۲۵ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۶:۲۸
کد خبر: ۲۴۶۷۹۴
وزیر آموزش و پرورش:

رمز توسعه و پیشرفت هر کشوری در گرو سرمایه انسانی آن است

خبرگزاری رسا ـ وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه بر اساس تقسیم‏بندی صورت گرفته سرمایه هر کشور به سه دسته انسانی، فیزیکی و طبیعی تقسیم می‏شود، گفت: رمز توسعه یافتگی هر جامعه سرمایه انسانی آن کشور است و به عبارتی دیگر کشوری توسعه یافته تلقی می‏شود که سهم سرمایه انسانی آن بیشتر باشد.
وزير آموزش و پرورش در سمنان وزير آموزش و پرورش در سمنان وزير آموزش و پرورش در سمنان وزير آموزش و پرورش در سمنان

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در سمنان، علی‏اصغر فانی، وزیر آموزش و پرورش در نشستی صمیمی با فرهنگیان استان سمنان که با حضور استاندار، مدیر کل و مدیران و کارکنان ادارات آموزش و پرورش این استان در سالن شهید مطهری اداره کل آموزش و پرورش استان سمنان برگزار شد، با گرامیداشت یاد و خاطره 36 هزار شهید دانش‏آموز و 5 هزار شهید فرهنگی در کشور اظهار کرد: شش ساحت در فلسفه تعلیم و تربیت اسلامی ذکر شده که پرداختن به همه آنها در نظام آموزشی ما ضرورت است.

 

وزیر آموزش و پرورش، تربیت اخلاقی و اعتقادی، جسمانی و بدنی، علمی، حرفه‏ای و اقتصادی، زیباشناختی و هنری، اجتماعی و سیاسی را ساحت‏های ششگانه فلسفه تعلیم و تربیت اسلامی برشمرد.

 

وی با تأکید بر اینکه توجه نظام آموزش و پرورش کشور بر مباحث تربیتی در اولویت برنامه‏ها قرار دارد، تصریح کرد: در نظام اسلامی، تربیت تک ساحتی معنا و مفهومی ندارد و دانش‏آموزان باید به همه ابعاد شش گانه توجه داشته باشد تا مبدل به انسانی زیبنده نظام و جامعه اسلامی شوند.

 

رمز توسعه یافتگی هر جامعه سرمایه انسانی آن کشور است

فانی با بیان اینکه بر اساس تقسیم‏بندی صورت گرفته سرمایه هر کشور به سه دسته انسانی، فیزیکی و طبیعی تقسیم می‏شود، گفت: رمز توسعه یافتگی هر جامعه سرمایه انسانی آن کشور است و به عبارتی دیگر کشوری توسعه یافته تلقی می‏شود که سهم سرمایه انسانی آن بیشتر باشد.

 

وی با اشاره به اینکه کشور ژاپن به عنوان کشوری توسعه یافته 80 درصد سرمایه‏ایش را سرمایه انسانی تشکیل می‏دهد، دو درصد سرمایه طبیعی و از 18 درصد سرمایه فیزیکی برخوردار است و سهم کشورهای تولید کننده مواد خام در دنیا از سرمایه انسانی 36 درصد و سهم ایران 34 درصد است، اظهار داشت: ما باید به سهم سرمایه انسانی بیش از پیش توجه کنیم و این نقش در کشور ما بر عهده آموزش و پرورش است و از این منظر آموزش و پرورش نهادی ممتاز محسوب می‏شود.

 

وزیر آموزش و پرورش کشورمان با اشاره به اینکه در حال حاضر 13 میلیون و 30 هزار دانش آموز زیر نظر یک میلیون فرهنگی در 105 هزار مدرسه کشور مشغول به تحصیل هستند، اضافه کرد: با توجه به اینکه آموزش و پرورش تنها نهاد دولتی است که حتی در دوردست ترین نقاط کشور نیز حضور دارد، بنابراین از اهمیت و جایگاه والایی نیز برخوردار است.

 

فانی برنامه‏های آموزشی، مقررات آموزشی، فضا و تجهیزات، بودجه، امکانات مدیریتی را از ارکان آموزش و پرورش برشمرد و در این میان رکنی به نام معلم را از مهمترین پایه و اساس این نهاد دانست و تأکید کرد: همه این ارکان مهم و اساسی هستند، اما نقش معلم نقشی منحصر به فرد، فرید و ممتاز است.

 

تحول در نظام آموزش و پرورش مستلزم تحول در نیروی انسانی است

وی خاطر‌نشان کرد: تحول در نظام آموزش و پرورش کشور مستلزم تحول در نیروی انسانی است و در حقیقت باید گفت کلید تحول این نهاد به دست نیروی انسانی است و این همان نیروی انگیزه‏ساز، تحول‏آفرین و برآورده کننده اهداف آموزش و پرورش است.

 

وزیر آموزش و پرورش با اشاره به برخی مشکلات و کاستی‌های مزمن و قدیمی این نهاد، حل این مسائل کهنه و مزمن را ظرف این مدت کوتاه امکان‏پذیر ندانست و افزود: ما به دنبال روان‏سازی اقتصاد و تأمین منابع اقتصادی وزارت‌خانه از جنبه‌های مختلف هستیم و بدین جهت برای نخستین بار در تاریخ آموزش و پرورش دست به انتصاب مشاور اقتصادی زده‌ایم.

 

فانی راه‏های افزایش منابع اقتصادی را افزایش سهم آموزش و پرورش از بودجه دولت و یافتن راه‏های جدید تأمین منابع برشمرد و تصریح کرد: در سال 93 نسبت به 92بودجه دولت 11 درصد رشد و بودجه آموزش و پرورش 26 درصد و در سال 94 نسبت به 93 بودجه دولت 11و دو دهم درصد و بودجه آموزش و پرورش 23 درصد رشد داشته که اینها نشان‌دهنده اهتمام و توجه دولت به آموزش و پرورش است؛ اما بازهم کفایت نمی‏کند.

 

وی با تأکید بر اینکه بهره‏وری در بودجه باید مورد توجه قرار گیرد، افزود: در سال 93، 25 هزار نفر نیروی انسانی از آموزش و پرورش بازنشسته شدند و این درحالی است که در همین سال بیش از 200 هزار دانش‏آموز نسبت به سال 92 افزایش یافته است و بدین معنا که با احتساب بازنشستگان ذکر شده، آموزش و پرورش نیازمند40 هزار نیروی انسانی جدید است که با وجود این شرایط حتی یک نفر هم جذب نداشته‏ایم.

 

علی اصغر فانی با بیان اینکه عدم اضافه شدن نیروی انسانی موجب صرفه‏جویی هزار میلیاردتومانی شده است، خاطرنشان کرد: با این صرفه‏جویی امسال توانستیم 40 هزار کلاس درس را ساماندهی کنیم و بهره‏وری را همراه با تدبیر و مدیریت ارتقا بخشیم.

 

لایحه رتبه بندی معلمان تا پایان سال 93 به مجلس ارائه می‏شود

وزیر آموزش و پرورش کشورمان از ارائه لایحه رتبه‌بندی معلمان تا پایان سال جاری به مجلس و ارزیابی معلمان مدارس بر حسب میزان توانمندی و شایستگی خبر داد و گفت: از این پس بیمه فرهنگیان بازنشسته شبیه بیمه فرهنگیان شاغل خواهد بود و موضوع معیشت و رفاه معلمان نیز از صندوق ذخیره فرهنگیان در قالب یک مؤسسه تأمین خواهد شد.

 

وی با بیان اینکه در حال حاضر 520 هزار کلاس درس در سطح کشور داریم که از این تعداد 490 هزار کلاس درس بعد از انقلاب احداث شده است، افزود: دو سوم کلاس‏های درس از استانداردهای لازم برخوردار هستند و یک سوم فاقد استانداردند که امیدواریم با مشارکت مردم و دولت یک سوم باقیمانده نیز از استانداردهای لازم برخوردار شوند./977/پ201/ب6

ارسال نظرات