۲۹ تير ۱۳۹۲ - ۱۷:۲۶
کد خبر: ۱۷۷۲۶۷
استاد اخلاق حوزه:

همسران خود را به حجاب شرعی توصیه کنید

خبرگزاری رسا ـ استاد اخلاق حوزه علمیه قم با بیان اینکه عفاف و حجاب بهترین افتخار برای یک زن است، گفت: متدینان در توصیه همسران خود به رعایت حجاب، افراط نکنند.
حجت الاسلام فرحزاد

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام حبیب‌الله فرحزاد، استاد اخلاق حوزه علمیه قم در یازدهمین روز ماه مبارک رمضان، در جمع زائران و مجاوران بارگاه ملکوتی کریمه اهل‌بیت(ع)، با اشاره به این‌که مهمانی دادن در اسلام بسیار تأکید شده است، گفت: در روایت آمده «خانه‌ای که در آن، قرآن قرائت نشود، توسل، دعا نباشد و مهمان رفت و آمد نکند، تاریک است».

وی ادامه داد: در روایت دیگر آمده «خانه‌ای که در آن مهمانی داده شود، ملائکه رفت و آمد می‌کنند و این خانه برای اهل آسمان می‌درخشد، همان‌گونه که ستارگان برای اهل زمین می‌درخشند».

استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به داستان فرعون، بر مهمانی دادن تأکید کرد و افزود: در روایت آمده «فرعون، اهل مهمانی دادن بود و خداوند نیز به سبب این خصلت، عذاب او را به تأخیر انداخت».

دلایل تأخیر عذاب فرعون از سوی خدا

وی افزود: احسان، بخشش و رسیدگی به ضعیفان اثر وضعی دارد، اگر مؤمن اهل بخشش باشد خداوند متعال او را بهشتی می‌کند، اگر کافر اهل احسان و بخشش باشد،‌ ممکن است خدا او را عاقبت به خیر کرده، یا تخفیف عذاب داده و یا به عمر و رزق او وسعت بخشد.

حجت‌الاسلام فرحزاد با اشاره به روایتی درباره کمک به سائلان و نیازمندان،‌ خاطرنشان کرد: خدا حتی فرعون را دست خالی رد نمی‌کرد و جای تعجب دارد که برخی از افراد با وجود خدای به این مهربانی، کاملا از او ناامید هستند، امام صادق(ع) در روایتی می‌فرمایند «بخدا قسم، که خدا از ما اهل‌بیت، برای بندگان مهربان‌تر است».

وی تصریح کرد: فرعون به سبب این‌که از خدا یاری نخواست و در آخرین لحظه عمر خود توبه کرد، نجات نیافته و در رود غرق شد، حتی در روایت آمده که خداوند متعال به حضرت موسی(ع) گفت «اگر فرعون مرا صدا می‌زد، او را از غرق شدن نجات می‌دادم»، انسان باید قبل از شروع مرگ توبه کند، نه این‌که وقتی مرگ به گلوی او رسید، توبه کند.

استاد اخلاق حوزه علمیه قم با تأکید بر این‌که خداوند متعال به تمام بندگان نظر لطف داشته و حاجت‌های آن‌ها را بر آورده می‌کند، گفت: خدا حتی به فرعون و شیطان نیز لطف کرد و خواسته‌های آن‌ها را برآورده کرد.

خدا، مؤمن غیرتمند را دوست دارد

وی ادامه داد: امیرمؤمنان(ع) در روایتی می‌فرمایند «فرعون اهل مهمانی دادن بود، بر سر در خانه خود بسم‌الله نصب کرده، غیرتمند بوده و افراد را به آسانی به حضور می‌پذیرفت، از این‌رو خدا عذاب او را به تأخیر انداخته و چهار صد سال عمر به او داد»، هر چند فرعون کافر بوده و باید لعن کرد ولی به سبب این کارهای که انجام می‌داده خدا عذاب او را به تأخیر انداخته بود، چرا که تمام این‌ کارها اثر وضعی دارد.

استاد حوزه و دانشگاه با بیان این‌که افراد به جای نصب تابلوهای غیر شرعی در خانه، آیات قرآن و تصاویر حرم اهل‌بیت(ع)،‌ نصب کنند، خاطرنشان کرد: برخی از افراد، تصاویر افرادی را در خانه‌های خود نصب می‌کنند،‌ که نه نفع دنیوی و نه نفع اخروی دارد.

حجت‌الاسلام فرحزاد در ادامه با بیان این‌که خداوند متعال، مؤمن غیرتمند را دوست دارد، گفت: متأسفانه برخی از افراد نأموس خود را به گناه تشویق و وادار می‌کنند، درست است که بخشی از بی‌حجابی مربوط به خود بانوان است، ولی در گسترش بی‌حجابی، والدین و شوهران نیز نقش دارند.

مسؤولان باید مردمی باشند

وی تصریح کرد: شوهران باید همسران خود را به رعایت حجاب تشویق کنند، عفاف و حجاب بهترین افتخار برای یک زن است، زن بی‌حیا، همانند غذای بدون نمک است، البته افراد متدین نیز در توصیه همسران خود به رعایت حجاب، افراط نکنند، بلکه رعایت حدود شرعی کافی است.

خطیب توانای کشور در پایان با تأکید بر این‌که مسؤولان باید مردمی و متواضع باشند، خاطرنشان کرد: خوشبختانه مراجع تقلید ما مردمی بوده و مردم را به حضور می‌پذیرند./993/پ202/ی

ارسال نظرات