۰۸ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۵:۳۹
کد خبر: ۵۹۸۹۸۱
عبدالباری عطوان:

سفر اسد به تهران پیام مهمی برای آمریکا و رژیم صهیونیستی داشت

سفر اسد به تهران پیام مهمی برای آمریکا و رژیم صهیونیستی داشت
تحلیلگر برجسته عرب درباره سفر «بشار اسد» به تهران نوشت: این سفر نشان بهبود وضعیت سیاسی و نظامی سوریه و پیامی علیه تهدیدات آمریکایی- صهیونیستی است.

به گزارش خبرگزاری رسا، بشار اسد رییس جمهوری سوریه با سفر به تهران شخصا برای تبریک گفتن به رهبری عالی ایران به مناسبت چهلمین سالروز پیروزی انقلاب اسلامی، اقدام کرد که این دیدار به چند دلیل مهم تلقی می شود:

نخست: این اولین باری است که اسد پس از هشت سال به جز مسکو از دمشق وارد پایتخت کشور دیگری می شود که نشان دهنده وجود حالتی از اطمینان و اقدامات امنیتی دقیق و بهبود وضعیت سوریه در همه زمینه ها است.

دوم: انتخاب تهران به عنوان مقصد اول سفر اسد نشان دهنده عمق روابط راهبردی میان دو کشور و ایستادن در یک جبهه برای مقابله با تروریسم و پروژه غربی - آمریکایی در منطقه و فرستادن یک پیام مهم به واشنگتن و تل آویو است، مبنی بر اینکه نیروهای ایرانی در سوریه باقی خواهند ماند.

سوم: این دیدار تنها با هدف تبریک گفتن نبود، بلکه برای هماهنگی درباره چگونگی برخورد با تهدیدات آمریکایی -صهیونیستی و تبیین استراتژی به منظور مواجهه با آن است.

چهارم: دیدار اسد از تهران پاسخی عملی به همه ادعاها رسانه های ضد سوری بود، مبنی بر اینکه وی در کاخ خود محاصره شده و نمی تواند آن را به جز برای رفتن به مسکو ترک کند.

عطوان اضافه کرد که اسد در این سفر کوتاه با روحانی دیدار و او را در جریان فحوای نشست سه جانبه؛ ایران، ترکیه و روسیه در سوچی قرار داد. این نشست از نشست های دیگر اهمیت بیشتری داشت و رخدادهای پس از آن این مساله را تایید می کند، بویژه که حمله سختی و بی سابقه ای که اسد به اردوغان داشت و بی شک از مهم ترین اختلاف ها درباره منطقه امن در شمال سوریه و آینده ادلب بود.

این تحلیلگر نوشت: اینکه اسد خود رو در رو توسط روحانی در جریان نشست سوچی قرار گرفت، بطور کلی با فرستادن پیام ها شفاهی یا کتبی فرق اساسی دارد و به همین دلیل نیز این دیدار از اهمیتی بالایی برخوردار است.
عطوان افزود: نقطه دیگری که قابل توجه است، همزمانی این سفر با سخنان «علی شمخانی» دبیر کل شورای امنیت ملی ایران است، مبنی براینکه پاسخ ایران به حملات جدید اسرائیل در آینده متفاوت خواهد بود و محور مقاومت در سوریه به 90 درصد از اهداف خود دست یافته است.

وی اضافه کرد: این سخنان شمخانی با رونمایی ایران از زیردریایی خود با توان حمل موشک های بالستیک، همچنین موشک جدید این کشور با برد یک هزار و 300 کیلومتری مجهز به کلاهک هوشمند و اجرای رزمایش های دریایی در تنگه هرمز ، دریای عمان و اقیانوس هند به مدت سه روز همزمان بود.

وی نوشت که پرواز اسد به تهران در حالی که آسمان سوریه مملو از جنگنده های آمریکایی و غربی و ماهواره های جاسوسی است که حرکت هر جنبده ای را رصد می کنند و بازگشت وی به دمشق به سلامت، نشان دهنده سرعت بهبودی سوریه به لحاظ سیاسی و نظامی و مقدمه سازی برای انجام سفرهای دیگر به پایتخت های عربی و بین المللی در آینده نزدیک است. باید دید آیا دمشق در نشست آینده اتحادیه عرب در تونس شرکت می کند. احتمال این امر ضعیف به نظر می رسد، چرا که اسد منتظر دیدار سران عرب با وی در دمشق است./983/ب101/ف

منبع: ایرنا

ارسال نظرات