۰۳ دی ۱۳۹۷ - ۱۱:۳۳
کد خبر: ۵۹۰۹۸۴
مفتی مصر:

عرف منبع مهمی در فهم نصوص شرعی است

عرف منبع مهمی در فهم نصوص شرعی است
مفتی مصر تاکید کرد که عرف از ارکان مهم فقه اسلامی است و فهم عرفی تا زمانی که با اصول مسلم شریعت در تضاد نباشد می‌تواند مورد استفاده فقیه قرار گیرد.

به گزارش بین الملل خبرگزاری رسا، شوقی علام مفتی مصر در برنامه هفتگی «مع المفتی» اهتمام به مسأله حمایت از خانواده را از مهمترین موضوعاتی دانست که باید بارها مورد بررسی قرار گیرد تا یک آگاهی حقیقی در جامعه نسبت به این مسأله شکل بگیرد.

شیخ علام تاکید کرد که اگر تدابیر لازم برای حمایت از خانواده صورت بگیرد، به جامعه منسجم دست خواهیم یافت و همبستگی و انسجام هدف شریعت اسلامی از تمامی احکام مرتبط با حوزه خانواده است.

وی با اشاره به رابطه تنگاتنگ میان فرد، خانواده و جامعه افزود: اصلاح افراد و ثبات خانواده همان ثبات جامعه و اصلاح آن است بنابراین اگر در پرونده خانواده اهمال و بی‌توجهی نشان دهیم، این امر تاثیر سلبی خود را در جامعه نشان خواهد داد.

عالم اهل سنت مصر با اشاره به نقش فتوا در ثبات خانواده گفت: مسأله فتوا در بستر علم شرعی و با توجه به فهم صحیح نصوص شرعی است. فتوای دقیق بی‌شک در صیانت از انسجام خانواده برای دستیابی به سعادت و ثبات اجتماعی تاثیر بسزایی را دارد.

مفتی مصر خاطر نشان کرد: فتوا با واقعیت زیست آدمی و نیز با نص شرعی که برای حمایت انسان و تحقق مصلحت بندگان در عرصه عبادات نازل شده است، ارتباط دارد. عبادات نقش مهم و موثری در تحقق هویت انسانی درون خانواده و جامعه ایفا می‌کند.

شیخ علام همچنین رابطه مفتی و مردم را مانند رابطه پزشک و بیمار دانسته و اظهار داشت: ارتباط میان عالم و مردم منحصر به بیان حکم شرعی نیست بلکه عالمان دین با شناخت بیماری‌های نفسانی، مردم را به سوی سعادت هدایت می‌کنند.

وی در پایان با تبیین نظر عرف در فهم نصوص شرعی تصریح کرد: عرف متشرعه منبع و رکنی مهم در فقه اسلامی به شمار می‌آید بنابراین تا زمانی که فهم عرف با اصول مسلم شرعی در تضاد نباشد می‌توان برای عرف اعتبار قائل شد./981/ب901/ف

ارسال نظرات