۲۱ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۳:۴۵
کد خبر: ۶۰۰۸۵۸
استاد حوزه علمیه:

علما روحیه مطالبه گری را در مردم احیا کنند

علما روحیه مطالبه گری را در مردم احیا کنند
حجت الاسلام میانجی با بیان اینکه علما روحیه مطالبه گری را در مردم احیا کنند، گفت: روحیه مطالبه گری مانع روی کار آمدن مسؤولان سست عنصر می شود.

حجت الاسلام میانجی نماینده حضرات آیات شبیری زنجانی و علوی گرگانی در تهران، در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، درباره بیانیه رهبر معظم انقلاب گفت: این بیانیه بسیار عالمانه و جامع و پرمحتوا است که می توان نسبت به بند بند آن بحث ها کرد.

وی با تاکید بر اینکه بیانیه گام دوم انقلاب باید به دقت تبیین و تشریح شود، ادامه داد: اهداف و پیام هایی که در این بیاینه نقل شده بیانگر دقت نظر رهبر معظم انقلاب نسبت به وظایف رهبری است که در بندهای یک و دو اصل ۱۱۰ قانون اساسی به آن اشاره شده است و تا به امروز به نحو احسن و مطلوب به آن عمل کرده‌اند و حال نوبت آحاد مردم است که که هر کدام در حد بضاعت جهت عملیاتی شدن تمام موارد بیانیه مورد نظر همیاری کنند.

حجت الاسلام میانجی بیان داشت: کمترین همکاری در این زمینه آن است که بحث مطالبه گری به نحو احسن در جامعه احیا شود و مردم از مسؤولان نسبت به عمل به موارد آن بیانیه از آنها گزارش بخواهند و علما در این خصوص می توانند این مهم را جریان سازی کنند بنابراین ایجاد جریان برعهده علما است.

نماینده حضرات آیات شبیری زنجانی و علوی گرگانی در تهران با تاکید بر اینکه در بیانیه گام دوم انقلاب به احیای ارزشها و خدامحور بودن مسؤولان بسیار تاکید شده است، عنوان کرد: همچنین در این بیاینه به اجرای عدالت، جاری شدن احکام اسلام عزیز، حفظ عظمت و عزت اسلام مسلمانان مورد توجه قرار گرفته است.

وی افزود: بنابراین پر واضح است که مسؤولیت علما در تبیین و بکارگیری آن از سایر اقشار به مراتب بیشتر است، فلذا علما هستند که باید وعده خداوند در آیه شریفه ۱۱ سوره رعد را برای مردم بیان و تشریح کنند که فرموده است، خداوند سرنوشت هیچ قوم و ملتی را تغییر نمی دهد مگر اینکه آنها، آن را تغییر دهند.

حجت الاسلام میانجی ابراز کرد: اگر جامعه ای حاکمیت خداوند را در عمل پذیرفته باشد و مردم، تسلیم ولایت تشریعی خالق هستی شده باشد، حاکم و مردم، در عرض هم، عبد و مطیع اوامر الهی هستند و جامعه اسلامی، بسان اعضای یک خانواده، همراه و غم خوار هم خواهند بود، پس وجود رهبری در حکومت اسلامی، حکم همان پدر دلسوز را برای همه‌ اعضای اهل خانه دارد.

استاد حوزه علمیه ادامه داد: باز وظیفه علماست که این موارد را برای مردم عزیز کشورمان تشریح کنند تا آنها نیز به کنه مطلب برسند که اگر چنان شود و در عمل نیز ملت مشاهده کنند که مسؤولان پا به پای آنها حرکت می کنند، آن هنگام هم تحریض می شوند و هم تغریب، چون اعتماد می کنند که مسؤولانشان جهت حاکمیت اسلام عزیز و توسعه و تعالی کشور هستند.

وی اضافه کرد: البته این اتفاق زمانی همه گیر و عملی می‌شود که ملت بدانند مسؤولانشان شعار نمی دهند بلکه عامل هستند و هر کدامشان به اندازه خود تلاش می کنند. ضمن آن که از آنجایی که اسلام عزیز با تبعیض و نابرابری انسان ها به شدّت مبارزه کرده است و هیچ کس بر دیگری برتری و امتیازی ندارد، مگر به تقوای الهی و اگر تقوا در دل کسی رسوخ کرده باشد، نه تنها خود را برتر از دیگران نمی داند، بلکه همانند پیامبران و ائمه اطهار(ع) تمام توان خود را صرف کمک و بهره دهی به جامعه می کند نه بهره کشی از دیگران، بنابراین وظیفه انتقال و آگاهی دهی این موارد به توده مردم بر عهده  علمای محترم است که تا با زنده کردن روح مطالبه گری در مردم، مسؤولان نتوانند از وظیفه خود شانه خالی کنند.

حجت الاسلام میانجی با تاکید بر اینکه اگر روحیه مطالبه گری و آن آگاهی لازم در جامعه نهادینه شود دیگر افراد سست عنصر نمی توانند در مسؤولیت هایی که تصرف کرده اند دوام بیاورند، عنوان کرد: چراکه وقتی ببینند توده مردم می خواهند مسؤولانشان از آموزه های اسلامی فاصله نگیرند و در عین حال پیشرفت هم می خواهند و مرتب اینها را مطالبه خواهند کرد آن هنگام یا مجبورند خودشان را با چنین مردمی وفق دهند و تلاش کنند تا خواسته های آنها محقق شود و یا مجبورند عرصه را به جوانان متدیّن و متخصص و متعهد و پرانرژی واگذار کنند که در آن صورت هم خواسته رهبری و مردم محقق می شود.

وی در پایان افزود: امید است که همه‌ آن مواردی که رهبر دلسوزمان بیان فرموده اند با ایفای نقش و هدایت حضرات علما و همراهی مردم شریف کشورمان و همیاری همه‌ دلسوزان کشور محقق شود تا شاهد شکوفایی هر چه بیشتر میهن عزیزمان از هر حیث بوده باشیم./813/ت302/ب1

فاطمه علی آبادی
ارسال نظرات