۳۰ تير ۱۳۹۲ - ۱۸:۴۴
کد خبر: ۱۷۷۴۵۲
حجت‌الاسلام فرحزاد:

مدارای با دشمنان به معنای تأیید آنان نیست

خبرگزاری رسا ـ استاد اخلاق حوزه علمیه قم گفت: مدار کردن با دشمن به معنا تأیید کارهای آن‌ها نیست، نباید دشمن را دوست داشت،‌ چرا که گاهی یک ذره محبت نسبت به دشمنان اهل‌بیت(ع) فرد را جهنمی می‌کند.
حجت الاسلام فرحزاد

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام حبیب‌الله فرحزاد، استاد اخلاق حوزه علمیه قم در دوازدهمین روز ماه مبارک رمضان در جمع زائران و مجاوران کریمه اهل‌بیت(ع) با اشاره به این‌که لطف خدا عام و فراگیر است، گفت: هر چند لطف خدا عام است، ولی باید توجه داشت که ثواب اصلی برای افراد با ایمان است.

وی ادامه داد: انسان باید برای همه موجودات حتی کفار نیز خیر و احسان بخواهد، البته باید دشمنانی را که معاند اهل‌بیت(ع) و انبیا هستند، نفرین کرد و آن‌ها را در صورتی که با امام معصوم(ع) و یا دین اسلام به مبارزه برخواستند، کشت.

استاد اخلاق حوزه علمیه قم با تأکید بر این‌که انسان باید با دشمن خود نیز مدارا کند، اظهار داشت: مدار کردن با دشمن به معنا تأیید کارهای آن‌ها نیست، نباید دشمن را دوست داشت،‌ چرا که گاهی یک ذره محبت نسبت به دشمنان اهل‌بیت(ع) فرد را جهنمی می‌کند.

وی افزود: وقتی گفته می‌شود با دشمن باید مدارا کردن به این معنا است که او را شکنجه و آزار نداد، اگر اسیر شد، با او به مدارا رفتار کرد، حتی انسان می‌تواند برای دشمن خود از خدا عاقبت به خیر بخواهد، همان‌گونه که ائمه(ع) با دشمنان خود مدارا می‌کردند.

استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به این‌که اهل‌بیت(ع) حتی نسبت به دشمنان خود مهربان بوده و در صورت تسلط آن‌ها را آزار نمی‌دادند، خاطرنشان کرد: البته دشمنان اهل‌بیت(ع) اهل مدارا نبودند، چرا که وقتی آن‌ها تسلط پیدا می‌کردند، حتی به طفل شش ماه نیز رحم نمی‌کردند.

وی تصریح کرد: امیرمؤمنان(ع) در روایتی می‌فرمایند «شیعیان ما اهل بخشش و احسان هستند و در راه محبت ما به یک‌دیگر مهر و محبت می‌کنند، به دیدار یک دیگر رفته و با هم صله رحم می‌کنند».

حجت‌الاسلام فرحزاد با بیان این‌که ما باید از ظالم و عمل او تبری بجوییم، گفت: هر چند فرد باید از فرد ظالم تبری بجوید، ولی وقتی این افراد مهمان هستند، باید حرمت آن‌ها را حفظ کرد، مردم مکه بیست و یک سال به پیامبر(ص) آزار رساندند، ولی وقتی ایشان مکه را فتح کردند، همه آن‌ها حتی ابوسفیان را بخشیدند،‌ در حالی که رسول‌الله(ص) می‌توانستند آن‌ها را کشته و یا به اسارت ببرند.

وی ادامه داد: جای تعجب دارد که برخی از اهل‌تسنن نسبت به ابوسفیان و یزید اعلان وفاداری می‌کنند، در حالی که این شجره خبیث تنها به دنبال نابودی اسلام بودند، آن‌ها حتی پیشانی و دندان رسول‌الله(ص) را شکاندند و اهل تسنن باید درباره این شجره ناپاک تحقیق و بررسی کنند.

استاد اخلاق حوزه علمیه قم عفو و مهربانی پیامبر(ص) را از معجزات مهم ایشان دانست و گفت: اهل‌ مکه از هیچ ظلمی به پیامبر(ص) دریغ نکردند، آن‌ها شکمبه شتر و گوسفند به سرمبارک رسول‌الله(ص) می‌ریختند، هند جگرخوار، جگر حضرت حمزه(ع) را به دهان گرفت، ولی وقتی پیامبر(ص) مکه را فتح کردند، با آن‌ها مدارا کرده و آزادشان کردند.

وی در پایان اظهار داشت: برخی خانواده‌ها به سبب موضوعات کوچک سال‌ها با هم قهر هستند، ولی رسول‌الله(ص) با تمام ظلم‌های که اهالی مکه در حق ایشان کرده بودند در روز فتح این شهر، پرچم را به دست امیرمؤمنان(ع) دادند و به آن حضرت گفتند، اعلام کند «امروز روز رحمت است نه روز انتقام»./993/پ202/ی

ارسال نظرات