۲۰ مهر ۱۳۹۸ - ۱۰:۵۳
کد خبر: ۶۲۳۵۲۳
تولیت مدرسه علمیه مروی:

انسان مومن هرگز دست به اختلاس و دزدی از بیت المال نمی زند

انسان مومن هرگز دست به اختلاس و دزدی از بیت المال نمی زند
آیت الله تحریری با بیان اینکه مومن هرگز دست به اختلاس و دزدی از بیت المال نمی زند، گفت: ثمره دنیا گرایی غفلت از آخرت و دور شدن از سعادت است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت‌الله محمدباقر تحریری تولیت مدرسه علمیه مروی، در جلسه درس اخلاق هفتگی خود که با موضوع «مواعظ اخلاقی تربیتی امام صادق(ع) به عبدالله جندب» در مدرسه علمیه معیر برگزار شد، گفت: حضرت در این موعظه به ارتباط انسان های مومن را با یکدیگر اشاره می کنند و اساس آن را بیان می فرمایند.

وی افزود: حضرت می فرمایند: ایمان انسان به خداوند متعال و قیامت و اینکه اعمال، رفتار و حالات آدمی در ارتباط های گوناگون باید به گونه ای باشد که تاثیر مطلوب در حیات اخروی او بگذارد.

آیت‌الله تحریری ادامه داد: اگر تاثیر ایمان در اصلاح روابط ضعیف باشد می طلبد انسان به آن ضعف آگاهی یافته و در جهت تقویت ایمان تلاش کند.

تولیت مدرسه علمیه مروی در ادامه بیان داشت: تقویت ایمان با دو امر کلی محقق می شود نخست توجه به باورهای اعتقادی مانند نحوه خلقت و اموری که قرآن کریم به از آنها به عنوان واقعیات یاد می کند و دیگر تثبیت و اظهار این باورها در عملکردها است.

وی با استناد به کلام امام صادق(ع)، ابراز کرد: حضرت می فرمایند: چهار خصلت است که اگر در وجود انسان مومن باقی بماند نتیجه اخروی آن آتش است که یکی از آنان دشمنی ورزیدن با برادر مومن است.

آیت الله تحریری ادامه داد: دشمنی به جهات مختلفی رخ می دهد، نوعا انسان در روابط دنیوی با نرسیدن به شؤونات دنیا و برآورده نشدن توقعاتش در معرض مبتلا شدن به این دشمنی قرار می گیرد در حالی که اگر انسان در مسیر رسیدن به کمالات باشد هیچگاه به این دشمنی ها مبتلا نمی شود.

تولیت مدرسه علمیه مروی اضافه کرد: اگر انسان درراستای رسیدن به کمالات نفسانی حرکت کند و بداند و باور داشته باشد که این کمالات در رابطه صالح است با دیگران، خواهد دانست که این روابط صالح گاهی در جهت رها کردن امور دنیایی است و دستورات شرع مقدس نیز در همین راستا وضع شده است.

وی با بیان اینکه خاصیت ایمان به عالم آخرت ارتباط صحیح با امور دنیا برقرار کردن است، ادامه داد: کسی که این باور در وجودش هست نه تنها در این جهت درصدد چپاول از دیگری بر نمی آید بلکه سعی می کند روابط صحیح داشته باشد و از این امور دنیوی جدا شود.

آیت الله تحریری با اشاره به اینکه قرآن کریم مواهب عالم آخرت را بسیار مبهم بیان می کند تا انسان از اخبار مهم اخروی مطلع شود و در عالم دنیا اهل پیشگیری باشد، گفت: از جامعه ایمانی توقع می رود نسبت به ارتباط خودشان با دیگران توجه کنند تا نتایج مطلوب اخروی را به دست بیاورند.

تولیت مدرسه علمیه مروی اظهار داشت: متاسفانه برخی جهان غرب را طوری جلوه می دهند و القا می کنند که مردم شیفته آنان شوند به گونه ای که گویی در آنجا هیچگونه بی عدالتی یافت نمی شود؛ این القائات در راستای تهی کردن آحاد جامعه از معارف الهیه صورت می پذیرد.

وی با تاکید بر اینکه نفس آدمی باید تحت تربیت دین قرار گیرد تا از گرفتار شدن در دام باطل محفوظ بماند، ابراز کرد: همانطور که انسان در رسیدن به سعادت حد یقف ندارد در جنبه های شقاوت نیز برای او انتهایی تعریف نشده است؛ بنابراین انسان باید هوشیار باشد در مسیر باطل گام برندارد.

آیت الله تحریری افزود: قرآن کریم می فرماید: بهشتیان در بهشت از درجات مختلفی برخوردار هستند؛ همین تعبیر را برای جهنمیان نیز به کار می برد.

تولیت مدرسه علمیه مروی با تاکید بر اینکه انسان مومن نباید با برادران دینی خود دشمنی کند، ادامه داد: محور دشمنی ها تبعیت از هواهای نفسانی است، انسان زمانی که می خواهد آن خواسته ها برآورده شود درصدد کنار زدن برادر مومن به عنوان دشمن بر می آید.

وی افزود: ماهیت دشمنی دشمنان از دیدگاه قرآن و سنت آن است که دشمنان با اساس تفکر سعادتمندانه حقیقی انسانها مخالفت کرده و در برابر آن قد علم می کنند که در راس همه دشمنان کفار، منافقان و مشرکان قرار دارند.

آیت الله تحریری ادامه داد: کسانی که به عالم آخرت باور ندارند و تنها به زندگی دنیا می اندیشند مدام با نقشه های متفاوت می خواهند مانع سعادت کسانی شوند که طالب زندگی دنیوی و اخروی هستند.

تولیت مدرسه علمیه مروی با تاکید بر اینکه باورهای دینی اساس سعادت انسان هستند، ابراز کرد: اعمال صالح نیز در کنار این باورهای دینی قرار دارند و انسان مومن باید با آن مرتبط باشد.

وی افزود: گاهی انسان باورهای دینی را کسب می کند اما عمرش کفاف نمی دهد عملی در این راستا انجام دهد طبق صریح روایات؛ خداوند ایشان را در صف مومنان قرار می دهد، بر همین اساس توصیه شده انسان به کسب معارف دینی اهتمام جدی داشته باشد تا زندگی‌اش همراه با بینش صحیح دینی منطبق با عقل باشد.

آیت الله تحریری ادامه داد: انسان به هر میزان این بینش ها در وجودش تقویت شود بیشتر تلاش می کند خصلتهای ایمانی را به دست بیاورد. انسان های مومن یک هدف مشترک دارند و آن رسیدن به خداوند است در جامعه ایمانی هرگز مومن دیگری را زمین نمی زند که خود پیشی بگیرد حتی این اقدام را نسبت به جامعه غیر دینی هم انجام نمی دهد.

تولیت مدرسه علمیه مروی با تاکید بر اینکه شیعیان باید زینت اهل بیت(ع) باشند، گفت: شیعه واقعی هنگام اقامه نماز سست نیست، اسرار اهل بیت(ع) را برای دشمنان افشا نمی کند، در مساوات اموال بسیار دقت دارد، هرگز با ترفندهای مختلف به عقب راندن برادر مومن اقدام نمی کند و یا با اختلاس های میلیاردی دست به دزدی از بیت المال نمی زند.

فاطمه علی آبادی
ارسال نظرات
نظرات بینندگان
بنده خطاکار
Iran, Islamic Republic of
۲۰ مهر ۱۳۹۸ - ۱۱:۰۴
افسوس که انسان مومن کم شده است
3
0
قفقازیان
|
۲۰ مهر ۱۳۹۸ - ۱۲:۲۱
ایشان در صدد بیان شرط کمال هستند.
تاشکندی
Iran, Islamic Republic of
۲۰ مهر ۱۳۹۸ - ۱۲:۲۱
با نظر ایشان موافقم. باید مفسدان اقتصادی به شدت برخورد شود.
2
0