۳۰ بهمن ۱۳۹۷ - ۲۱:۵۰
کد خبر: ۵۹۸۰۴۸
استاد دانشگاه ادیان و مذاهب:

طلاب باید قدر شخصیت های شیعی حوزوی را بدانند و بشناسند

طلاب باید قدر شخصیت های شیعی حوزوی را بدانند و بشناسند
حجت الاسلام بروجردی با تاکید بر اینکه طلاب باید قدر شخصیت های شیعی حوزوی را بدانند و بشناسند، گفت: طلاب تا آخر عمر محصل هستند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام احمد بروجردی استاد دانشگاه ادیان و مذاهب، امروز در سلسله جلسات بررسی روش تقریبی مرحوم آیت مرحوم بروجردی مدرسه علمیه خواهران ثامن الائمه(ع) که برگزار شد، گفت: علما در مسیر کسب علوم اهداف متعالی داشتند و سختی و مرارت‌های فراوانی را به جان خریدند تا توانستند دین و فقه شیعی را به ما منتقل کنند.

وی افزود: امروز هر چه زمان می گذرد می‌بینیم با تنوع و گستردگی فناوری، عمق تفکر و ورود به مسائل دینی کمتر می شود، آیت الله بروجردی می فرمودند: طلاب تا آخر عمر محصل هستند و هرگز از درس فارغ التحصیل نمی شوند؛ بنابراین حوزویان باید بدانند که خوب درس بگیرند و خوب درس بخوانند.

حجت الاسلام والمسلمین بروجردی تعامل با اهل سنت را از خصایص مرحوم آیت الله بروجردی برشمرد و ابراز کرد: تعاملی که آن مرحوم با الازهر مصر داشتند به صدور آن فتوای تاریخی که شیخ شلتوت صادر کرد منجر شد.

استاد دانشگاه ادیان و مذاهب با ابراز تاسف از اینکه حوزه های علمیه و طلاب با تاریخ و مطالعه مطالب تاریخی میانه‌ خوبی ندارند، اظهار داشت: مطالعه تاریخی یکی از مباحث مهم در تقریب مذاهب به شمار می رود تا از این طریق برای مثال مشخص شود دوران قبل از آیت الله بروجردی چگونه بوده و بزنگاهی که ایشان ورود کردند چه ویژگی داشته است.

وی با اشاره به اینکه مرحوم آیت الله بروجردی حدود 15 سال به عنوان مرجع تقلید مکتب تشیع بودند، گفت: امکاناتی که ایشان در آن دوران داشتند با امکاناتی که امروز مراجع تقلید از آن بهره‌مند هستند اصلا قابل قیاس نیست، حتی در آن دوران حکومت با آیت الله بروجردی میانه خوبی نداشت که ایشان بتواند از امکانات دولتی استفاده کنند لذا هر چیزی که اتفاق می‌افتاد براساس آن قدرت معنوی آیت الله بروجردی بود.

حجت الاسلام بروجردی ادامه داد: رهبر معظم انقلاب فرمودند: هر روز که از عمر من می گذرد بیشتر به عظمت و کارهای بزرگی که مرحوم آیت الله العظمی بروجردی انجام دادند پی می برم؛ ما باید قدر شخصیت های شیعی حوزوی را بدانیم و بشناسیم.

استاد دانشگاه ادیان و مذاهب با بیان اینکه از همان ابتدا مرکزیت علمی ایران در اصفهان بود، عنوان کرد: اصفهان مرکز تدریس و نشر فقه شیعی بود لذا علما به این شهر می رفتند و آیت‌الله بروجردی نیز به این شهر عزیمت کرده و محضر بزرگانی چون مرحوم کاشی، کلباسی و سایرین را درک می کنند. می توان گفت تاریخ نزدیک شدن ایشان به اهل سنت به دورانی برمی گردد که در مدرسه صدر تحصیل می کردند.

وی افزود: آیت الله بروجردی سال 1292 هجری قمری متولد شدند و قریب به 90 سال عمر کردند و اساتید به نامی هم داشتند و مهمترین آن اساتید مرحوم آخوند خراسانی و شیخ الشریعه هستند./813/پ202/ب1

فاطمه علی آبادی
ارسال نظرات