۰۸ تير ۱۳۹۱ - ۱۳:۵۸
کد خبر: ۱۳۱۷۶۹
عضو هیأت علمی دانشگاه تبریز:

استفاده از سلاح‌های کشتار جمعی هیچ توجیه اسلامی ندارد

خبرگزاری رسا ـ عضو هیأت علمی دانشگاه تبریز گفت: فتوای حرمت تولید، نگهداری و استفاده از سلاح‌های کشتار جمعی به‌عنوان حکم حکومتی قابل برگشت و یا تقیه نیست.
سلاح هسته اي
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در تبریز، حجت الاسلام باقری اصل، عضو هیأت علمی دانشکده حقوق و علوم انسانی دانشگاه تبریز، امروز در نشست بررسی ابعاد فقهی و حقوقی فتوای رهبر معظم انقلاب اسلامی مبنی بر حرمت تولید، گسترش و استفاده از سلاح‌های هسته‌ای در تبریز اظهار داشت: فتوای معظم‌له مبنای قرآنی، روایی، عقلی و عرفی دارد.

وی با اشاره به روایتی از رسول اکرم(ص) خاطرنشان کرد: پیامبر گرامی اسلام فرموده که مسلمانان در جنگ با کفار و مشرکان از سم استفاده نکنند، حال ممکن است القای سم به صورت ریزش سم در آب و یا هوای مورد استفاده دشمنان باشد.

حجت الاسلام باقری با اشاره به این‌که مفهوم این روایت موثق از چند جهت قابل استناد است، ادامه داد: توجه به این روایت به طریق اولی و یا قیاس اولویت نتیجه می دهد که سلاح‌های جدیدی نیز که با عنوان کشتار جمعی شناخته می‌شود و اثری با این نام و ویژگی دارند، حرام هستند.

این عضو هیأت علمی دانشگاه تبریز تصریح کرد: باید دانست که جنگ مسلمانان با کفار و یا دشمنان جنگ عقیدتی و اخلاقی با هدف تبلیغ دین و گسترش ارزش‌های الهی است، حتی زندان نظام اسلامی نیز با هدف اصلاح و تربیت وجود دارد که اگر غیر از این باشد دیگر اسلامی نیست.

وی تصریح کرد: طبق موازین شرعی و دینی باید دشمن را شناخت، حتی در برخی روایات آمده که اگر سرباز دشمن اجیر شده و یا مزدبگیر باشد، نباید او را کشت، این در حالی ‌است که احکام دینی بر شناخت مناطق جنگی و غیرجنگی نیز تأکید دارد، حال باید دید سلاح‌های شیمایی، میکروبی و هسته‌ای قابلیت شناخت این موارد را دارند.

حجت الاسلام باقری با اشاره به این‌که فتوای حرمت تولید، نگهداری و استفاده از سلاح‌های کشتار جمعی به‌عنوان حکم حکومتی مورد تأیید دیگر فقها و مراجع نیز بوده است، گفت: چنین احکامی قابل برگشت و یا تقیه نیست و هیچ‌گاه مصلحت اسلام و نظام دینی ایران بر استفاده از سلاح‌های اتمی، شیمایی و یا میکروبی ایجاب نخواهد شد.

هیأت علمی دانشکده حقوق و علوم انسانی دانشگاه تبریز با اشاره به این‌که مبانی اسلام به عنوان مترقی‌ترین دین الهی بهترین منشور حقوق بشر است، گفت: عرف جهانی امروز به این نتیجه رسیده که تولید و استفاده از سلاح‌های کشتار جمعی در هر زمینه‌ای ممنوع است، حال این‌که پیامبر گرامی اسلام 1400 سال گذشته بر این مسأله تأکید داشته‌اند./935/پ202/س
ارسال نظرات