۲۲ دی ۱۳۹۴ - ۱۴:۰۹
کد خبر: ۳۱۰۵۸۷
نماینده بعثه رهبری در حج و زیارت خراسان شمالی:

ثبت‌نام مداحان عتبات عالیات در خراسان شمالی آغاز شد

خبرگزاری رسا ـ نماینده بعثه مقام معظم رهبری در امور حج و زیارت استان خراسان شمالی گفت: نام نویسی از مداحان متقاضی اعزام در معیت کاروان‌های عتبات عالیات به منظور شرکت آنها در آزمون سراسری جذب مداحان، از امروز در این استان آغاز شد.
حجت الاسلام ابوالفضلي- مسؤول بعثه مقام معظم رهبري در خراسان شمالي

حجت الاسلام محمدرضا ابوالفضلی نماینده بعثه رهبر معظم انقلاب، در امور حج و زیارت استان خراسان شمالی، در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در بجنورد، با اشاره به برگزاری آزمون سراسری مداحان عتبات عالیات، اظهار کرد: آزمون سراسری جذب مداحان با هدف به کارگیری مداحان متقاضی برای اعزام در معیت کاروان‌های عتبات عالیات در اسفندماه جاری برگزار می شود.

 

وی با اشاره به اینکه ثبت نام از مداحان متقاضی از امروز، بیست و دوم دی ماه در خراسان شمالی آغاز شده است، افزود: بهره گیری گسترده تر از وجود مداحان واجد شرایط مقتضی و تنوع بخشی به روند اعزام از طریق افزایش تعداد مداحان از جمله اهداف اجرای این برنامه هستند.

 

حجت الاسلام ابوالفضلی با اشاره به شرایط عمومی مداحان داوطلب برای شرکت در آزمون و اعزام در معیت کاروان‌های عتبات عالیات، اضافه کرد: اعتقاد و التزام عملی به اسلام و مذهب تشیع، تابعیت جمهوری اسلامی ایران، التزام عملی به نظام جمهوری اسلامی و قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران و ولایت فقیه، برخورداری از حسن شهرت و معاشرت، نداشتن سوء پیشینه و سابقه محکومیت در محاکم قضایی، برخورداری از توانایی جسمی و روانی و تأهل از جمله این شرایط است.

 

وی در مورد شرایط اختصاصی داوطلبان نیز گفت: داشتن حداقل مدرک تحصیلی دیپلم یا قبولی پایه سوم حوزه، دارا بودن حداقل 30 سال و حداکثر 55 سال و ارائه گواهی پنج سال سابقه مداحی از کانون مداحان، بسیج مداحان، خانه مداحان و یا از دو نفر از مداحان شاخص و برجسته کشوری مورد تأیید بعثه مقام معظم رهبری از جمله این شرایط محسوب می شوند.

 

حجت الاسلام ابوالفضلی تصریح کرد: البته طلاب و روحانیان در صورت قبولی در آزمون و پذیرش به عنوان مداح کاروان، نباید به صورت ملبس به لباس روحانیت، در معیت کاروان ها به عتبات عالیات مشرف شوند.

 

وی با اشاره به اینکه از امروز ثبت نام به صورت اینترنتی و از طریق سایت آزمون به آدرس azmoon.hajj.ir آغاز شده است، اضافه کرد: مداحان متقاضی مهلت دارند از امروز تا ساعت 10 صبح روز سه شنبه، ششم بهمن ماه نسبت به نام نویسی برای شرکت در آزمون اقدام کنند.

 

حجت الاسلام ابوالفضلی اظهار کرد: پس از ثبت نام اینترنتی، باید داوطلبان اصل و کپی مدارک خود را به دفتر نمایندگی بعثه مقام معظم رهبری تحویل داده تا پس از تأیید و صحت سنجی مدارک، مجوز شرکت در آزمون برای آنها صادر شود.

 

وی مراحل چهارگانه گزینش مداحان را شامل آزمون کتبی، آزمون شفاهی یا مصاحبه، ارائه لوح فشره از جلسه مداحی شامل سی دی صوتی تصویری وآموزش اعلام و اظهار کرد: شرط قبولی در آزمون کتبی کسب 60 درصد امتیاز کل بوده و باید معدل امتیازهای داوطلب در مجموع مراحل چهارگانه نیز حداقل 70 درصد باشد.

 

حجت الاسلام ابوالفضلی اضافه کرد: از داوطلبانی که در آزمون کتبی نمره قبولی را کسب کرده باشند در دو محور علمی شامل تاریخ و اماکن، اعتقادات، احکام فقهی عمومی و اطلاعات عمومی و محور مهارتی شامل صحیح خواندن قرآن و ادعیه و توانایی لازم در مداحی و قرائت اشعار مصاحبه گرفته می شود.

 

به گفته وی منابع آزمون کتبی نیز شامل بخش عقاید از گزیده درسنامه سیمای عقاید شیعه نوشته آیت الله سبحانی، احکام عمومی از رساله آموزشی حضرت امام(ره)، اماکن از کتاب ره‌توشه عتبات عالیات منتشره از سوی مدیریت آموزش بعثه و تاریخ از کتاب فرازهایی از تاریخ پیامبر اسلام(ص) اثر آیت الله سبحانی است.

 

گفتنی است، استان خراسان شمالی در شمال شرق کشور بیش از 918 هزار نفر جمعیت دارد و همه ساله از این استان قریب به هشت هزار نفر به حج عمره، حدود 700 نفر به حج تمتع و افزون بر هفت هزار نفر به عتبات عالیات اعزام می شوند./9314/303/ب3

ارسال نظرات