۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۹:۴۳
کد خبر: ۶۵۲۶۰۶
شرح دعای روز نوزدهم ماه مبارک رمضان؛

غفلت مانع برکت و شیطان و نفس مانع حسنات

غفلت مانع برکت و شیطان و نفس مانع حسنات
آیت الله شیرازی در تبیین دعای روز نوزدهم رمضان از غفلت و شیطان و نفس اماره که سبب دوری از برکت و انجام حسنات می شوند، سخن گفت و به موانع و شرایط قبولی اعمال اشاره کرد.

آیت الله سید محمدعلی شیرازی، ازعلمای خراسان و استاد درس خارج فقه حوزه علمیه خراسان در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، پیرامون شرح دعای روز نوزدهم ماه مبارک رمضان با قرائت «اللهمّ وفّرْ فیهِ حَظّی من بَرَكاتِهِ وسَهّلْ سَبیلی الى خَیْراتِهِ ولا تَحْرِمْنی قَبولَ حَسَناتِهِ یا هادیاً الى الحَقّ المُبین» بیان داشت: خدایا زیاد بگردان در آن بهره مرا از بركاتش و آسان كن راه مرا به سوى خیرهایش و محروم نكن ما را از پذیرفتن نیكی‌هایش اى راهنماى به سوى حـق آشكار.

 غفلت و دوری از برکت

آیت الله شیرازی بیان داشت: هر روز رمضان نعمتی از خدا برای ما و برکتی دارد امروز نیز برکت درک این روز را از خداوند طلب می کنیم حقیقتا امروز  که بگذرد دیگر این نعمت را نداریم بنابراین باید حظ وافر و بهره کافی را از این روزها که رو به پایان است ببریم. چه بسا عمرمان به سر برسد و از درک آدامه این ماه و یا سال دیگر محروم شویم از این رو عقل حکم می کند همین را نقدا ارج نهاده و گرامی بداریم.

وی افزود: اگر غفلت کنیم فرصت ها می سوزد و بهره و برکتی نصیب ما نخواهد شد با یاد خدا خود را از غفلت به دور کرده و نهایت بهره مندی را از برکات این ماه داشته باشیم تا توشه ای برای آخرت خویش ذخیره کنیم.

حسنات و مبارزه با شیطان و نفس اماره

استاد درس خارج فقه حوزه بیان داشت: اینکه از خدا می خواهیم راه ما را به سوی انجام حسنات آسان و سهل کند نشان از آن دارد که عمل حسنه و کار نیک دشواری دارد و موانعی سبب سلب توفیق از ما می شود که یکی شیطان ملعون است و دیگری نفس اماره که هر دو در تلاشند تا انسان را از راه درست منحرف کرده به بیراهه بکشند.

وی افزود: مومن در راه انجام حسنات و عمل به دستورات الهی دائم در حال مبارزه با شیطان است که نمی خواهد انسان در مسیر بندگی رشد کند و به تعالی برسد و نیز نفس سرکشی که ما را به سمت بدی ها متمایل می کند و همراهی با شیطان دارد. بنابر آیه 53 سوره یوسف اگر خدا به ما رحم نکند مقاومت در برابر این دو مشکل است پس باید از خدا مدد جست و به او توکل کرد.

قبولی یا رد اعمال

استاد سطح عالی حوزه بیان داشت: در نهایت از خدا می خواهیم که کارهای نیک ما را قبول کند و ما را از پسند و پذیرش خویش محروم نکند. خود عمل و انجامش یک سختی دارد با وجود موانعی که گفتیم اما قبولش از سمت خدا دشواری دیگری دارد چرا که این پذیرش شرایطی دارد.

وی افزود: اگر در انجام عمل اخلاص داشتیم و با تقوا بودیم و در انجام وظایف بصریت و عقل و هوشیاری داشتیم می توان گفت که عمل ما مورد قبول واقع می شود اما به همین سادگی نیست چرا که کم پیدا می شود انسان در عمل خلوص نیت داشته باشد یعنی طوری باشد که تایید و یا عدم آن و حتی مزمت و بدگویی دیگران در او تاثیری نداشته باشد و صرفا عمل را بخاطر آنکه خدا دوست می دارد انجام می دهد هرچند همگان مخالف آن یاشند.

آیت الله شیرازی بیان داشت: و اما تقوا یعنی بازداشتن نفس از خطا و گناه یعنی پارسایی و دقت در رفتاروگفتار و کردار نیز امری بس مشکل است. انسان متقی فقط خدا را در نظر دارد و برای او تلاش می کند حتی اگر خیری به دیگران برساند از آن رو که خدا دوست دارد و بنده او هستند آن عمل را انجام می دهد.

وی افزود: ترک محرمات و انجام واجباتش به خاطر وعده عذاب و بهشت نیست بلکه صرفا عمل به دستور الهی است و چون او می خواهد عمل می کند. امروز که شبی از شبهای قدر را گذرانده ایم و به دعا و تضرع مشغول بوده ایم از خدا می خواهیم به برکت این ایام دعای امروز را در حق ما به اجابت برساند ان شالله./933/ت302/ب1

جواد رستمی
ارسال نظرات
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۲۰:۰۴
اللّهُمَّ العَن قَتَلَةَ اَمیرَالمومنینَ
0
0