۰۲ بهمن ۱۳۹۱ - ۱۱:۴۸
کد خبر: ۱۵۳۷۶۵
حجت الاسلام فرحزاد:

ریشه همه گرفتاری های انسان «من» محوری است

استاد حوزه علمیه گفت: ریشه همه گرفتاری های انسان خود محوری و من محوری است، پس برای رسیدن به سعادت «من» باید شکسته شود. مادر همه بدیها هوای نفس است، اگر سرکوب و ریشه‌کن شود بدی‌ها خود به خود از بین می‌روند.
حجت الاسلام فرحزاد

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام حبیب الله فرحزاد، استاد حوزه علمیه با اشاره به این که ظاهر هر پیشامد ناگواری تلخ می‌نماید، گفت: یکی از راهکارهای برخورد با مشکلات وفق دادن خود با شرایط موجود یا مقایسه آن با مصائب و مشکلات ائمه اطهار(ع) است. هرگاه با این مشکلات روبه‌رو شدید ببینید حضرت زینب با همه مصائبی که برایشان رخ داد فرمود ما رایت الا جمیلا، هنر این است که از خار گل خارج کنیم.


وی با بیان این که باید نوع نگرش و دیدگاه را عوض کرد تا تحمل مشکلات آسان شود، اظهار داشت: مشکلات و گرفتاری‌ها ظاهری تلخ دارند ولی می‌توانند میوه و آثار شیرین داشته باشد.


استاد حوزه علمیه در ادامه به راهکارهای بنیادی برای مبارزه با تندی اخلاق خود و دیگران اشاره کرد و گفت: اگر انسان اهمیت اخلاق در زندگی را بداند و نسبت به جایگاه بالای آن آگاهی داشته باشد به راحتی می‌تواند در راستای نیکو کردن اخلاق خود و دیگران پیش برود. روایت است که آدم خوش اخلاق چه بخواهد و چه نخواهد به بهشت وارد می‌شود و آدم بد اخلاق بر عکس حتما وارد جهنم خواهد شد.


وی اظهار داشت: شیخ صدوق در کتاب خصال به روایتی از حضرت عیسی اشاره می‌کند که در آن ریشه غضب بررسی شده است؛ در این رویت آمده است: حواریون به حضرت عیسی(ع)عرض کردند: ای معلم خوبی‌ها، در عالم چه چیزی بدتر و سخت تر است؟ حضرت عیسی فرمود: بدترین چیز در عالم غضب و خشم خداست.


حجت الاسلام فرحزاد بیان داشت: خدا ارحم الراحمین است و انسان باید به کجا برسد و چقدر بی مبالاتی کند تا خدا به او غضب کند. آیت الله بهاء الدینی می‌گفت: من چیزی بدتر از این پیدا نکردم که خدا روزی به آدم بگوید من به تو کاری ندارم.


وی ادامه داد: ائمه اطهار(ع) و بزرگان ما می دانستند که اگر کسی از نظر خدا بیفتد کارش تمام است؛ در روایات آمده است، امام صادق(ع) به قدری در مناجات‌های خود گریه می‌کرد که زمین تر می شد و در راز و نیاز خود می‌فرمود: خدایا یک چشم بر هم زدن من را به خود واگذار نکن.


حجت الاسلام فرحزاد بیان داشت: در ادامه روایت، حواریون پرسیدند: چه کنیم تا از غضب خدا در امان باشیم؟ حضرت عیسی(ع) فرمود: بر دیگران خشم نگیر و خوش اخلاق باش تا خدا بر شما خشم نگیرد. منظور از خوش اخلاقی در اینجا به معنای واقعی آن است یعنی کسی که نماز نمی‌خواند ولی با مردم خوش اخلاق است با خدا بداخلاق بوده پس مصداق خوش اخلاق نیست و جایگاهش بهشت نخواهد بود.


وی افزود: حضرت عیسی ضمانت می‌کند کسانی که بر دیگران غضب نمی‌کنند خدواند نیز بر آنها غضب نخواهد کرد. در ادامه این حدیث حواریون پرسیدند: یا روح‌الله ریشه و زیر بنای غضب کجاست؟ حضرت مسیح فرمود: هوای نفس ریشه و زیر بنای غضب و بد اخلاقی است. در واقع هرگاه به «من» کسی بر بخورد بداخلاقی می‌کند و هر چقدر «من» او بزرگتر باشد شدت بداخلاقی او بیشتر خواهد بود.


استاد حوزه علمیه گفت: ریشه همه گرفتاری های انسان خود محوری و من محوری است، پس برای رسیدن به سعادت «من» باید شکسته شود. مادر همه بدیها هوای نفس است، اگر سرکوب و ریشه‌کن شود بدی‌ها خود به خود از بین می‌روند. خدا می‌فرماید هر جا که «من» تو نباشد من آنجا هستم، پس اگر دعایی استجابت نمی‌شود بخاطر این است که انسان نفسش را نشکسته و در واقع خودش را صدا می‌زند نه خدا را، خدا می‌فرماید من در نزد دل های شکسته هستم، یعنی کسی که مستاصل شده خود را شکسته و به درگاه خدا روی آورده بنابراین دعای او مستجاب می شود.


وی در پایان اظهار داشت: کسی که «من» او شکسته نشده باشد وارد بهشت نخواهد شد. البته «من» هرکس به هر حال شکسته می‌شود یا هنگام مرگ یا برزخ یا قیامت وگرنه هرگز به بهشت وارد نمی‌شود./916/پ202/ع

ارسال نظرات