۰۴ آذر ۱۳۹۴ - ۱۴:۴۴
کد خبر: ۳۰۴۷۹۹
مدیرکل تبلیغات اسلامی خراسان شمالی:

تعمیق و گسترش باورهای اصیل اسلامی مهم ترین رسالت مداحان است

خبرگزاری رسا ـ مدیرکل تبلیغات اسلامی خراسان شمالی با اشاره به نقش خطیر مداحان در جامعه دینی، گفت: تعمیق و گسترش باورهای اصیل اسلامی مهم ترین رسالت مداحان است.
حجت الاسلام خادمي- همايش بسيج مداحان

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در بجنورد، حجت الاسلام علی خادمی، مدیرکل تبلیغات اسلامی استان خراسان شمالی، امروز در همایش بسیج مداحان استان که با حضور اعضای کانون مداحان، بسیجیان و جمعی از مسؤولان فرهنگی و مذهبی خراسان شمالی در محل مجتمع فرهنگی لاله سپاه حضرت جوادالائمه(ع) استان برگزار شد، با تسلیت به مناسبت فرا رسیدن ایام اربعین حسینی، اظهار کرد: باید از ظرفیت این ایام برای ارتقای بعد معنوی و اسلامی جامعه به درستی استفاده شود.

 

وی با اشاره به نقش جامعه مداحان در این حوزه، افزود: مجالس مداحی اهل بیت(ع) تأثیر عمیقی بر دل و جان مردم داشته و باعث دگرگونی عمیق درونی می‌شود به همین دلیل باید از توان مداحان و ظرفیت مجالس و محافل مذهبی در راستای تقویت و تحکیم آموزه های دینی در بین مردم بهره لازم برده شود.

 

حجت الاسلام خادمی خاطرنشان کرد: باید در عرصه مداحی از انحراف ها، تحریف‌ها و افراط و تفریط‌ها پیشگیری کنیم تا ارزش های موجود در این حوزه به ضدارزش تبدیل نشوند.

 

دبیر ستاد ساماندهی شئون فرهنگی در مناسبت های مذهبی استان خراسان شمالی تصریح کرد: مداحان و ذاکران وظیفه معرفی چهره نورانی، راه و روش ائمه اطهار(ع) و عترت پاک پیامبر گرامی اسلام(ص) را بر عهده دارند و این مسؤولیت سنگینی بر دوش جامعه مداحان است.

 

وی با اشاره به نقش خطیر مداحان در جامعه دینی، افزود: تعمیق و گسترش باورهای اصیل اسلامی مهم ترین رسالت مداحان است.

 

حجت الاسلام خادمی با تأکید بر اینکه مداحان باید جوانان را از تفکرات ضد فرهنگی که از سوی دشمنان با عنوان عزاداری در جامعه ترویج می‌شود، آگاه کنند، اضافه کرد: مداحان آگاه می توانند با کمک روحانیان باسواد، مراسم مذهبی را از آسیب ها و انحراف ها پاک کنند.

 

وی اظهار کرد: مداحان اهل بیت عصمت و طهارت(ع) باید در مداحی مجالس سیدالشهدا(ع) از روضه های صحیح که در مقاتل متعبر نوشته شده استفاده کنند و مواظب باشند اشعاری که می خوانند جایگاه ائمه را پایین نیاورد.

 

حجت الاسلام خادمی با بیان اینکه مداحان باید در ماه محرم به اهداف نهضت حسینی توجه ویژه‌ای داشته باشند، افزود: مداحان فعال برای زنده نگاه داشتن حماسه حسینی می بایست با حفظ هوشیاری، نقش اساسی خود را در جامعه که همان بیان بصیرت عاشورایی است، به خوبی ایفا کنند.

 

وی رسالت مداحان را گسترش ارزش‌های اهل بیت(ع) عنوان کرد و افزود: جامعه مداحان در این راه می بایست از توان روحانیان بیش از گذشته استفاده کنند.

 

مدیرکل تبلیغات اسلامی خراسان شمالی یکی دیگر از وظایف مداحان را روشنگری در جامعه دانست و گفت: اشعار مداحان در مدح و ثنای اهل بیت(ع) باعث روشنگری در جامعه به ویژه در بین جوانان می‌شود و این روشنگری زمینه هدایت به ارزش‌ها، تقویت ایمان و بصیرت مردم را فراهم می کند.

 

وی در ادامه با اشاره به اینکه اکنون در خراسان شمالی حدود هزار و 200 مداح و ذاکر اهل بیت(ع) فعالیت می کنند که از این تعداد 958 مداح با عضویت در کانون مداحان استان ساماندهی شده اند، افزود: کانون مداحان خراسان شمالی از سال 85 به منظور ساماندهی امور مربوط به این قشر در استان راه اندازی شده و در حال حاضر نیز دفاتر نمایندگی کانون در تمامی شهرستان های خراسان شمالی فعال است.

 

گفتنی است، بر اساس اعلام اداره کل تبلیغات اسلامی خراسان شمالی، اکنون از تعداد 958 مداح عضو کانون مداحان استان، 627 مداح برادر و 331 مداح خواهر هستند که 776 نفر از آنها در مناطق شهری و 192 نفر نیز در روستاهای استان فعالیت می کنند.

 

همچنین بر اساس اعلام این نهاد در حال حاضر در خراسان شمالی هزار و 66 هیأت مذهبی وجود دارد که از این تعداد 866 هیأت ثبت شده و 200 هیأت به صورت ثبت نشده فعالیت می کنند.

 

بر پایه این گزارش از تعداد کل هیئات موجود در استان 804 هیأت ویژه برادران و 262 هیأت نیز به صورت اختصاصی برای خواهران فعالیت می کنند./9314/202/ب1

ارسال نظرات