۱۱ اسفند ۱۳۹۳ - ۲۰:۴۴
کد خبر: ۲۴۹۹۳۳
آیت الله حیدری تشرح کرد؛

مراحل چهارگانه پیروزی تاریخی عشایر عرب خوزستان در برابر متجاوزان انگلیسی

خبرگزاری رسا ـ آیت الله حیدری با اشاره به بزرگداشت واقعه عشایر اظهارداشت: این حماسه جلوه گر مقابله با تجاوز شیطانی بیگانگان به خاک وطن است.
آيت الله حيدري

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اهواز، آیت الله محسن حیدری، نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری، در نخستین کنگره بین المللی جهاد عشایر عرب که بعد از ظهر امروز در کنار آرامگاه شهدای این واقعه در روستای گمبوعه اهواز برگزار شد، ابرازداشت: تقدیم 500 شهید از سوی عشایر به وطن نمایانگر ارادت آن ها به دین و ارزش ها است.

وی افزود: 100 سال از آن واقعه می گذرد اما گذر زمان این رشادت ها و جان فشانی ها را از حافظه مردم پاک نمی کند.

آیت الله حیدری گفت: استعمارگران و متجاوزان در این واقعه به خوزستان هجوم آوردند، خاک مقدس آن را پایمال کردند و در نظر داشتند تا با توجه به موقعیت راهبردی و منابع زیرزمینی آن را اشغال کنند.

وی افزود: متجاوزان انگلیسی برای هدف هایی همچون بهره‌گیری از ذخایر نفتی، تجزیه امپراطوری عثمانی و همچنین گسترش سیطره استعماری خود علیه ایران وارد خوزستان شدند.

امام جمعه موقت اهواز بیان داشت: امیر آن زمان خوزستان با متجاوزان همراه و همصدا بود اما عشایر غیور و ولایتمدار جلوی این هجوم را گرفتند و به اشغالگران و پیروان آن ها درس بزرگی آموختند.

وی با بیان این که دفاع و مبارزه عشایر خوزستان در چند محور صورت گرفت، گفت: محور نخست در نزدیکی تپه‌های منیور و در غرب اهواز اتفاق افتاد، محور دوم در شمال اهواز، محور سوم در شادگان و محور چهارم در سوسنگرد انجام شد.

آیت الله حیدری تصریح کرد: عشایر عرب استان در این محورهای چهارگانه مقابل دشمن متجاوز به دفاع از دین پرداختند.

عشایر به کمک علما به دفاع از اسلام پرداختند

امام جمعه موقت اهواز نخستین درگیری با متجاوزان در منیور رخ داد زمانی که انگلیس با نیروهای خود به این منطقه تجاوز کرد و مردم منطقه به همراه علمایی که از نجف آمده بودند به دفاع از اسلام پرداختند.

وی ابرازداشت: عشایر قهرمان عرب که در مکتب امام حسین(ع) پرورش یافته بودند با سلاح‌های ابتدایی خود مقابل انگلیسی‌ها ایستادند و از کیان اسلام دفاع کردند.

آیت الله حیدری بیان داشت: وقتی نیروهای انگلیسی دشواری کار و شکست خود را قطعی دیدند به سوی کارون عقب‌نشینی کردند و با تعقیب عشایر عرب در کارون غرق شدند.

استاد عالی حوزه های علمیه خوزستان با اشاره به مشارکت همه قبایل در این حماسه اظهارداشت: محور دوم این واقعه منطقه زرگان بود که عشایر در آن 500 شهید تقدیم وطن کردند.

وی با اشاره به این که محور سوم در منطقه فلاحیه بود، ابرازداشت: عشایر در این محور به رهبری سید جابر الشوکی منطقه را از استعمار آزاد کردند و بیرقی که منقش به شعارهای لااله الاالله، محمد رسول‌الله و علی‌ ولی‌الله بود را به اهتزاز در آوردند.

آیت الله حیدری بیان داشت: این بیرق هم اکنون به دستور رهبر معظم انقلاب در موزه قرآن آستان قدس رضوی نگهداری می شود.

نماینده مردم خوزستان محور چهارم را محور سوسنگرد دانست و گفت: در این محور عشایر گوناگون سوسنگرد در حماسه جهاد شرکت کردند.

وی افزود: متجاوزان انگلیسی در این مرحله سوسنگرد را به آتش کشیدند و مردم آن را قتل عام کردند.

آیت الله حیدری در ادامه بیان داشت: در مرحله چهارم جهاد عشایر 400 نفر از عشایر به شهادت رسیدند اما در نتیجه این قهرمانی‌ها و این جهادها سبب شکست نیروهای انگلیس شد و خوزستان با این خون‌های پاک آزاد شد.

امام جمعه موقت اهواز در پایان تصریح کرد: این واقعه پیش از پیروزی انقلاب اسلامی مغفول مانده بود؛ چرا که نظام شاهنشاهی با هر تفکر انقلابی مخالف بود اما به برکت پیروزی انقلاب اسلامی به رهبری امام خمینی(ره) زمینه برای سخن گفتن از جهاد عشایر و آثار و برکات آن فراهم شد./9452/پ202/ب2

ارسال نظرات