۰۱ تير ۱۳۹۴ - ۰۹:۲۵
کد خبر: ۲۶۸۸۵۰
استاد حوزه علمیه:

علاج دنیاپرستی رعایت تقوای الهی است

خبرگزاری رسا ـ حجت الاسلام فصیح نیا گفت: علاج دنیاپرستی و علاج دلبستن و مجذوب شدن به دنیا این است که انسان تقوا پیشه کند، که از خواص تقوا این است که همه چیز غیر از خدا در نظر او کوچک می شود.
تقوا

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در تبریز، حجت الاسلام فصیح نیا، مدیر مدرسه امیرالمؤمنین(ع) مراغه امروز در برنامه «اوباشدانلیق» شبکه سهند، گفت: قبلا گفتیم که می‌توان همه اسماء و صفات حضرت حق را به دو دسته صفات جلالی و جمالی تقسیم کرد.


وی افزود: صفات جلالی بیانگر هیبت و سیطره خداوند است و صفات جمالی بیانگر لطف و رحمت او است، اما عظمت از صفات جلالیه حضرت حق است و بیانگر قدرت لایتناهی او نسبت به مخلوقات و احاطه او در هر لحظه بر آن‌ها است.

 

مدیر مدرسه امیرالمؤمنین(ع) مراغه ادامه داد: در این فقره از دعا سائل از عظمت الهی مسألت دارد؛ «اَللّهُمَّ اِنّی اَسْئَلُکَ مِنْ عَظَمَتِکَ بِاَعْظَمِها» که بارالها از تو به بزرگ‌ترین مرتبه عظمتت مسألت دارم، « کُلُّ عَظَمَتِکَ عَظَیمَةٌ» و تمام مراتب عظمتت بزرگ است.


وی ابراز داشت: در راویتی آمده است که «مَنْ عَمِلَ بِرضاىَ أُلْزِمْهُ ثَلاثَ خِصال»؛  هر کس به خواست و رضاى من عمل کند، « أَفْتَحُ عَیْنَ قَلْبِه إِلى جَلالى وَ عَظَمَتى»؛ چشم دل بنده را به سوى جلال و عظمت خویش باز مى‌کنم.


این استاد حوزه در ادامه تصریح کرد: بنده الهی که به معرفت وشناخت خدای خویش نائل شده و با معرفت به پیشگاه الهی قدم نهاده، در هنگام مسألت و درخواست از خداوند متعال او را به عظمت یاد می کند و خداوند در وجود او عظیم می‌نماید؛ «عَظُمَ الْخالِقُ فِی أنْفُسِهِمْ».


وی خاطر نشان کرد: علاج دنیاپرستی و علاج دلبستن و مجذوب شدن به دنیا این است که انسان تقوا پیشه کند که از خواص تقوا یکی همین است که خدا در دل انسان و در جان انسان آنچنان جایگاهی پیدا می‌کند که همه چیز در نظر او کوچک می‌شود و بر اثر عظمت یاد الهی در دل انسان، آخرت دیگر اهمیت پیدا نمی‌کند./854/پ203/ح

ارسال نظرات