۰۵ بهمن ۱۳۹۷ - ۲۰:۵۱
کد خبر: ۵۹۴۹۳۷
امام جمعه موقت کاشان:

آگاهی و بصیرت بخشی یکی از راه‌های امر به معروف است

آگاهی و بصیرت بخشی یکی از راه‌های امر به معروف است
امام جمعه موقت كاشان يكي از راه هاي امر به معروف و نهي از منكر آگاهي دادن و بصيرت بخشی دانست و گفت: بسياري از گناهان بر اثر ناآگاهي و جهالت انسان است.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در کاشان، حجت الاسلام محمدرضا اسلامی تبار جمعه شب‌ها در جلسه تفسیر قرآن که در مسجد آیت الله رضوی کاشانی برگزار می‌شود در ادامه تفسیر آیه ۲۲ سوره رعد، به هشتمین ویژگی انسان‌های خردمند و اولوالالباب اشاره کرد و گفت: انسان‌های خردمند و اولوالالباب کسانی هستند که بدی‌ها را با خوبی‌ها پاسخ می‌دهند.

وی افزود: انسان‌های خردمند و اولوالالباب کسانی هستند که ‹‹یَدْرَؤُنَ بِالْحَسَنَةِ السَّیِّئَةَ›› سیئات را با حسنه دفع و نابود می‌کنند و با روش‌های خوب پاسخ می‌دهند.

حجت الاسلام اسلامی تبار گفت: این‹‹یَدْرَؤُنَ بِالْحَسَنَةِ السَّیِّئَةَ›› دارای دو معنا است یک معنای آن این است که انسان عاقل اگر عمل غیر ثوابی انجام داد بلافاصله جبران می‌کنند و معنای دوم آن این است که انسان‌های عاقل کسانی هستند که وقتی دیگران با آن‌ها برخورد بد داشتند مقابله به مثل نمی‌کند و برخورد بد را با برخورد خوب پاسخ می‌دهد.

وی افزود: اگر در مقابل برخورد زشت دیگران مقابله به مثل کنیم نه تنها مشکلی را حل نمی‌کند بلکه مشکلات را مضاعف‌تر خواهد کرد و سبب خواهد شد تا کار زشت در جامعه نهادینه شود و ارزش‌های اخلاقی در جامعه فراموش شود.

امام جمعه موقت کاشان با اشاره به اینکه انسان عاقل کسی است که خیرخواه مردم و دیگران باشد، گفت: رفتار خوب در مقابل رفتار ناشایست عمل خیر است چرا که رفتار خوب در مقابل رفتار ناشایست سبب هدایت انسان‌ها می‌شود.

حجت الاسلام اسلامی تبار ابراز کرد: انسان‌ها باید خواهان کمال یکدیگر باشند چرا که انسان‌هایی که دارای صفات نیکو هستند خواهان کمال دیگران هستند و همه خوبی‌ها را تنها برای خود نمی‌خواهند بلکه دیگران را نیز دوست دارد در صفات نیکو شریک کنند.

وی افزود: کسی که برخورد مناسب با دیگران ندارد به لحاظ روحی بیمار است و باید او را نجات داد، مانند پزشکی که همه تلاش خودش را برای بهبود بیمار خود به کار می‌گیرد، بنابراین انسان عاقل در برخورد با افرادی که فاقد ارزش‌های اخلاقی هستند خودش را باید در جایگاه پزشکی بداند که برای بهبود بیمار خود تلاش می‌کند.

امام جمعه موقت کاشان گفت: انسان صالح با انسان غیر ناصالح همطراز نیست و بدی را با خوبی پاسخ می‌دهد چرا که بسیاری از خلافکاران ناآگاه و جاهل هستند، از این رو یکی از راه‌های امر به معروف و نهی از منکر آگاهی دادن و بصیرت دادن به دیگران است.

حجت الاسلام اسلامی تبار ابراز کرد: بسیاری از گناهان بر اثر ناآگاهی و جهالت انسان‌ها است و نباید با انسان ناآگاه و جاهل مقابله به مثل کرد بلکه باید با اخلاق نیکو آن‌ها را جذب و هدایت کرد./۱۳۰۷/پ310/ب1
محمد ملک آبادی
ارسال نظرات