظم رهبری چند کتاب از سید قطب، یکی از رهبران اخوان المسلمین ترجمه کرده اند شما وقتی به این کتاب ها نگاه می کنید تقارب فکری زیادی بین آن ها و انقلاب اسلامی و اندیشه های امام و رهبری مشاهده می کنید. گروه های فلسطینی مثل حماس و جهاد که تکلیفشان معلوم است. آن ها از بدو تاسیس تحت تاثیر اندیشه های امام و انقلاب بودند اشاره کردم حتی به عنوان نمایندگان ایران در فلسطین معرفی می شوند گرچه آن ها مستقل اند و اهداف خودشان را پیگیری می کنند.

* جهاد اسلامی، حماس و جبهه فتح به عنوان گروه های فلسطینی به لحاظ عقیدتی و سیاسی چه تفاوت هایی با هم دارند و نسبت فکری شان با انقلاب اسلامی چگونه است؟

** به لحاظ عملکرد سیاسی حماس و جهاد اسلامی تفاوتی با هم ندارند و هر دو به لحاظ سیاسی و عقیدتی به جمهوری اسلامی نزدیک اند. گرچه تقارب جهاد اسلامی بیشتر است. موسس این جنبش شهید فتحی شقاقی است که به لحاظ فکری به شدت تحت تاثیر انقلاب اسلامی و شیفته امام خمینی بود و به نوعی تحت تاثیر تفکر عاشورا و امام حسین(ع) قرار داشت. فتحی شقاقی را باید یکی از احیاگران جهاد اسلامی در فلسطین دانست که معتقد بود مبارزه و جهاد باید صبغه اسلامی داشته باشد.

او درعمل در عرصه سیاست از اندیشه های امام خمینی تبعیت می کرد و به وحدت شیعه و سنی شدیدا اعتقاد داشت. ایشان در کتابی با عنوان شیعه و سنی غوغای ساختگی، این موضوع را به زیبایی تحلیل می کند و یادآور می شود که دشمنان اسلام چه طور از این موضوع به نفع خودشان سوء استفاده کردند.

در مقایسه با جهاد اسلامی، حماس قدرت سیاسی بیشتری دارد و توانسته دولت تشکیل بدهد چون گروه قدیمی تر و پرنفوذتری است گرچه هر دو در فلسطین محبوبیت بالایی دارند.

اما سابقه مبارزات مسلحانه جبهه فتح بیشتر از بقیه گروه هاست ولی آن ها گرایش های کمونیستی و قومی گرایی عربی دارند و تا امروز هم اندیشه های سکولار در آن ها غلبه داشته در حال حاضر هم که مقاومت را کنارگذاشته و به عنوان یک مرحله تاریخی به آن نگاه می کنند و به گفت وگو و سازش روی آورده اند.

* امام خمینی موضع و رفتار سیاسی دنیای اسلام در مسئله فلسطین را از سازش و عقب نشینی و انزوا به مقاومت و ایستادگی تبدیل کرد و به نوعی دیدگاه مقاومت را در برابر جبهه سازش قرار داد هم اکنون موضع گیری های داخلی دنیای اسلام در مسئله فلسطین چگونه است؟

** من تعبیر شما را تایید می کنم که حاکمان امت اسلام در مسئله فلسطین به سازش و عقب نشینی رسیده بودند کشورهایی مثل مصر، اردن، عربستان و گروه هایی مثل فتح به سازش روی آوردند و هنوز هم در این جبهه قرار دارند بقیه گروه ها هم به رغم مخالفت با سازش در انزوا به مبارزات خودشان ادامه می دادند تا این که امام ایستادگی و مقاومت را به عنوان تنها گزینه پیش روی ملت فلسطین مطرح و به همه اثبات کرد که فقط با مبارزه می توان با خطر صهیونیست به مقابله برخاست تقابل این دو دیدگاه در حال حاضر در اوج خود قرار دارد. در خط مقاومت گروه های فلسطین مثل جهاد اسلامی و حماس و گروه های سیاسی غیر فلسطینی مثل حزب ا... و اخوان المسلمین و کشورهایی مثل ایران و سوریه قرار دارند در مقابل در جبهه سازش که مصر سردمدار آن است عربستان، اردن و گروهی مثل جبهه فتح قرار دارد که سلاح مبارزه را کنار گذاشته و به گفت وگو و سازش روی آورده اند اما خط مقاومت تاثیرگذارتر عمل می کند و مانع نقشه های آمریکا و صهیونیست است. قبل از جنگ سی وسه روزه لبنان و بیست و دو روزه غزه دشمنان نقشه جدید خاورمیانه را اعلام کردند که جدیدترین نقشه ای محسوب می شد که توسط موسسات پژوهشی اسرائیل و آمریکا طراحی شده بود و براساس آن کشورهای منطقه طبق گرایش های قومیتی و مذهبی شان تقسیم بندی می شدند مثلا بلوچستان ایران با بلوچستان پاکستان یک کشور می شد یا آذری زبان های شمال غرب ایران با ترکیه کنونی یک کشور را تشکیل می دادند و ...

اجرای نقشه خاورمیانه جدید عملا با حمله به افغانستان و عراق شروع شده بود ولی با شکست اسرائیل در لبنان و بعد هم غزه این نقشه شکست خورد.

* برخی در داخل معتقدند گروه هایی مثل حماس و جهاد اسلامی یا حزب ا... که جمهوری اسلامی از آن ها حمایت می کند در اصل مدافعان ایران هستند و ما خاکریز نبرد با آمریکا و اسرائیل را به خارج از مرزهای جغرافیایی مان منتقل کردیم پس ما خیلی هم دنبال حمایت از قدس و فلسطین نیستیم. در اصل داریم از این مسئله به نفع خودمان بهره برداری سیاسی می کنیم؟

** ولی این مسئله دو سویه است اگر کسی بصیرت سیاسی داشته باشد درک می کند که حمایت ما از گروه هایی که شما اسم بردید صددرصد تامین کننده منافع ملی ماست به تعبیری ایران یک کمربند امنیتی دور گلوی اسرائیل بسته است که یک سر آن در دست جنبش های مقاومت اسلامی در فلسطین و یک سر آن در دست حزب ا... در لبنان قرار دارد. که هر گاه اسرائیل بخواهد پایش را از گلیمش درازتر کند ایران به راحتی می تواند دو سوی این کمربند را بکشد و اسرائیل را خفه کند به خاطر همین است که در دنیای سیاست همه می دانند تهدید کردن ایران از سوی اسرائیل مسئله ساده و شدنی نیست که اسرائیل هر وقت هوس کرد به تاسیسات هسته ای ایران حمله کند. این مسئله پیچیده تر از این حرف هاست. بنابراین بله این حمایت ها منافع ملی ما را تامین می کند و کسی هم منکر آن نیست. از این منظر اگر کسی در داخل نگاه دینی هم به فلسطین و قدس نداشته باشد و صرفا ملی گرا باشد باید مدافع قدس و فلسطین باشد.

اما از سویی این دفاع و حمایت به نفع کل دنیای اسلام است و منافع امت اسلام به ویژه لبنان و فلسطین را تامین می کند.موضع گیری امام و جمهوری اسلامی درباره قدس موجب بیداری جهان اسلام شد و تفکر مقاومت در همه دنیا گسترش یافت. امروزه مثلا در نیجریه به خاطر وجود فردی به نام شیخ زکزاکی که تحت تاثیر اندیشه های امام و انقلاب قرار گرفته چند میلیون مسلمان شیعه در آن کشور وجود دارد. یا در اندونزی و بقیه کشورهای اسلامی اندیشه های امام طرفداران فراوانی دارد. بنابراین با این دیدگاه توازن قوا در عرصه بین المللی به هم خورده از سویی مردم فلسطین چشم امیدشان به حمایت مردم ایران است.

بنابراین تعامل دو سویه ای صورت گرفته که به نفع کل جهان اسلام و مردم فلسطین است و همه هم متوجه این معادله شده اند اما من باز تاکید می کنم ما با یک نگرش اسلامی وارد مسئله فلسطین شده ایم و حتی اگر این حمایت به نفع ما هم نبود باز مطمئن باشید امام دست از حمایت از مردم فلسطین برنمی داشت چون او سر مصالح اسلام و مسلمین هرگز کوتاه نمی آمد و معامله نمی کرد. پیامبر خدا صلی ا... علیه و آله: کسی که جهاد نکرده یا آرزوی جهاد نداشته باشد و بمیرد به نوعی نفاق مرده است. بنابراین ما قبل از این که نگاه سیاسی به مسئله فلسطین داشته باشیم دیدگاه و نگرش عقیدتی نسبت به این موضوع داریم.

* انگار جهان اسلام به ویژه مردم فلسطین در حال حاضر برای رهایی خود راهی جز مقاومت و ایستادگی و شهادت در مقابلش نمی بیند. این تفکر اسلامی و رویکرد جدید در عرصه مقاومت چه بازتابی در سطح جهان اسلام داشته است؟

** مهم ترینش این بوده که دشمنان به دنبال ایجاد گروه های جهادی انحرافی در جهان اسلام برآمده اند که القاعده نمونه آن است. این یک واقعیت است که در حال حاضر بستر جهاد و مبارزه خواهی به ویژه مبارزه مسلحانه در بین جوانان مسلمان به شدت آماده است و دشمن برای به انحراف کشاندن آن تلاش می کند که گاهی هم موفق شده این که غرب از بیداری اسلام نیز احساس خطر می کند موضوع روشنی است که خود غربی ها هم به آن اعتراف می کنند.

برنارد لوییس پیر خاورشناس غرب در کتابش می گوید: اگر اسلام گرایی و بیداری امت اسلام همین روند را طی کند در صد سال آینده اروپا جزئی از دنیای اسلام خواهد شد. می بینید که این مسئله چطور باعث به هم خوردن معادلات سیاسی و فکری غرب شده و آن ها را وادار به واکنش کرده به همین دلیل گروه های تندرویی مثل القاعده به عنوان یک گروه اسلامی به وجود می آورند و به بهانه سرکوب آن ها به افغانستان لشکرکشی می کنند یا صدام را تقویت می کنند بعد به بهانه او و سلاح های کشتار جمعی به عراق هجوم می برند و در مدت کوتاهی دو کشور اسلامی را اشغال می کنند.

از سویی الگوی مقاومت ناب اسلامی را در سطح جهان تخریب می کنند البته که دنیای اسلام هم در این زمینه مرتکب اشتباهاتی شده است حتی خود ما.

مثلا ما در دوره ای بحث تنش زدایی و گفت وگوی تمدن ها و اعتمادسازی را مطرح و پیگیری کردیم و متاسفانه فرصت های طلایی بسیاری را در سطح جهان از دست دادیم که این موضوع عقب نشینی ما از مواضع مان را نشان داد. در حالی که وقتی ما ادبیات امام خمینی در مسئله فلسطین را با ادبیاتی که در آن دوره مطرح شده مقایسه می کنیم این فاصله را کاملا درک می کنیم. امام در پیامشان به مناسبت روز قدس عمق نگاه استکبار ستیزشان را نشان می دهند حتی روز قدس را به فلسطین محدود نمی کنند و می گویند: روز قدس روز همه مستضعفان جهان است. اما متاسفانه عده ای به دنبال اعتمادسازی بودند در حالی که این ثابت شده که هر چه ما در مقابل دشمن کوتاه بیاییم او چند گام به جلو می آید چون آن ها اصولا به دنبال اعتماد و روابط صادقانه نیستند بلکه به دنبال تضعیف ما هستند متاسفانه هنوز هم عده ای این بحث ها را در داخل مطرح می کنند.

* شعار نه غزه نه لبنان جانم فدای ایران که سال گذشته توسط عده ای در روز قدس مطرح شد با اندیشه های امام در مسئله فلسطین چه نسبتی دارد؟

** هیچ! این شعار در روز مقدسی که نمادی از مقاومت و مبارزه است مطرح شد و خنجری بر قلب فلسطینی ها و همه آزادگان دنیا بود و در روحیه آن ها تاثیر منفی داشت گرچه آن ها این افراد و جریانات را از مردم ایران تفکیک می کنند اما بازهم تاثیر منفی خود را داشت.

امام در مسائل مسلمانان به ویژه بحث فلسطین بسیار حساس بود و هرگز اهل تعارف و اهمال نبود امام خیلی محکم و قاطع اعلام کرد: ما سر مصالح مسلمین با کسی معامله نمی کنیم. اندیشه های امام در مسئله فلسطین خیلی روشن و شفاف و غیر قابل اغماض است.

* شخصیت ها و رهبران مبارز فلسطینی در برابر روز قدس سال گذشته در ایران چه واکنشی داشتند؟

** به عنوان نمونه آقای فهمی هویدی نویسنده و روزنامه نگار مصری که به شدت به انقلاب اسلامی علاقه مند است و مسائل ایران را پیگیری و تحلیل می کند یک روز قبل از روز قدس مقاله ای به زبان عربی با عنوان «الاصلاحیون کشفوا اوراقهم» یعنی اصلاح طلبان برگ های خود را رو کردند نوشته بود. او قبل از این که عده ای در روز قدس بیایند و این شعار را مطرح کنند براساس فراخوانی که جنبش سبز داده بود و شعارهایی که مطرح کرده بود این پیش بینی را می کند که کسانی روز قدس در ایران به خیابان ها می آیند و شعارهای منحرفی را مطرح می کنند و هویت و حقیقت آن ها را رو می کند یا شخصیتی مثل حسنین هیکل روزنامه نگار مشهور مصری که با وجود هشتاد و اندی سال تحلیل های خیلی دقیق و به روزی در شبکه های عربی مثل الجزیره قطر درباره ایران دارد او در مصاحبه های مفصل خود که در مورد حوادث پس از انتخابات ایران انجام می دهد خیلی جدی در مورد برنامه ریزی غربی ها برای ایجاد یک فتنه و آشوب در ایران هشدار می دهد و بر ضرورت حمایت ایران از مقاومت اسلامی فلسطین تاکید می کند.

یا من به موضع گیری احمد جبرئیل رهبر مبارز جبهه خلق برای آزادی فلسطین اشاره کنم. ایشان پیرمرد است ولی بسیار پرشور و حماسی حرف می زند او چند ماه پیش در نشستی که در سوریه برگزار شد خاطره زیبایی از امام درباره فلسطین نقل کرد. او گفت: من حدود سال ۴۸ زمانی که خیلی جوان و به دنبال مبارزه با اسرائیل بودم هرچه تلاش کردم و هر جا رفتم تا از علماء اهل سنت فتوایی در راستای حمایت از مبارزان فلسطینی بگیرم تا براساس فتوای آن ها مبارزات ما دینی و کشته های ما شهید محسوب شوند به نتیجه ای نرسیدم من همچنان ناامید در عراق به دنبال علمایی می گشتم که جواز استفاده از وجوهات شرعی را به مبارزان فلسطینی بدهند اما کسی را پیدا نکردم نا امید به دنبال بازگشت بودم که کسی به من گفت نزد یکی از علمای شیعه که در نجف زندگی می کند برو او حتما در این زمینه فتوای مناسبی دارد و جواز استفاده از وجوهات شرعی را به تو می دهد. اسم او را پرسیدم که آن شخص گفت اسمش روح ا... موسوی الخمینی است. من به نجف رفتم امام خمینی را ملاقات کردم و ایشان بدون هیچ پیش شرطی و بسیار باز در این زمینه عمل کردند و جواب تفصیلی دادند که استفاده از وجوهات شرعی برای مبارزان فلسطینی هیچ اشکالی ندارد و مسائل مهمی در مورد لزوم مبارزه با اسرائیل را مطرح کردند. از آنجا بود که من دلداده امام خمینی شدم.

* حوادث روز قدس سال گذشته در بقیه کشورهای اسلامی چه بازتابی داشته است؟

** البته تمرکز من در این قضیه روی کشورهای عربی بوده اما طبق رصدی که انجام دادم متوجه شدم قلب امت اسلامی از این موضوع جریحه دار شد به هر حال ما در دنیای شیشه ای زندگی می کنیم که هیچ چیز مخفی نمی ماند و حوادث تلخ پارسال در جهان عرب و غیرعرب بازتاب گسترده ای داشت وقتی کشور غیراسلامی مثل ونزوئلا روابطش را با اسرائیل قطع می کند که وقتی هوگو چاوز این عمل را انجام داد مردم کشورهای عربی به کنایه به رهبران خودشان می گفتند چاوز رهبر عربی ماست.یا در اروپا و آمریکا که لابی های صهیونیستی به شدت فعال است در حمایت از غزه تظاهرات گسترده برگزار می شود آن وقت ننگ است که در کشور ما عده ای این شعار را مطرح کنند.

* رسانه های عربی منطقه به ویژه الجزیره و العربیه در برابر روز قدس سال گذشته در ایران چه واکنشی نشان دادند؟

** رسانه های عربی روی ایران حساسیت زیادی دارند برخی شبکه ها مثل العربیه به سردبیری عبدالرحمان راشد که به شدت شخصیت ضدایرانی دارد و بحث ایران هراسی و شیعه هراسی را مطرح می کند این حوادث را با دقت پیگیری می کرد و میزگردهای متعددی در مورد حوادث پس از انتخابات و روز قدس در این شبکه برگزار شد و مسائل ایران در کانون توجه این شبکه قرار گرفت.

در رسانه های مکتوب مثل الشرق الاوسط که باز سردبیرش عبدالرحمان راشد است تلاش شد که این طور در ذهن مخاطبان القا شود که ایران از مسئله فلسطین به نفع خود بهره برداری سیاسی می کند. به طور کلی تبلیغات سیاسی رسانه ای، عربی علیه ما بود گرچه به دلیل انتساب این رسانه ها به دولت عموم مردم چندان با آن ها همراه نیستند البته شبکه هایی مثل الجزیره قطر در این زمینه معتدل تر عمل کردند./916/د103/ع

ارسال نظرات
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۲ تير ۱۳۹۸ - ۱۱:۲۹
آقای حمیدرضا غریب رضا در مسائل حوزه بین الملل صاحب نظر هستند بیشتر مطالب ایشون پوشش بدید
0
0