۲۸ آذر ۱۳۹۷ - ۱۹:۵۰
کد خبر: ۵۹۰۵۷۸
مدیر حوزه علمیه خواهران استان تهران:

آموزش بدون توجه به اخلاق و پژوهش بی فایده است

آموزش بدون توجه به اخلاق و پژوهش بی فایده است
حجت‌الاسلام‌والمسلمین کبیریان با تاکید براینکه حوزه علمیه خواهران تهران استعداد تربیت مجتهده را دارد، گفت: آموزشی که اخلاق مدار و پژوهش محور نباشد به طور قطع آموزشی ناقص و بی تاثیر خواهد بود.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام‌ والمسلمین کبیریان مدیر حوزه علمیه خواهران استان تهران، امروز در مراسم تجلیل از طلاب برتر پژوهشگر و رونمایی از نشریه آموزشی موسسه آموزش عالی رفیعه المصطفی (ص) که در همین مدرسه علمیه برگزار شد، گفت: رهبر معظم انقلاب فرمودند: حوزه علمیه خواهران پدیده مبارکی است که اگر هزاران عالمه فقیه و پژوهشگر در حوزه علمیه خواهران تربیت شوند این چه پدیده بزرگی خواهد بود.

وی افزود: هزاران فقیه، فیلسوف و پژوهشگر را رهبر معظم انقلاب از حوزه‌های علمیه خواهران انتظار دارند بر همین اساس همه ما وظیفه‌داریم در تحقق خواسته معظم له مجدانه تلاش کنیم.

حجت‌الاسلام‌ والمسلمین کبیریان بابیان اینکه در حوزه‌های علمیه خواهران استان تهران زمینه و شرایط نخبه پروری وجود دارد، ابراز کرد: شایسته نیست حوزه‌ای باعظمت حوزه علمیه استان تهران که ۹ هزار طلبه مشغول به تحصیل و چند هزار طلبه فارغ‌التحصیل دارد یک مجتهده نتواند معرفی کند درحالی‌که استعداد و قوه آن موجود است و تنها باید به فعلیت برسد.

مدیر حوزه علمیه خواهران استان تهران با تأکید بر اینکه علم‌آموزی در کنار پژوهش مفید به‌فایده و ثمربخش خواهد بود، ابراز کرد: طلاب مهذب از بدو ورود به حوزه‌های علمیه باید دروس خود را با تحقیق و تفحص و رجوع به منابع اولیه کسب کنند.

وی با تأکید بر اینکه آموزش بدون پژوهش و تهذیب آموزش نیست، گفت: آموزشی که اخلاق مدار و پژوهش محور نباشد به طور قطع آموزشی ناقص و بی تاثیر خواهد بود. خداوند در قرآن کریم به قلم قسم یاد کرده و این قسم بیانگر اهمیت قلم است تا توجه انسان را به آن جلب کند؛ بنابراین قلم محقق و پژوهشگر مهذب، مقدس است.

حجت الاسلام والمسلمین کبیریان با استناد به روایتی از پیامبراسلام، گفت: حضرت می‌فرمایند: سه چیز است که انسان را به لقاءالله می‌رساند که نخستین آن صدای قلم عالمان و دانشمندان است؛ این سخن حضرت نشان می‌دهد که قلم زدن پژوهشگر عبادت است

مدیر حوزه علمیه خواهران استان تهران ادامه داد: همچنین فرمودند: جهاد در راه خداوند انسان را به بالاترین کمال که همان لقاء الله است می‌رساند؛ در جای دیگر حضرت می‌فرمایند: ارزش قلم عالم بیش از خون مجاهد فی سبیل الله است؛ چرا که قلم عالم مجاهد پرور است و آخر اینکه زنانی که اهل اقتصادی هستند و به کار‌هایی مانند ریسندگی و بافندگی اهتمام دارند.

وی اضافه کرد: اگر طلاب بخواهند علمشان پربرکت باشد و رنگ الهی به خود بگیرد باید قلم به دست بگیرند، طلبه قرار نیست تنها خودش را ببیند بلکه وظیفه دارد در کنار تهذیب نفس برای هدایت جامعه نیز تلاش کند و این هدایت باید از هر گونه قید مکانی و زمانی رها باشد به صورت جهانی و برای نسل آینده انجام شود./۸۱۳/پ202/ب1
فاطمه علی آبادی
ارسال نظرات