۱۱ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۴:۰۳
کد خبر: ۵۹۹۴۴۰
با سخنرانی آیت الله خاتمی؛

بیستمین سالگرد ارتحال آیت الله روحانی برگزار می شود

بیستمین سالگرد ارتحال آیت الله روحانی برگزار می شود
بیستمین سالگرد ارتحال آیت الله هادی روحانی، نماینده فقید ولی فقیه در مازندران نوزدهم اسفند در بابل برگزار می شود.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در ساری، همزمان با سالروز شهادت امام هادی(ع) مراسم بیستمین سالگرد ارتحال آیت الله هادی روحانی، نماینده فقید ولی فقیه در مازندران برگزار می شود.
 
بر اساس این گزارش، آیت الله سید احمد خاتمی، نماینده مجلس خبرگان رهبری و امام جمعه موقت تهران در این مراسم سخنرانی خواهد کرد.
 
این گزارش می افزاید؛ این مراسم یک شنبه نوزدهم اسفند از سال 15 تا 17 در مدرسه علمیه خاتم الانبیاء بابل برگزار می شود.
 
گذری کوتاه بر زندگینامه آیت الله روحانی

ولادت
 
آيت الله شيخ هادي روحاني در سال 1302 در خانه اي باصفا از دامن پرمهر مادري به نام شهربانو در روستاي كله بست از توابع بابلسر ديده به جهان گشود، كودكي كه بعدها خدمات بزرگ و با ارزشي به اسلام و مسلمين كرد.
 
تحصيلات علوم ديني
 
وي كه شيفته علم و دانش بود، در سن 18 سالگي با تشويق يكي از بستگانش مرحوم ملا ابراهيم توسلي به فراگيري علوم اسلامي در مسجد مولانا بابل روي آورد و در محضر بزرگاني چون حجت‌الاسلام شيخ يعقوب ابوالحسني درونكلايي، مرحوم سيدمحمد محقق‌بهشتي، سرپرست حوزه تلمذ كرد و جامع المقدمات را در آنجا به پايان رساند و بعد از چند ماه وارد مدرسه صدراعظم حوزه علميه خاتم الانبيا شد. آیت الله هادي روحاني تا سال 1323 در مدرسه صدر مشغول تحصيل بود و از اواخر سال 1323 براي ادامه تحصيل و استفاده از استادان بزرگ راهي حوزه علميه قم شد.
 
وي بعد از دوسال ادامه تحصيل در قم و تهران در اواخر سال 1325 هجري شمسي براي ادامه تحصيل به مشهد مقدس رفت و مطول كتابي كه در معاني و بيان است و سيوطي و مغني ابن هاشم را نزد استاد بزرگوار اديب نيشابوري فرا گرفت.
 
در مدت چهار سال تشرف در مشهد مقدس به قدر توان در ادبيات و فقه و اصول و معارف بهره يافت و در سال 1329 هجري شمسي به قم عزيمت كرد و در مدرسه فيضيه حجره‌اي گرفت. آيت‌الله روحاني پس از فراغت نسبي از دروس سطح بر طبق معمول و متداول حوزه وارد درس خارج شد و از محضر استاد آيت‌الله العظمي مرعشي و و حاج شيخ عبدالحسين فقيهي گيلاني بهره بود.
 
وي همچنين در درس فقه از محضر استاد آيت الله حاج شيخ عباس علي شاهرودي و به مدت دو سال از محضر مجاهد كبير حضرت آيت‌الله امام خميني (ره) و مدت هشت سال در درس خارج مرجع عامه و تامه شيعيان جهان آيت الله سيدحسين بروجردي بهره‌مند شد.
 
دوران مبارزات
 
آيت‌الله روحاني در اثر مبارزات سياسي متحمل زندان‌ها، جسارت‌ها و شكنجه‌هاي روحي و رواني فراواني شد و از آنجايي كه مبارزات خويش را از حضرت امام (ره) مي‌آموخت لحظه‌اي سازش با ظلم را روا نداشتند و به همين دليل مورد بغض و كينه دشمنان بود.
 
خدمات اجتماعي
 
از خدمات انجام شده توسط آيت‌الله روحاني در استان مازندران مي‌توان به احداث پارك بزرگ نوشيرواني بابل، احداث پل كله بست، بازسازي مدرسه صدر، انجام خدمات فرهنگي، كمك به زلزله زدگان، بازسازي برخي از مناطق جنگي، كمك به سيل زدگان نكا، حل مشكلات مردم، تفقد از معلولان و بيماران، پيگيري احداث گشتارگاه صنعتي در بندپي و احداث پل موزيرج اشاره كرد.
 
وفات
 
سرانجام مرحوم آيت الله روحاني پس از عمري تلاش و مبارزه و آموختن علم و دانش به بسياري از شاگردان خويش در عصر 21 مهر ماه سال 78 همزمان با سالروز شهادت امام هادي (ع) دار فاني را وداع گفت و به جمع دوستان و همرزمان خويش پيوست./950/د103/ب1
افشین ایمانی
ارسال نظرات