۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۷:۵۹
کد خبر: ۶۵۲۳۹۶
شرح دعای روز هفدهم ماه مبارک رمضان؛

محبوب ترین عمل نزد خداوند و موانع قبولی اعمال

محبوب ترین عمل نزد خداوند و موانع قبولی اعمال
آیت الله شیرازی در تشريح دعای هفدهم به درخواست توفیق عمل صالح و محبوب ترین عمل نزد خدا و موانع قبولی اعمال اشاره و اجابت آرزوها را متکی به خیر و صلاح بنده نزد حق دانست.

آیت الله سید محمدعلی شیرازی، از علمای خراسان و استاد درس خارج فقه حوزه علمیه خراسان در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، پیرامون شرح دعای روز هفدهم ماه مبارک رمضان با قرائت «اللهمّ اهْدِني فیهِ لِصالِحِ الأعْمالِ واقْـضِ لي فیهِ الحَوائِجَ والآمالِ یا من لا یَحْتاجُ الى التّفْسیر والسؤالِ یا عالِماً بما فی صُدورِ العالَمین صَلّ على محمّدٍ وآلهِ الطّاهِرین» بیان داشت: حضرت(عليه السلام) عرضه مى دارند: خدایا در اين روز راهنمائیم كن به كارهاى شایسته و اعمال نیك و برآور برایم حاجت‌ها و آرزوهایم را اى كه نیازى به تفسیر و سؤال ندارى، اى داناى به آنچه در سینه‌هاى جهانیان است درود فرست بر محمد و آل پاكیزه و طاهر او.

بهترین عمل
آیت الله شیرازی بیان داشت: امروز از خداوند می خواهیم ما را به سمت انجام عمل صالح هدایت کند و شرایط را طوری رقم بزند که هم تمایل و هم توفیق انجام آن را داشته باشیم. و اما عمل صالحی که درخواست کردیم چگونه فعلی است؟ عملی که حسن فعلی و فاعلی داشته باشد یعنی کاری كه صحیح و پسندیده و نیک و بجا باشد و با اخلاص يعنى برای خدا انجام شود و نیز فایده ای به جامعه برساند كه اين عمل یک عمل صالح به حساب مى آيد که تقاضای توفیق انجام آن را داریم.

وی افزود: در بیان برخى از روایات آدابی نظیر تداوم عمل و همراهی با یقین و ورع را ذکر کرده اند و به عنوان محبوب ترین عمل نزد خداوند نام برده اند، در بخش بيان محبوب ترین ها، عملى كه هرچند با دشواری ولى بر مدار حق انجام مى پذيرد و سبب خوشحالی مؤمنی می شود مورد تأکید فراوان قرار گرفته است.

وی ادامه داد: لازم است بدانیم که اگر عملی را با شرایط گفته شده انجام دادیم اما حفظ زبان نداشته یا به مؤمنی آزار رساندیم و یا اینکه اصرار بر ارتکاب گناه داشتیم و یا سبب بدعت گذاری در دین و نارضایتی والدین و أمثال اينها شدیم اعمال ما پذیرفته و مقبول نخواهد بود. بنابراین عمل صالحی که تقاضای آن را داریم لوازمی هم دارد که ما باید آنها را آماده کنیم.

اجابت آرزوها با مصلحت خداوندى
استاد درس خارج فقه حوزه در بیان درخواست دوم گفت: از خدا تقاضای برآورده شدن آمال و آرزوهایمان را داریم نیاز و آرزوی ما هر چقدر بزرگ و دست نیافتنی باشد برای خداوند سهل و آسان است اما اگر تقاضایی برآورده نمی شود باید به این توجه کرد که یا جهالت است و یا خیرى در آن نیست و سبب شری در زندگی می شود و از آنجایی که خداوند متعال صلاح و خیر واقعى بنده را بهتر از او می داند بر این اساس ممکن است دعايى را اجابت کند یا نکند.

وی افزود: حضرت حق در آیه 216 سوره مباركه بقره به این نکته اشاره کرده است که ممكن است چیزی را بخواهی به گمان آنکه خیر تو در اوست اما شر است و نیز برعکس چیزی را رد کنی به گمان اينكه شر تو در آن است ولى خیر توست، بنابراین خداوند عالم قادر بر اساس خیر و صلاح بنده اش عمل می کند حال ممکن است مطلوب عبد باشد یا نباشد.

استاد خارج حوزه بیان داشت: درخواستی که اجابت نشود هم از بین نمی رود بلكه خیر و توشه و حسنه ای برای بنده مى شود و ذخیره قیامت و آخرت او محسوب می گردد. و اما امروز که خداوند متعال را با عنوان کسی که نیاز به تفسیر و سؤال و توضیح ندارد و بر همه حقایق پنهان و آنچه در سینه بندگان است آگاهی دارد صدا میزنیم به نوعی همان تاکید بر آن است که خداوندا! اگر ما درخواست و آرزو و آمالی داریم بر اساس خیرخواهی خودت عمل بفرما.

وی افزود: اگر چیزی خواستیم که خیر ما در آن نباشد و اجابت شود گرفتار می شویم و ناخواسته تا مرز نابودی دنیا و دین هم ممکن است پیش برویم، پس از او می خواهیم آنچه خیر و صلاح واقعى ما در آن است براى ما مقدّر فرمايد، ان شاءلله./933/ت303/ب1

جواد رستمی
ارسال نظرات